Definition af vedligeholdelses pligten

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Definition af vedligeholdelses pligten

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11995
      Stig Sprange
      Medlem

      Jeg bor til leje i en ejendom ejet af danmarks lærerforening og administreret af Dan-ejendomme. Jeg er rent ind i et problem med min
      opvaskemaskinen, og tvisten står nu på hvem der har pligten til at reparere makinen.
      Dan-ejendomme henviser til følgende pasus i leje kontraktenUddrag af lejekontrakten;

      Lejer skal på egen bekostning, sørge for vedligeholdelse og fornøden fornyelse af låse, nøgler og ruder, herunder termoruder. Lejer skal samtidig holde radiatorventiler, vand- og gashaner og ^elafbrydere (alle kontakter og ^HPFI-relæ) forsvarligt vedlige. Lejer skal endvidere vedligeholde ^wc-kummer, cisterner, vaskekummer, badekar, køleskabe, komfurer, vaskemaskiner og lignende installationer. Hvis lejeren ikke opfylder pligten inden 8 dage efter, at udlejeren har opfordret ham til det, kan denne lade istandsættelsen foretage for lejerens regning. Udgiften betragtes som pligtig pengeydelse i lejeforholdet. Udenomsarealer så som haver, altaner o.lign. tilhørende lejemålet skal vedligeholdes af lejer.

      Det er derfor dig selv som skal sørge for en eventuel reparation.

      Jeg mener at der må sondres mellem almindelig vedligeholdelse af lejligheden og dens udstyr, og så en egentlig reparation af samme. Ejendommen er 5-6 år gammel og jeg har beboet
      lejligheden i et år. Skal jeg påtage mig ansvar for, hvordan maskinen er blevet behandlet i de forgangne år og dermed påtage mig reparationen ?!

    • #11996
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er en meget vidtgående vedligeholdelsespligt, du har påtaget dig ved din underskrift på denne lejekontrakt. Desværre er det ikke direkte forbudt, at lave sådanne aftaler. Heller ikke at pålægge lejeren fornyelse af termoruder.

      Måske kan du få huslejenævnet eller boligretten til at tilsidesætte disse aftaler med henvisning til aftalelovens bestemmelser om urimelige aftaler.

      Hvad angår opvaskemaskinen, har du kun påtaget dig at “vedligeholde” dem. Umiddelbart betyder det, at du skal udskfte pakninger og lignede løbende arbejder, men ikke nødvendigvis, at du skal forny varmelegmet eller elmotoren. Du kan indbringe spørgsmålet for huslejenævnet. Søg rådgivning i en lejerforening.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.