45% huslejestigning på 4 1/2 år i almennyttig bolig

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen 45% huslejestigning på 4 1/2 år i almennyttig bolig

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #10864

      Jeg flyttede i sommeren 2007 fra en afdeling til en anden i en almennyttig boligorganisation (AAB).
      I sep. 07 varsles en stigning pr. 1.1.08 på 4 %
      I dec. 07 varsles en stigning pr. 1.4.08 på 21 %
      I sep. 08 varsles en stigning pr. 1.1.09 på 3 %
      I sep. 09 varsles en stigning pr. 1.1.10 på 1 %
      I sep. 10 varsles en stigning pr. 1.1.11 på 0 %
      I sep. 11 varsles en stigning pr. 1.1.12 på 16 %

      I alt en stigning fra 1.1.2008 – 1.1.2012 på 45 % !!!

      Varslingen i dec. 07 var kendt, da jeg underskrev kontrakten, men jeg blev ikke gjort bekendt med den.

      Jeg fik at vide af varmemesteren, som fremviste lejligheden, at kælderen stod foran en renovering – den fremstod også meget miserabel. Lofterne dryssede ned, murene skallede af, træskillevæggene så rådne ud og havde formentlig svamp – i så grel en stand, at jeg ikke troede, at den slags forekom i den almennyttige sektor.

      Stigningen i april 08 skyldes renovering af kloakerne og affugtning af kældre. I kælderen – i den lille blok, jeg bor i – har vi haft 5 oversvømmelser i kælderen siden maj måned, for bare at nævne i år.
      Kælderen er ikke blevet renoveret.
      Der er altså ikke sket nogen som helst forbedringer af mit lejemål.

      Stigningen jan. 2012 skyldes mangel på tilstrækkelige henlæggelser til fx udvendig vedligeholdelse af vinduerne. På sidste afdelingsmøde spurgte jeg om, hvor meget der så var hensat til istandsættelse af kælderen – svaret var: kr. 0.

      Jeg føler, at jeg nærmest har underskrevet en blancocheck, da jeg satte min underskrift på lejekontrakten. Jeg tror nemlig ikke, at det er den sidste større huslejestigning, vi vil få. Havde jeg været bekendt med den første store huslejestigning, var jeg aldrig flyttet til min nuværende bolig.

      Kan det virkelig være rigtigt, at huslejen kan stige med 45 % på 4-5 år uden at det skyldes væsentlige forbedringer af lejemålet? Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at noget sådant kunne ske i en almennyttig boligafdeling, og jeg føler mig magtesløs.
      Har jeg ingen muligheder for at få nedsat huslejen? Jeg har jo ikke haft glæde af en for lav husleje i mange år.
      (Boligafgiften bliver pr. 1. jan. 2012 kr. 5065 for 57,3 kvm, en kvistlejlighed med lavt til loftet; dertil kommer antennebidrag og varme).

    • #10865

      Det du beskriver er klart urimeligt, men om det er ulovligt og om der kan gøres noget ved det kræver en nærmere undersøgelse og analyse end som så. – For at kunne give egentlige reelle svar på dine spørgsmål må man have langt flere oplysninger om situationen. Det er eksempelvis nødvendigt at nærlæse både lejekontrakt, vedtægter og alle de aktuelle skrivelser i sagen. Dermed er vi ovre i sagsbehandling, som vi ikke kan påtage os på brevkassevilkår, men det gør til gengæld vores lokale lejerforeninger, og vi vil anbefale dig at opsøge assistance hos en af dem: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.