Administrators (DAB) forpligtelser og opførsel

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Administrators (DAB) forpligtelser og opførsel

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14527

      Jeg bor i en lejlighed der er ejet af Gentofte Kommune, men administreret af DAB. Det er små huse med 4 lejligheder fordelt på 2 etager. Husene er meget medtaget af manglende vedligeholdelse. Men der er også mange skader der skyldes at DAB´s viceværter ikke laver noget arbejde. Når der skal udføres selv småting som at udskifte en trådløs ringeklokke, så tilkalder de en elektriker. De håndværkere der bliver brugt fakturerer DAB og derigenenm Gentofte Kommune alt for meget for det udførte arbejde. Når der bliver udskrevet en regning på +1500 kr for udskiftning af en trådløs ringeklokke så ender regningen i sidste ende hos os lejere. Viceværterne udskifter ikke defekte pærer i den fælles belysning. Listen med det de ikke laver er lang. Med mindre der er akut opståede skader, så er DAB flere år om at ordne selv små ting. Gennem aktindsigt i Gentofte Kommune har jeg fået fat i kontrakten mellem DAB og Gentofte Kommune. Den er meget specifik. Der er en kravspecifikation der i detalje beskriver viceværternes arbejde. Men når jeg konfronterer DAB så oplyser de blot at det ikke gælder her på min adresse. Der er ikke lavet tillæg til kontrakten, så det kan kun være en mundtlig aftale der er mellem DAB og Gentofte Kommune.
      Mine spørgsmål er:
      Er der regler for hvordan DAB skal behandle os lejere i forhold til brug af håndværkere og de udgifter de kan påføre os gennem alt for høje regninger ?
      Skal DAB ikke leve op til den kontrakt de har indgået med Gentofte Kommune ? Vil ændringer i forhold til den indgåede kontrakt ikke skulle laves skriftligt ?

      Som en lille sidebemærkning så kan jeg oplyse at lidt research har vist at håndværkerne har underhåndsaftaler med viceværterne. De går ud på at viceværterne godkender de for høje regninger og håndværkerne giver så viceværterne store gaver som weekendophold, landskampbilletter, vinsmagninger, deltagelse i fester osv.

    • #14528
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Der er regler og retspraksis for, hvordan udlejer skal vedligeholde en lejebolig. Hvis udlejer f.eks. ikke udskifter pærer på trappeopgangen senest dagen efter, at lejeren klager over det, er det en overtrædelse af udlejers vedligeholdelsespligt. Bemærk, at det er Gentofte Kommune, der er din modpart i lejeforholdet. Det er derfor kommunen du skal klage over til huslejenævnet.

      Hvis du vil klage over, at DAB opkræver for meget for arbejdet med ringeklokken, skal du starte en klagesag vedrørende saldoen på vedligeholdelseskonto 18 og 18B, og kræve at beløbet bliver nedsat.

      Huslejenævnet er ikke en del af den kommunale administration. De tre medlemmer er uafhængige. Du vil derfor ikke få noget ud af at påstå, at Huslejenævnet er inhabilt, med mindre du kan bevise at et af de tre medlemmer modtager instrukser fra kommunen.

      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.