Forbrugsopgørelse

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9672

      Hej!
      Fra 1. september 2008 til 28. februar 2009 (altså 6 måneder) boede jeg til leje i en lejlighed (privat udlejning) på 54 km2. Hverken da jeg flyttede ind eller flyttede ud, blev der målt varme og vand af. Hver måned betalte jeg aconto 400 kr. i varmebidrag. Betaling for vand blev aldrig nævnt og er heller ikke nævnt i lejekontrakten.

      Den 15. februar 2010 modtog jeg et brev fra min tidligere udlejer, der hævder jeg skylder hende 668,32 kr – som ekstra betaling for forbrug af vand og varme.

      Hun skriver, at forbrugsopgørelsen er gældende for perioden 2008/09 (ingen nærmere datoer!), og at en person fra firmaet Techem, som står for aflæsning og beregning har udregnet mit specifikke forbrug for de 6 måneder.

      Min spørgsmål er nu:
      – Kan udlejer kommer ca. et helt år efter fraflytning og kræve penge for forbrug, jeg ikke engang kan være sikker på er mit?
      – Er det mit problem, at der hverken før indflytning eller ved fraflytning blev aflæst varme og vand?
      – Skulle betaling for vand have været nævnt i lejekontrakten?
      – Er det overhovedet muligt at beregne et forbrug for mine 6 måneder, når forbruget kun bliver aflæst én gang om året?

      På forhånd mange tak for hjælpen!

    • #9673
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Vedrørende varmeregnskab

      Hvis der ikke er nævnt noget i kontrakten gælder Lejelovens regler fuldt ud. I såfald slutter varmeåret den 31. maj. Du skulle senest have modtaget varmeregnskab ved udgangen af september. Der er dog en særregel ved fjernvarme-ejendomme og naturgas-ejendomme. Når varmeregnskabet er kommet for sent, kan lejerern ikke forpligtes til efterbetaling.

      http://dklf.dk/index.php/rettigheder/show/87/stikord/Varmeregnskab

       

      Vedrørende vand

      Der må kun opkræves seperat betaling for vand, hvis der er individuelle vandmålere i lejligheden.

      Søg rådgivning i en lejerforening

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.