almene boliger, opfølgning Energimærkning

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen almene boliger, opfølgning Energimærkning

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10420

      Hej Jakob
      Tak for dit svar.
      Jeg prøvede også en anden kanal: Energitjenesten. Nedenunder er deres svar.
      Det kan være du også kan bruge det. Måske som afsæt for flere informationer/artikel til bladet.

      Venlige sommerhilsner
      Milena

      SPØRG OM ENERGI – vores svar:
      Spørgsmål 1.
      Der er sket en ændring i reglerne for gyldigheden af et Energimærke, som ikke længer er 5 år men nu er 7 til 10 år. Nedenfor har jeg indsat lovteksten som beskriver om det er de 7 eller det 10 år.

      Bekendtgørelse om energimærkning af bygninger
      Kapitel 3

      Gyldighedsperioden af energimærkning

      § 14. Energimærkninger har gyldighed i 10 år. Hvis der ved energimærkningen identificeres besparelser med tilbagebetalingstid under 10 år, der tilsammen udgør mere end 5 pct. af energiforbruget, nedsættes gyldigheden til 7 år.

      Stk. 2. Gyldighedsperioden for en energimærkning regnes fra den dato, hvor SEEB har sendt energimærkningsrapporten med energimærkningsnummer til det certificerede energimærkningsfirma, jf. § 8, stk. 3.

      Stk. 3. Hvis der efter udarbejdelsen af energimærkningen er gennemført ombygninger, som omfattes af kravet i § 18, stk. 1, om udarbejdelse af ny energimærkning, eller i øvrigt udført ændringer, som i væsentligt omfang forringer bygningens energimæssige ydeevne, vil den tidligere udarbejdede energimærkning ikke være gyldig.

      Spørgsmål 2.
      Energimærket laves til køber af en bolig, ligesom der laves en tilstandsrapport, så køber har en ide om hvilken stand huser er i energimæssig. På 7 til 10 år kan der nå at ske mange forandringer/forbedringer. Der kan også være sket ændringer i loven, som enten er til fordel eller til ulempe for et hus.

      Spørgsmål 3.
      Jeg kan ikke sige dig hvad det vil komme til at koste at forny jeres Energimærke, men jeg vil forslå jer at indhente flere tilbud, for ved store ejendomme som jeres forening udgør, er der ikke noget loft for hvad et Energimærke må koste, ligesom der er for enfamiliehuse. Det er dog meget billigere at man i andelsboligforeninger eller lignende laver Energimærkningen som et samlet mærke, frem for enfamiliehuse som bliver lavet for hver hus.

      Spørgsmål 4.
      Jeg har ikke hørt at der skulle være kommet en regel som siger at det ikke må være den samme person som laver Energimærkningen når den skal fornyes. Når man snakker om nybyggeri så må det ikke være samme person som laver Energirammeberegningen og Energimærkningen, da Energimærkningen betragtes som en kvalitetssikring af Energirammeberegningen.

      Med venlig hilsen
      Energitjenesten
      Anette Louise Klidsbjerg
      Energivejleder
      Dir. tlf.: 36 98 61 28

    • #10421
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Tak for din research. Jeg går videre med det med henblik på en artikel til bladet, som dog først kommer til november.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.