Afregning af vandforbrug

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10324

      Jeg læser med stor interesse Brevkassens spørgsmål og ikke mindst svar. Jeg har netop læst et af dine svar vedr. vandforbrug. Jeg er selv lejer i lignende ejendom med 4 lejemål. Her er der ligeledes 2 hovedmåler, som måler totalforbruget. Derudover bimåler på 3 lejemål.
      Forbruget på min lejlighed udregnes så ved at fratrække bimålerne hovedmålet. Dette giver jo også det matematiske korrekte forbrug på de 4 lejemål.
      Udlejer har fremsendt godkendt vandregskab, som også efter at jeg klagede til huslejenævnet blev godkendt.
      Huslejenævnets konklusion var at forbruget kunne fordeles efter godkendte vandmåler. At der var Hovedmåler + bimåler var uden betydning. Det reelle forbrug kunne jo udregnes, hvilket udlejer også havde gjort korrekt. Huslejenævnet henviste til en Højesterets Dom 333/2008, hvor det klart fremgik at forbruget kunne fordeles på grundlag af godkendte målere. Dit svar siger nu noget anden??. Skal jeg gå til Boligretten for at få sagen prøvet der???. Jeg har ikke selv læst Dommen de henviser til. Hvor kan man se disse Domme.

    • #10325
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg er uenig med det pågældende huslejenævn i at denne metode kan bruges. Den stiller ikke lejerne lige. Som jeg ser det, så betaler du som lejer for ejendommens fællesforbrug.

      Lad os sige, at det totale forbrug i en ejendom med 4 lejemål er 500 kubikmeter om året. Der er dels mulighed for at bruge vand i lejlighederne. I ejendommens gård er der også en vandpost, som kan bruges til bilvask, havevanding og lignende.

      Lejer A, B, og C har bimålere. D har ingen bimåler, men D’s forbrug måles ved at trække A, B, og C’s forbrug fra det forbrug, der registrerers af hovedmåleren

      Forbruget hos A, B og C er som følger: A – 50 kubikmeter, B – 100 kubikmeter, C – 150 kubikmeter. Til rest er der 200 kubikmeter, som D afkræves betaling for.

      Men restforbruget betår dels af D’s private forbrug, dels af fælles forbrug i ejendommens gård. Hvis der er en utæthed i vandrørene inden vandet når frem til A, B og C, vil der også fremkomme et “fællesforbrug”, som D kommer til at betale.

      Dermed er lejerne ikke stillet lige.

      Hvis omstændighederne i din ejendom er sådan, så vil du have en stor chance for at få medhold i en boligretssag.

      Højesterets dom kan du rekvirere på biblioteket.

       

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

       

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.