en vis gene ved indflytning

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen en vis gene ved indflytning

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9927
      Claus
      Deltager

      Har lejet en lejlighed i et boligselskab pr.15/11-10.
      I lejekontrakten var der tilføjet “ved indflytning kan der forekomme en hvis gene ved evt. istandsættelse af lejemålet, som skal kunne tåles af lejer”.

      Jeg mener at grænsen for “en hvis gene” er overskredet, da jeg endnu ikke kan tage det lejede i brug hverken helt eller delvist.
      Hvis jeg satte mine ting ind i alle rum når rengøringen er foretaget og delvist tog lejemålet i brug, ville det medfører ekstra omkostninger til maleren da det så ville kræve ekstra tid at flytte rundt og afdække mit indbo, omkostninger som i så fald er på Boligselskabet eller hidtidige lejers regning.

      Mandag d. 15/11-10 aftalte jeg med Varmesteren, at jeg kunne komme med mine ting torsdag d. 18/11-10.
      Tirsdag d. 16/11-10 fik jeg af varmemesteren oplyst, at gulvsliberen skulle komme igen torsdag d. 18/11-10 og lakere gulv anden gang, denne oplysning medførte at jeg måtte afbestille flyttebil og da det var med under 48 timers varsel har udlejningsfirmaet i henhold til aftale ret til at opkræve leje alligevel hvilket er 899kr.
      Senere d. 16/11-10 ringede varmemesteren til mig og oplyste, at nu ville gulvsliberen ikke komme torsdag men lakere gulvet anden gang om aften d. 16/11-10 og rengøringen fortsat ville ske d. 17/11-10.

      Det skal tilføjes at jeg ikke inden overtagelsesdag har haft mulighed for at besigtige lejemålet, da hidtidige lejer ikke har reageret på mine henvendelser, jeg har dog udefra kigget igennem vinduerne d. 13 og 14/11-10.

      Jeg er i den heldige situation at jeg først skal være fraflyttet nuværende lejemål d. 22/11-10, men den forsinkelse i min tidsplan der nu er opstået på grund af at det endnu ikke har været muligt at tage den nye bolig i benyttelse, gør at jeg ikke selv har mulighed for at male nuværende bolig og det vil medfører en udgift for mig, jeg vil blive opkrævet leje for flyttebilen som jeg ikke kan bruge d. 18/11 og jeg vil have vanskeligt ved selv at forestå flytning af mit indbo med venners hjælp da både de og jeg er optaget af arbejde i den kommende weekend.

      Jeg mener at lejelovens § 9 er overtrådt til skade for lejeren ved den tilføjelse der er foretaget om “en hvis gene” og lejelovens § 11. stk. 2 eller anden erstatningsmæssig regel bør træde i kraft.

    • #9928
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Du har ret. Som du beskriver situationen er udlejer erstatningspligtig efter Lejelovens § 13, og du vil samtidig kunne kræve et forholdsmæssigt afslag i huslejen efter Lejelovens § 11, stk. 2.

      Hvis udlejer ikke vil betale, kan du blive tvunget til at anlægge sag ved boligretten. Du får derfor brug for en lejeretskyndig advokat, med mindre du er i stand til at føre sagen selv. 

      En lejerforening kan hjælpe dig videre i sagen.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.