byggesagkyndig hjælp!

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14579
      Susanne 3483
      Medlem

      Skal fraflytte privat lejemål, hvor jeg har all indvendig vedligehold og skal aflevere nyistandsat – har boet der i 15 år!

      Der er i lejemålet bla et laminat gulv, der er gået op i limningerne/sammenføjningerne flere steder, da det er fejllagt og en køkkenbord plade, der er druknet pga fejlopsat blandingsbatteri – der kan stilles spørgsmålstegn ved, hvorvidt lejemålet var nyistandsat ved indflytning flere steder, eller i hvert fald spørgsmålstegn ved, på hvilket håndværksmæssigt niveau det var nyistandsat – bla er køkkenet der er 25 år gammelt af sekunda kvalitet og opsat af den tidligere lejer, der er i flere af underskabene, direkte udkig til under huset.

      Jeg har fået slepet og lakeret gulve, malet alt, opsat ny bruser, spejl osv…osv – men er klar over at udlejer blot kan underkende det hele til flyttesyn og starte istandsættelse på min regning!

      Overvejer at få noget byggesagkyndig dokumentation på de fejl og mangler der er inden flyttesyn, samt på det vedligeholdelses arbejde jeg har udført.

      Men hvem skal jeg kontakte? Kan jeg gøre brug af en uddannet tømmer og evt en maler eller skal det være en bygningskonstruktør? Hvad koster en sådan dokumentation?

      Skal jeg betale varme og el i istandsættelses perioden, hvis det ikke står specifikt i lejekontrakten?

      Tak for en super god brevkasse:)

    • #14665
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Som du beskriver det, vil udlejer få meget vanskeligt ved at kræve istandsættelse på dine vegne. Det er udlejer, der skal bevise, at din istandsættelse er uprofessionel. Hvis udlejer forkaster din istandsættelse ved fraflytningssynet og begynder istandsættelsen af lejligheden fjerner han beviset. Du skal først og fremmest tage billeder af hele dit lejemål når det er tomt.

      Meld dig ind i en lejerforening og få eventuelt en sagsbehandler fra lejerforeningen ud for at se på lejemålet, hvis det er muligt. Hvis du kender en maler, tømrer eller lignende, som du kan få til at bistå dig ved synet er det også en mulighed. Prisen må du forhandle dig frem til.

      Hvis udlejer forkaster din istandsættelse, skal du – eller lejerforeningen – straks indbringe sagen for huslejenævnet.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.