Flytteopgørsel

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13791

      Hej,

      Jeg er på herrens mark for, at sige det lige ud.
      Jeg har læst så maneg forskkelige ting, men kan ikke tyde lejeloven.

      Min kæresteog jeg har boet i en lejlighed i 10 år. vi er fraflytte lejligheden d. 17-03-2014.

      DAB mener nu, at vi skal betale for blandt andet en gulvslibning. Der er visse ridser, som er mørke, men andre er almindelig slid.
      Jeg har prøvet og tale med dem, men de mener det er misligehold, da vi som lejer skulle have slibet og lakeret gulvene hvert 5 år – dette står der ikke i lejekontrakten.
      Jeg mener ikke der er taget højde for almindelig slid og ælde.
      Det skal lige siges at der både er a og b ordning – alt efter hvor slemme ridserne er.
      DAB – boligselvskabet gør brug af B ordningen – hvor vi skal betale for udbedring af ridserne.

      Oveni får den nye lejer udbetalt et NI beløb ved indflytning til vægge og lofter.
      Jeg har tilbudt udlejer, at vi slår halvskade om gulvslibningen, men fik afslag.

      Hvad har man som lejer krav på i dette tilfælde? er det vores pligt og slibe gulvene? og har vi eventuelt en sag, hvis vi går til huslejenævnet?

      Jeg sætter stor pris på et svar.

      På forhånd tak.

    • #13792
      Jakob Lindberg
      Moderator

      I har en sag, men I skal ikke gå til Huslejenævnet men til Beboerklagenævnet i den kommune, hvor I bor.

      I kan kun tvinges til at istandsætte gulvene, hvis I har “misligholdt” gulvene. Det er ikke nok, at I har forsømt vedligeholdelsen. Ved misligholdelse forstås tre ting: – forkert brug (F.eks. hvis man anvender sin lejlighed til værksted)   –  Uforsvarlig adfærd (f.eks. hærværk) – forkert vedligholdelse (f.eks. hvis man maler et gulv, der skal lakeres)

      I Vedligeholdelsesbekendtgørelsens § 12-17 (Se https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20620#K6) står der en lang række regler, som DAB skal overholde ved fraflytningen. Hvis de blot overtræder een af disse regler, bortfalder deres krav mod jer.

      Meld jer ind i en lejerforening og få bistand i sagen.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.