Eftersmæk på vand og varme

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Eftersmæk på vand og varme

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10451
      Søren Lass
      Medlem

      Hejsa,

      Min kæreste og jeg bor sammen med vores knap 1-årig datter i en 98 kvm stor lejlighed, ved en privat udlejer. Vi har netop modtaget en efterregning på vand/varme på 11.700,-. Vi giver 800,- aconto varme og 200,- aconto vand. Det vil sige vi har i alt givet 12.000,- aconto varme/vand i det forgangene år. dertil kommer eftersmækket på 11.700,-. Det synes vi er mange penge, og altså næsten 1000,- mere vi skulle have sat af hver måned for at det skulle gå op. Vi har det første halve år vi boede der modtaget næsten sammen efterregning (11.500,-). Den slap vi umiddelbart for at betale, da regningen kom for sent frem. Allerede dengang gjorde vi opmærksom på, at aconto beløbet burde blive sat op. Det blev afvist af udlejer, da vi (iflg. udlejer) havde ramt et skævt regnskabsår, hvorfor vi ved næste afregningsperiode, ville have sparet flere aconto penge op. Nu står vi i samme kattepine, og har reelt set inbetalt små 1000,- for lidt hver måned aconto, da udlejer ikke synes det var hensigtsmæssigt at sætte aconoindbetalingen op. Kan det virkelig være rigtigt?? Synes det er højest upassende at udlejer så stort på, at vi dengang fik så stort et eftersmæk, uden at reagere!

      Desuden står der i vores lejekontrakt, at udlejer levere vand til lejemålet, men at forbruget ikke fordeles på grundlag af individuelle forbrugsmålere. Jeg har dog ved selvsyn efterfølgende konstateret at der sider forbugsmålere i vores lejlighed. Skal jeg ikke udelukkende forholde mig til, hvad både udlejer og jeg har skrevet under på i den juridisk bindende lejekontrakt, hvor der står at forbruget IKKE fordeles på grundlag af individuelle forbrugsmålere? For så kan udlejer vel reelt set ikke opkræve et aconto vand beløb hver måned?

      Der er i alt i ejendommen blevet brugt 305,680 m3 vand, hvoraf vi skulle have brugt 128,700 m3. Vi er 4 lejemål i alt, hvilket betyder, at de andre lejere kun har brugt det der svare til 59 m3 vand, hvilket vi er meget uforstående overfor!

      Det er i øvrigt Techem der står for måling og udfærdigelse af efterregningen. Lejemålet opvarmes med naturgas, og hvis jeg sammenligner de to regninger vi har fået den tid vi har boet her, så er prisen pr. enhed også steget siden den første regning kom. Skal udlejer ikke varsle prisstigninger på gas, så man som lejer igen har mulighed for, at sætte sit aconto beløb op?

      Vi agter at gøre indsigelse, men vil gerne høre fra en der forhåbentlig kan svare på vores spørgsmål og bekymringer inden vi skriver indsigelsen.

      På forhånd tak.
      Mvh
      Søren

    • #10452
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Varmeregningen kan jeg ikke tage stilling til i brevkassen, da en vurdering heraf kræver en dybtgående sagsbehandling. I kan ikke gøre udlejer ansvarlig for, at jeres acontobeløb ikke blev sat op.

      Hvad angår vandbetaling, så må en udlejer kun kræve acontobetaling for vand, hvis der er vandmålere i samtlige lejemål i ejendommen. Hvis der ikke er vandmålere, er vandudgiften en del af huslejen. I jeres tilfælde findes der vandmåler i jeres lejemål, som imidlertid ikke bliver anvendt. Det kan skyldes, at een af de andre lejligheder mangler målere. I den situation har I muligvis krav på at få tilbagebetalt samtlige acontobeløb for vand for hele den periode, i har boet i ejendommen.

      Meld jer ind i en lejerforening og få bistand i sagen.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.