1250 kr. for at komme ud af lejekontrakt??

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen 1250 kr. for at komme ud af lejekontrakt??

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11299

      Min kæreste og jeg er bor i en af Rolf Barfoeds boligere og er begge skrevet på vores nuværende lejekontrakt. Vi er gået fra hinanden og den ene af os skal flytte. Jeg skriver til barfoed for at få info om proceduren for at den ene af os kan komme ud af lejekontrakten. Jeg får dette svar:

      “Hvis den ene af jer bliver boende i lejemålet skal I søge om det der hedder en allonge.

      Det vil sige den ene bliver skrevet ud af lejekontrakten – der bliver lavet et juridisk dokument, et tillæg til lejekontrakten. Det koster kr. 1250,00 at få lavet en sådanne.”

      Mit spørgsmål er, om dette er lovligt? Skal man betale 1250 for at den ene part kan komme ud af lejekontrakten, når den anden bliver boende?

    • #11300

      Nej, den der bliver boende tilbage har normalt ubetinget ret til at fortsætte lejemålet, uden at kontrakten bliver ændret og uden tillægsbetaling. Det kan imidlertid MÅSKE være en taktisk fordel at starte med at føje udlejer, og så efterfølgende kræve de betalte gebyr penge tilbage; men om dette er tilfældet afhænget af nøjere detailkendskab til pågældende udlejer, og det vil jeg anbefale at I i givet fald drøfter med en lokal lejerforening.

      Den sambo-form du beskriver, med begge parters navne på lejekontrakten, kan til tider være en meget sårbar/risikabel. For hvis begge står på lejekontrakten med navns nævnelse, bør den fraflyttende under alle omstændigheder opsige sin “del” af kontrakaten. Hvis det ikke sker bliver den tilbageboende forpligtet i forhold til den fulde fraflytningsafregning til sin tid; og hvis det sker, risikerer den tilbageboende, at udlejer kan få den (fejlagtige) idé, at den tilbageboende ikke har ret til at fortsætte lejemålet alene.

      I virkeligheden er problemstillingerne om din form for fraflytning faktisk i høj grad det med fraflytningsafregningen. Nemlig, at når den sidste bofælle til sin tid fraflytter, så kommer der i de fleste tilfælde en fraflytnings-regning for istandsættelse mv., som overskrider depositummets størrelse. På det tidspunkt er det ofte håbløst at rejse krav overfor tidligere fraflyttede bofæller. 

      Jeg vil til det formål anbefale dig at opsøge videre assistance i en lokal lejerforening: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Afslutningsvis: Hvis du/I ikke allerede har orienteret dig via “Lejers rettigheder”, så skulle I se på opslaget om fraflytningsafregning: http://dklf.dk/index.php/rettigheder/show/127/stikord/Fraflytnings-afregning

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.