forhøjelse af aconto beløb/varme

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen forhøjelse af aconto beløb/varme

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11864
      Susanne 3483
      Medlem

      Hej:)

      Ved sidste varmeregnskab gjorde jeg indsigelse over en alt for stor efterregning!

      Regningen fra fjernvarme værket var stegte drastisk, på trods af at lejernes forbrug i ejendommen samlet set var faldet og varmegiveren er splinterny – hvilket resulterede i en kraftig forhøjelse af enhedsprisen.

      Udlejer forsømte at indbringe sagen for huslejenævnet – det gjorde jeg derfor selv!

      Men på baggrund af, at jeg selv indbragte sagen, blev årsagen til ekstra regningen desværre aldrig klarlagt!

      Jeg fik medhold, og fik de penge tilbage som oversteg min aconto betaling til varme – på baggrund af at mit forbrug var uændret sammenlignet med tidligere år.

      Af det nyligt modtagede varmeregnskab fremgår det, at balancen mellem ejendommens reelle forbrug, og det der skal betales – igen er skævt ude – (prisstigningen på varme taget med i betragtning)

      Men jeg har nu sammen med varmeregningen modtaget et brev, hvor mit aconto beløb sættes op fra 1000 til 1500 kr. pr. måned. med virkning fra august.

      Det modsvarer på årsbasis en varmeudgift på 18.000 kr. for en lejlighed på 86 kvm, der koster ca. 5000 kr. i leje pr. mdr.

      Kan udlejer hæve min aconto betaling med 50% og derved omgås, at jeg kan få medhold i en indsigelse?

      Hvor høj må varmeregningen være sammenholdt med det lejedes værdi?

      Tak for brevkassen og alle de gode svar:)

      Dbh

      Susanne

    • #11865
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Ja, din udlejer må godt hæve din acontobetaling med 50% eller mere, hvis hans udgifter til at opvarme ejendommen berettiger til det. Du kan få undersøgt dette af Huslejenævnet, hvis du selv indbringer sagen. Så skal nævnet kræver dokumentation for udgifterne fra udlejeren

      Der er ingen overgrænse for varmen i forhold til det lejedes værdi. Derimod kan din husleje meget vel være for høj. Din husleje svarer til 697 kr/m2 årligt. Det er høj leje, hvis du bor i en lejlighed i den ældre boligmasse.

      Meld dig ind i en lejerforening og få rådgivning.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.