Afregning efter fraflytning – hvor lang tid må der gå?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Afregning efter fraflytning – hvor lang tid må der gå?

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #12275
      Pia Borgels
      Medlem

      Jeg er fraflyttet min lejebolig den 15. August, med opsigelse til den 1. september således at udlejer har haft 14 dage til istandsættelse. Jeg fik en skønsmæssig opgørelse over, hvad han mente, der skulle laves i lejligheden. Jeg var uenig med ham og skrev min mening om det til ham. Jeg havde en interesseret lejer, som han afviste. Han skulle ikke have nogen af mine venner ind. Han er temmelig træt af mig, fordi jeg klagede over huslejens størrelse til huslejenævnet – og fik den sat ned fra 5000 kr til 3500 kr. Da han ikke ville lade en ven af mig komme ind som mulig lejer, skrev jeg derfor til ham, at det måtte stå for hans regning mht. genudlejning. Jeg var ikke forpligtet til at betale husleje i op til 2 måneder mere, opsigelsen blev indleveret 1. august. Han har endnu ikke tilbagebetalt overskydende varmebidrag, skønt jeg har bedt ham om det flere gange. Jeg tror, at det bliver nødvendigt igen at inddrage huslejenævnet, men hvor lang tid har udlejer til at sende afregning for istandsættelsen.
      Et spørgsmål mere: når huslejen sættes ned, skal depositummet så følge med? Det fik vi ikke gjort, da huslejen blev sat ned.
      Kan det gøres ved afregningen således, at han har 10. 500 kr til rådighed til istandsættelsen i stedet for 5000 kr – depositum var 3 gange husleje. Der står i kontrakten, at de normalt bruger to tredjedele af depositummet til istandsættelse ved fraflytning. Mærkelig udregnings måde! Ved besigtelsen i forbindelse med min fraflytning indrømmede han, at lejligheden var i pæn stand, at paneler og dørkarme ikke trængte til at males, jeg har boet i lejligheden i 3 år, og har kun været der ca halvdelen af tiden – og levet et stille liv der. Alligevel skriver han, at alt skal males og gulvene slibes af og lakeres. Og hans foreløbige udregning for det er lige præcis to tredjedele af det gamle depositum, altså 10.000 kr. Hvad nu, hvis depositummet kun var 10.500 kr? Koster arbejdet så kun 7.000 kr? Udlejer er kendt som en hustler og udbytter, han har ca 200 lejeboliger i byen, altsammen i huse med 3- 6 lejemål i hver, inkl. kældlejligheder, som ikke har den lofthøjde, der kræves. Lejligheden, som jeg beboede, er nu sat til leje for 4000 kr, må han det, når der har været huslejenævn på? De andre lejere i huset, hvor jeg boede, er også igang med at få huslejen reguleret ned! Lejligheden i kælderen har en lofthøjde på 2,03m!

    • #12276
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Der er for mange spørgsmål til at jeg kan besvare dem her i brevkassen.

      Der er ikke nogen bestemt frist for afregning af depositum. Men så snart alle mellemværender er opgjort – det vil sige, når din opsigelsesperiode er udløbet, skal udlejer straks afregne depositum. Du kan klage til huslejenævnet over at han har fratrukket for meget til dækning af istandsættelsen.

      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.