Boligafgift og huslejestigninger

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Boligafgift og huslejestigninger

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13011

      Boligafgift og huslejestigninger
      Hej.
      Min kæreste og jeg bor til leje i nogle venners venners andelslejlighed på Frederiksberg. Vores husleje blev ved indflytningen sat til det samme beløb som udlejers boligafgift. kr. 7589,80 (De skulle ikke tjene på at have os som lejere, men bare have det til at løbe rundt).

      På andelsboligforeningens generalforsamling for nyligt blev der vedtaget en boligafgiftsstigning på kr. 227,69/mdr pr. 1. juni 2013, som vores udlejere “har sendt videre til os”

      Der står ingenting i vores lejekontrakt om huslejestigninger eller varsler herfor.

      Mine spørgsmål er:
      1) Vores husleje er vel ikke bundet til deres boligafgift? (Bare fordi vi tilfældigvis betaler det samme beløb)

      2) Hvis ændring i deres boligafgift er berettiget grund til huslejestigning for os, så gælder der vel alm. regler for varsler osv.? Altså de tre mdr.

      På forhånd tak for hjælpen.

    • #13012
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Svar på jeres spørgsmål:

      1) Ja, hvis boligafgiften stiger på grund af stigende driftsudgifter i ejendommen, har jeres udlejer ret til at få dækket disse meromkostninger

      2) Ja, I har altid krav på at få et gyldigt varsel med mindst 3 måneders varsel

      Jeres husleje på 7589 kr lyder meget høj. Jeres leje skal være omkostningsbestemt. Den kommer kun sjældent op på mere en 800 kr/m2 om året. Hvis jeres lejlighed er 80 m2 svarer det til en årlig leje på 64.000 og en månedlig leje på 5.150 kr. I så tilfælde ville I have ret til at få lejen nedsat.

      Meld jer ind i Amager Lejerforening og få bistand

      Tlf. 3295 5492. Tirsdag og Torsdag mellem 16.30 – 18.30

       

      Læs mere om omkostningsbestemt husleje i vores blad:

      http://dklf.dk/Blade/LID69-AMA.pdf

      Se side 4

      og

      http://dklf.dk/Blade/LID68-AMA.pdf

      Se side 14

       

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.