Bestræbelser på genudlejning og Ferie

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Bestræbelser på genudlejning og Ferie

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10455

      I forbindelse med udlejers bestræbelser på at genudleje en lejlighed, hvor fraflytning er sket før udløbet af de (normale) 3 måneders opsigelse, ville jeg høre om der er nogen praksis for hvornår disse bestræbelser har været (u)tilstrækkelige.

      Jeg har haft lejet en ungdomsbolig gennem en boligforrening og fraflyttet 1 måned efter min opsigelse.

      Boligforreningen har så holdt ferielukket i 3 uger i sommerferien lige efter min fraflytning, som ellers er “bedste sendetid” for nye lejere (i perioden hvor en masse nye studerende skal bruge ungdomsboliger).

      Der har været lukket ned for alt – telefoner, opskrivning til venteliste/ungdomsbolig osv. Er det rimeligt?

      Vel og mærke har forreningen over 3000 boliger – jeg kunne måske forstå hvis det var en privat-person der har behov for ferie. Er der ikke et vidst “ansvar” når en forrening er så stor?

    • #10456
      Jakob Lindberg
      Moderator

      I dette tilfælde tror jeg, at du har en vis chance for at slippe for at betale leje for en del af din opsigelsesperiode. Situationen er usædvanlig, idet boligorganisationer af den størrelse næsten altid er bemandet året rundt. Jeg kender ikke til retspraksis i sager der ligner din.

      Hvis det er en almen boligforening har de også en række pligter til at sørge for istandsættelse og hurtig afregning af depositum. Dem kan boligforeningen vanskeligt overholde, hvis de holder lukket. Det er derfor muligt, at du kan slippe for betaling for istandsættelse. Se reglerne i Bekendtgørelse om vedligeholdelse og istandsættelse af almene boliger. Kapitel 6.

      https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132875#KVIII

      Meld dig ind i en lejerforening og få rådgivning om hvordan du kan indbringe en sag for Beboerklagenævnet.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg.

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.