Ekstra varmeregning

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14430
      Nini May
      Medlem

      Min mor er den 1. maj 2013 flyttet ind på et plejehjem, der er en kommunal institution ejet af boligorganisationen FSB.
      Hun har netop modtaget en varmeregning for dette regnskabsår (01-07-2013-30-06-2014), der tillige indeholder en temmelig stor ekstraregning, der kommer fra regnskabsåret før, altså 01.07.2012-30.06.2013. Denne ekstraregning er opstået pga. en fejl/regning, der først er opdaget efter skæringsdatoen (01-07-2014), siges det.
      Kan det være rigtigt, at min mor skal betale for hele regnskabsåret, når hun først er flyttet ind pr. 1. maj 2013, altså kun har beboet boligen de sidste to måneder af regnskabsåret? Jeg ved jo, at den tidligere beboer formodentlig er død og ikke kan afkræves noget. Men starter min mors forpligtelser vedrørende varmen rent juridisk ikke først fra hendes indflytningsdato? Således at hun kun skal betale 1/5 af regningen?
      Varmeforbruget i plejeboligerne aflæses og betales “kollektivt”.
      Jeg har indsendt en klage til kundeservice i FSB, hvilken de har afvist og nu indbringer for beboerklagenævnet – med mindre jeg ikke ønsker det.
      Vurderer I, at jeg/min mor har retten på sin side?
      Tak for svar:-)

    • #14431
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Din mor har en god chance for at få medhold i Beboerklagenævnet. FSB har på nuværende tidspunkt slet ikke ret til at opkræve varme hos beboerne for varmeåret 2012-13. Varmeregnskabet skal normalt være kommet frem til lejerne senest 4 måneder efter varmeregnskabsårets udløb. Hvis det nye varmregnskab er kommet frem efter 1. november kan hun heller ikke afkræves efterbetaling for dette varmeregnskabsår.

      Bemærk: Hvis ejendommen er opvarmet med naturgas eller fjernvarme, er der en særlig frist. Her skal varmeregnskabet være kommet frem senest 3 mdr. efter at udlejer har fået den endelige varmeregning fra værket, hvis denne frist er senere end 4-mdr.-fristen.

      Meld din mor ind i en lejerforening og få bistand til sagen.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.