Forening indsætter nyt køkken trods råderet

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Forening indsætter nyt køkken trods råderet

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12900
      Susanne 4525
      Medlem

      Hej
      Jeg sidder i afd. bestyrelsen i en almenboligforening og undrer mig over hovedforeningens disposition i forbindelse med en lejers fraflytning.
      Afdelingen er ca. 20 år gammel, og i en af lejlighederne har den samme lejer boet i ca. 17 år. Da denne flytter trænger lejligheden gevaldigt til at blive istandsat og rengjort. Boligforeningen vælger at indsætte et nyt køkken, som resulterer i en lejeforhøjelse på lidt over 500 kr. Jeg mener at enten skulle det nye køkken have været finansieret af henlæggelserne fra konto 405, altså af afdelingen. Eller at det gamle køkken skulle være blevet repareret, så den nye lejer kunne benytte råderetten og selv have haft indflydelse på det nye køkkens indretning.
      Jeg henvendte mig til inspektøren for at spørge ind til denne praksis og om det var lovligt. Han svarede at det gjorde boligforeningen mange steder for at spare afdelingen for udgifter. Det er jo selvfølgeligt pænt af boligforeningen, men jeg synes nu ikke at det er rigtigt overfor den nye lejer.
      Vi skal snart til et møde hvor jeg har tænkt mig at drøfte problematikken, så jeg vil være glad for et hurtigt svar, gerne med angivelse af hvilke juridiske paragraffer som er gældende for lige netop denne situation.
      På forhånd tak.
      Vh. bestyrelsesmedlemmet

    • #12901
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er enproblemstilling, der af og til opstår. Jeg har egentligt hidtil været af den opfattelse, at det var lovligt, men er dog i tvivl. Jeg vil gerne undersøge sagen, men det er omfattende, så det kræver at du er medlem af een af Danmarks Lejerforeninger lokalforeninger. Jeg kan ikke gøre det hurtigt. Skriv til dl@dklf.dk, og skriv dit navn adresse og telefonnummer, hvis du ønsker at være medlem.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.