Erstatning af møbler

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10292
      Majse 1870
      Medlem

      Hej. Jeg bor i et lejet hus og står nu i den situation af min lille hundehvalp har bidt hul i min lejers lædersofa (som er én sofa ud af et sæt på 3 sofaer). I følge udlejeren kostede sofaerne 15.000 kr. pr stk., da de blev købt for omkring 10 år siden.

      Jeg er selvfølgelig klar over at jeg skal betale for skaden, men hvor meget. Mine spørgsmål er følgende
      1. Har han krav på fuld betaling af den ene sofa – altså 15.000 kr.?
      2. Har han krav på 3 nye sofaer (altså 45.000), da de er et sæt og ikke kan købes længere?
      3. Har jeg nogen rettigheder, for eksempel krav på at se en kvittering på sofaerne? – han kunne jo have opdigtet beløbet, men samtidig, så er chancen for han har den efter 10 år nok ikke så stor, så hvad gør man så.
      4. Må han beholde hele mit depositum pga af dette? (=30.000)

      På forhånd tak for jeres hjælp.

    • #10293
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg mener det vil være urimeligt, at du skal betale for 3 nye sofaer.

      Formentlig vil huslejenævnet/boligretten pålægge dig at reparere/eller erstatte sofaen. Har du undersøgt, hvad det vil koste at ombetrække sofaen hos en møbelpolstrer?

      Hvis han ikke har dokumentation for prisen, bør du ikke acceptere hans beløb. Hvis du foreslår ham, at du f.eks. betaler 10.000 kr er han nødt til at dokumentere prisen, hvis han vil have et højere beløb.

      Han har ret til at trække beløbet fra dit depositum, når du flytter. Hvis du ikke vil acceptere dette skal du bringe sagen i huslejenævnet/boligretten.

      Har du tænkt på, om din husleje er for høj. 90% betaler for meget i husleje. Meld dig ind i en lejerforening og få en vurdering af, om det også gælder for dig. En lejenedsættelse vil kunne hjælpe dig med at få råd til at betale erstatningen.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.