Fællesudgifter i opsigelsesperioden

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fællesudgifter i opsigelsesperioden

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11957

      Jeg boede til leje i et værelse udlejet af en privat udlejer, som jeg opsagde den 22. marts. Opsigelsesperioden er derfor 30/3-30/6. I lejligheden boede desuden to andre, og vi havde separate lejekontrakter.

      Udlejer havde intet at gøre med fællesudgifter til el og tv/internet, som vi selv afregnede med hhv NRGi og Stofa. Jeg stod for vores el-regning, og de andre betalte så en 3.-del af den til mig.

      Jeg flyttede ud den 21. april og afleverede nøglen til udlejer 1. maj. Samme dag afregnede jeg el-forbruget med NRGi.

      Nu mener de gamle bofæller, at jeg skal betale fællesudgifter indtil, der flytter en ny ind, selvom jeg ikke har adgang til lejligheden. Kan det være rigtigt?

      Derudover mener jeg, at min udlejer har været ret sløv mht at få udlejet værelset igen. Da jeg afleverer nøglen 1/5 fortæller han mig, at han havde fundet en ny lejer, som havde sprunget fra. Han har idag fortalt mig, at der flytter en ny ind midt i juni. Jeg vil derfor kun få en halv måneds husleje tilbage af mit indskud. Jf. den nuværende boligsituation i Århus kan jeg ikke begribe, at den ikke er blevet udlejet før. Har jeg mulighed for, med henvisning til tabsbegrænsningspligten, at kræve minimum at få 1 måneds husleje retur?

    • #11958

      Det du beskriver er noget argt rod. Noget kunne desuden tyde på, at lejligheden ulovligt er blevet “opdelt” i enkeltværelser. Dette komplicerer i givet fald sagen, men ikke nødvendigvis til ulempe for dig.

      Dit spørgsmål illustrerer det sæt af problemstillinger der ind imellem kan gøre det kompliceret – og surt – at dele en lejlighed, hvis man som udgangspunkt ikke har sat sig ind i gældende regler, og i øvrigt ikke har aftaler på plads om blandt andet individuel fraflytning undervejs. (Hvis der reelt, lovligt, er tale om værelses-lejemål, skulle I aldrig være gået med at selv at klare forbrugs-afregningen).

      Jeg kan ikke love det, men ud fra din beskrivelse af situationen, er der en vis chance for at der kan gøres noget effektivt ved det problem du beskriver. Det kræver imidlertid en nærmere undersøgelse og analyse, hvor man må have langt flere oplysninger om evt. nedskrevne aftaler og omstændighederne. Dermed er vi ovre i sagsbehandling, som vi ikke kan påtage os på brevkassevilkår, men det gør til gengæld vores lokale lejerforeninger, og jeg vil anbefale dig at opsøge assistance hos en af dem: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.