Beløb til instandsættelse ved flytning

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Beløb til instandsættelse ved flytning

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14182
      peder peder
      Medlem

      Hej !

      Jeg bor i en almen boligforening, hvor de sætter store beløb tilside til hvad de kalder “Istandsættelse ved fraflytninger”.

      Ledelsen siger noget om, at det skyldes stigende skader og slid på afdelingen som er fra engang i 50’erne.

      Men så har jeg hørt, at de ved en udflytning fx. udskifter gl. el-install. (stof ledninger), vaske, lægger fliser osv. osv.

      Det kalder jeg ikke vedligeholdelse, men er efter min opfattelse en smart måde at modernisere lejligheder ved “malke” de eksisterende beboere der fx. har boet i årtier, for at tilflyttere kan få bedre boliger.

      Skal jeg så fx. have et gl. slidt køkkenbord, toilet m.m. og betale for at tilflyttere for nyt og bedre.

    • #14183
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det ser ud som om man i din boligforening anvender begreberne på en måde, der ikke er i overensstemmelse med lovgivingen.

      Det som i den officielle driftsbekendtgørelse kaldes “henlæggelse til istandsættelse ved fraflytning” omfatter kun udgifter til maling, hvidtning og tapetsering (også kaldet maleristandsættelse). Der er to lovlige varianter af denne henlæggelse:

      1) I afdelinger, hvor lejeren har den indvendige vedligeholdelse skal henlæggelsen dække de udgifter til maleristandsættelse, som afdelingen skal betale, som følge af at lejeren får rabat på normalistandsættelsen ved fraflytning

      2) I afdelinger, hvor udlejeren altså afdelingen/boligforeningen har den indvendige vedligeholdelse skal denne henlæggelse dække nødvendig maleristandsættelse ved fraflytning.

      Udgifter til fornyelse af elinstallationer, vaskemaskiner osv. kan der henlægges til over hovedistandsættelseskontoen. På denne konto må der kun henlægges til vedligeholdelsesarbejder – ikke til forbedringer.

      Ved en gradvis fornyelse af køkkenborde skal det ske på en sådan måde, at de mest slidte køkkenborde udskiftes først, uanset om det er hos en tilflytter eller en “gammel2 beboer.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.