Fjernvarme stigning

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10206

      Hej!

      Jeg har for cirka 1 uge siden fået mit varmeregnskab for 2010. Og da min udlejer er kendt for at snyde, har jeg brugt meget tid på at nærlæse min varmeregning, for den er godt nok høj. Jeg bor på 1. sal, i et lejlighedskompleks med 4 lejligheder. Lejligheden er 89 kvm og mit varmeforbrug er udregnet til: 12.612,24 kr for året 2010.
      Da jeg ikke havde boet der andet 9 måneder, da jeg fik min varmeregnskab for 2009, har det været svært at holde dem op mod hinanden, men da løb prisen for 9 måneder på 3091,80 kr. Det altså en MEGET voldsom stigning med en forskel på 3 måneder.

      Jeg blev derfor mistænkelig og undersøgte det nærmere. Det egentlig ikke fordi mit forbrug er steget voldsomt, men hvad der overraskede mig var enhedsprisen fra Brunata.

      Prisen for Energi til varmt vand 2009
      haneandele: 34,80
      enheder: 29,58
      Prisen for opvarmning 2009
      varmefordelingstal: 14,65
      enheder: 48,87663

      Prisen for Energi til vamt vand 2010
      haneandele: 68,16
      enheder: 28,94
      Prisen for opvarmning 2010
      varmefordelingstal: 29,47
      enheder: 83,8249

      Ser man på prisen for opvarmning ofr de to år, er der en stigning på 58,3% på enhedsprisen. Er det lovligt?
      Som forbruger går man jo ikke udfra et prisen kan stige så meget, så han man jo ikke en jordisk chance for at være på kant med sin varmeregning.
      Er virkelig frustret. Og håber virkelig i kan svare på mit spørgsmål?

    • #10207
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Ja, det virker som en meget voldsom stigning. Jeg kan dog ikke give dig et egentlig svar på dit spørgsmål.  Du bør gøre indsigelse mod varmeregnskabet og dermed gennemtvinge at sagen bliver behandlet af Huslejenævnet.

      Der kan være mange ting galt:

      1) Den totale varmeudgift kan være for høj – f.eks. hvis udlejer har medtaget regninger for fyringsolie, der er leveret til en anden ejendom.

      2) Oliefyret kan være blevet utilstrækkeligt passet, således at I har fået mindre varme ud af den olie, der er indkøbt.

      3) Målerne kan være defekte – eller uegnede til den pågældende ejendom.

      Meld dig ind i en lejerforening og få rådgivning.

      Med venlig hilsen Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.