Betaling af malerarbejde efter vandskade

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Betaling af malerarbejde efter vandskade

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10882
      Kisser 3855
      Medlem

      I juli havde vi en vandskade i vores lejlighed. Skaden skete i en brusekabine opstillet i vores soveværelse. Bruseren var sat op af udlejer, som også stod for vedligeholdelse af denne. Vi boede på 2. sal, og vandet trængte ned i lejlighederne på både 1. sal og i stuen under vores. Det eneste vi fik at vide af udlejer var, at det var vores egen indboforsikring der skulle dække vores indbo. Dette gjorde vores forsikring også, og de fortalte at skader på vægge, lofter, gulve osv. skulle dækkes af ejendommens forsikring. Vi har ikke siden hørt fra vores udlejer i denne sag.

      Nu er vi så fraflyttet lejligheden, og har i forbindelse med aflevering af nøgler og afholdelse af flyttesyn, fået en fraflytningsrapport uden anmærkninger. Ca. 3 uger efter aflevering af nøgler kontaktede vi udlejer og bad om at få tilbagebetalt vores depositum i henhold til lejelovens §98, stk. 2.

      Udlejers svar var, at det var rigtigt, at vores lejlighed var godkendt, men at vi skulle betale for male arbejde i lejlighederne på 1. sal og i stuen. Udlejer oplyser, at der netop er indhentet malertilbud, og at afregning af indskud vil ske snarest.

      Udlejer hævder at vi er skyld i vandskaden, fordi vi er gået fra en løbende bruser. (Vi var på ferie da skaden skete, og en af vores veninder som har vores ekstranøgle, låste VVS’eren ind, og fortalte at hun så ham lukke for hanen).

      Kan udlejer pludseligt, mere end 3 måneder efter vandskaden, og uden tidligere at have oplyst os om evt. hæftelse for skader i andre lejligheder, nu kræve, at vi betaler for malerarbejde i lejlighederne under os?

    • #10883

      Udfra din beskrivelse af situationen kan jeg svare, at udlejer ikke – efter lejeloven – kan kræve jer for den omtalte betaling. OM I skal betale efter anden lovgivning er mere end tvivlsomt, og vil evt. skulle afklares gennem et civilretsligt søgsmål, men det er det op til udlejer at tage initiativ til. Han kan ikke bare tilbageholde penge i forbindelse med jeres fraflytningsafregning.

      Når dette – med alt mulig forbehold – er sagt, må jeg bemærke, at for at kunne have mere fast grund under fødderne må man have langt flere oplysninger om situationen. Det er nødvendigt at nærlæse både lejekontrakt og de aktuelle skrivelser i sagen.  Dermed er vi ovre i sagsbehandling, som vi ikke kan påtage os på brevkassevilkår, men det gør til gengæld vores lokale lejerforeninger, og vi vil anbefale dig at opsøge assistance hos en af dem: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Afslutningsvis: Hvis du/I ikke allerede har orienteret jer via “Lejers rettigheder”, så skulle I se på opslaget om fraflytningsafregning: http://dklf.dk/index.php/rettigheder/show/127/stikord/Fraflytnings-afregning

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.