Artikler

Bevar huslejereguleringen – Stem som lejer !

Stem som lejer – stem på A, F, Ø eller Å

Socialdemokraterne, SF, Enhedslisten og Alternativet er de eneste partier, hvor et flertal af partiets kandidater svarer klart nej til et spørgsmål om ophævelse af huslejereguleringen. Spørgsmålet er stillet af ”Altinget” i en omfattende kandidat-test, som er besvaret af 91 % af de opstillede 799 kandidater.

Afskaffes huslejereguleringen er der udsigt til lejeforhøjelser på 61,8 % gennemsnitligt i de pt. huslejeregulerede kommuner. (For København isoleret er det en gennemsnitlig stigning på 100,9 %). Kilde: ”Dreamgruppen”, gruppe af uafhængige forskere. Rapport for Real Dania / Boligøkonomisk videncenter, september 2012.

Skemaet herunder beskriver kandidaternes svar på spørgsmålet, som er nr. 19 af i alt 20 i Altingets kandidattest “Kend din kandidat”: “Huslejereguleringen skal ophæves ?”.

 

Kandidaternes svar på spørgsmålet: “Huslejereguleringen skal ophæves?”
Procent Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig
A. Socialdemokraterne 0% 1% 6% 38% 55%
C. Konservative 28% 17% 23% 11% 21%
B. Radikale Venstre 1% 22% 15% 39% 22%
F. Socialistisk Folkeparti 1% 0% 6% 7% 86%
K. Kristendemokraterne 4% 2% 51% 24% 18%
I. Liberal alliance 94% 4% 1% 1% 0%
O. Dansk Folkeparti 2% 6% 40% 20% 31%
Ø. Enhedslisten 0% 3% 4% 4% 90%
V. Venstre 7% 17% 14% 20% 42%
Å. Alternativet 0% 2% 20% 18% 60%
Løsgængere 11% 0% 56% 0% 33%

Kandidaternes individuelle besvarelser ses via www.altinget.dk/kandidater/ft15/ “Se din stemmeseddel”.

 

Forøgede gebyrer til Huslejenævnet

Nydannelse: Udlejere kan idømmes strafgebyrer

 

Af Jakob Lindberg

 

Den 1. juli 2015 stiger det almindelige gebyr for behandling af sager ved huslejenævnet fra 141 kr til 300 kr. Gebyret for forhåndsgodkendelser af huslejen nedsættes fra 3.500 kr til 500 kr. Endeligt indføres et ny gebyr på 2.080 kr, som kun skal betales af udlejere, når huslejenævnssagen ender med, at lejeren får fuldt medhold.

Baggrunden for ændringen er, at det hidtidige gebyr for forhåndsgodkendelser af huslejen var så højt at næsten ingen udlejere brugte muligheden.

Med det lavere gebyr for forhåndsgodkendelser kan det forventes, at flere vil søge forhåndsgodkendelse. Det vil medføre øget arbejde for huslejenævnene. Merudgifterne skal dels dækkes af den almindelige gebyrstigning, dels af indtægterne fra strafgebyret.

 

Strafgebyr

Boligministeriets statistik viser, at udlejere taber langt de fleste sager ved huslejenævnene. Lejerne taber langt færre sager og endelig er der en del sager, som ender “uafgjort”, f.eks. ved at lejeren kun får medhold i en del af de punkter han klager over, men ikke dem alle.

Mange af sagerne angår udlejere, der er gengangere, og som dermed belaster huslejenævnene unødigt meget. Der er også sager om udlejere, der tror, at de har ret til at beholde lejerens depositum ved fraflytning, hvorefter lejeren er nødt til at gå til huslejenævnet for at få deres penge tilbage.

De riskerer nu, at få et strafgebyr på 2.080 kr, hver gang de taber en sag. Det er kun rimeligt. Princippet burde udvides, således at en ejer, der gentagne gange udlejer den samme lejlighed i et småhus til for høj leje uanset om han een gang har fået en kendelse fra nævnet, der viser, hvad den lovlige leje er.

Til gengæld er det urimeligt, at det er lejeren, der skal indbringe en sag om manglende tilbagebetaling af depositum, og derved pådrage sig en gebyrudgift på 300 kr, for at få sit depositum udbetalt.

 

SP passede sin vagt !

Nekrolog. Søren Peter Laursen (SP). 2. december 1936 – 28. maj 2015

 

Af Kim Kristensen og Bjarne Overmark

Søren Peter Laursen, bedre kendt som SP, døde torsdag d. 28.5.2015 efter længere tids sygdom.

SP var gennem mere end 30 år formand for Randers Lejerforening, hvor han som frivillig sagsbehandler har hjulpet titusindvis af lejere med problemer i forhold til udlejere. Hver eneste tirsdag og torsdag aften i mere end 30 år mødte SP på sin vagt i lejerforeningens åbningstid.

SP blev formand for Randers Lejerforening i 1976 – kort efter at han var blevet enkemand med 6 børn, da hans kone Tritte døde – efter at to formandsforgængere døde med kort tids mellemrum.

SP blev som formand for lejerforeningen involveret i den lokale kamp mod udstykning af fupmoderniserede ejerlejligheder i ældre private udlejningsejendomme, som spidsede til da udenbys udlejere ville ”modernisere” ejendommen Borggaarden på Mariagvej 75-79B.

Sagen udviklede sig med fysiske blokader fra morgen til aften i over 6 måneder i 1976-1977, 400 anholdte demonstranter og blokadevagter, demonstrationer mod den daværende fmd. for teknisk udvalg, som havde givet tilladelse til fupmoderniseringen – og som konsekvens et meget stort antal medlemsudmeldinger af det lokale Socialdemokrati.

I forbindelse med kampen om Borggaarden, var vi mange yngre fra den politiske venstrefløj, der for første gang stod skulder ved skulder med en pæn, lidt ældre mand med slips, der mødte hver morgen på blokaden, før han tog videre til sit arbejde hos DSB. SP’s betydning for den lokale politiske venstrefløj i perioden fra 1956 til sin død har været meget stor – hvor der skete noget var SP med – typisk som den der kunne læse og skrive, få lavet et referat og opstillet vedtægter. Men også som den der kunne sætte sig ind i emne, holde et politisk foredrag og komme med forslag til relevante lovgivningsinitiativer eller udenomsparlamenteriske aktiviteter. Altid uegennyttigt og for fællesskabet.

 søren-peter-laursen
Mesterlære

Vi lærte SP at kende som alvidende, ikke mindst om arbejderbevægelsens historie lokalt, nationalt og internationalt, lejelovgivningens krinkelkroge og det lokale politiske system. Nogen af os kom i ”mesterlære” hos SP, som lærte os betydningen af juridisk rådgivning og skriftlig sagsbehandling kombineret med pligten til stabilitet og til at passe sine vagter i lejerforeningen.

Uden SP’s uegennyttige indsats ville hverken den lokale eller nationale lejerbevægelse være det, som den er i dag, og da organisatorisk og politisk turbulens i LLO resulterede i at en række lejerforeninger, herunder Randers, i 1995 gik ud og dannede landsorganisationen Danmarks Lejerforeninger, var det naturligt at SP blev valgt som næstformand i den nye landsorganisation.

 

Beboerlisten

I 1992 tog SP initiativ til, at Randers Lejerforening opstillede sin egen liste, Beboerlisten, til kommunalvalget i november 1993.

Og indtil kræfterne slap op, mødte SP troligt til alle møder i Beboerlistens baggrundsgruppe og som tilhører til samtlige byrådsmøder – og SP stod altid last og brast uanset hvilke storme og hetzkampagner, Beboerlistens byrådsgruppe gennem årene blev udsat for.

SP’s målsætning var, at når vi sagde hm-hm ved mødebordet i Randers Lejerforening, så skulle de slå kolbøtter andre steder – og det er gennem årene lykkedes i betydeligt omfang, intet nævnt, intet glemt.

SP var en af byens originaler i ordets bedste betydning. En mand som var klar over, at det kun er de døde fisk, der driver med strømmen og lugter grimt, og som med særlig foragt talte om lokale letvægtere, herunder byrådsmedlemmer, der lever efter mottoet ”andres tanker, var dem mere end nok – stemte altid sammen med den største flok.”

 

Jernbanedrift

SP var en interessant nørd med sin verdensomspændende interesse for alt, men især jernbanedrift, som jævnligt resulterede i lange foredrag om fjerne staters jernbane – for ikke at nævne foredrag, han holdt om lokale, for længst nedlagte mergelspor, når chaufføren under vores rejser til møder og konferencer pludselig blev kommanderet ned af en sidevej, hvor vi så stod og kiggede på en pløjemark.

SP sled sig op for den politiske venstrefløj, Randers Lejerforening og Mariager-Handest Veteranjernbane – samtidig med sit skifteholdsarbejde gennem mere end 40 år hos DSB

De stadig levende har en tung arv at løfte efter SP, og han bliver ikke hverken den første eller sidste, som slider sig op i arbejdet for samfundets svageste – men i en hver betydning af ordet kan vi sige: SP passede sin vagt.

SP satte med sit liv en standard, som må anspore alle efterfølgere.

Æret være SP’s minde.

Nye regler for vedligeholdelse og istandsættelse ved flytning

Muligheden for at aftale, at en lejlighed skal afleveres nyistandsat ved fraflytning, bortfalder. Lejer overtager vedligeholdelsen af gulve.

 

Af Jakob Lindberg

 

Fra 1. juli 2015 sker der flere ændringer i lejeloven for private udlejningsboliger med hensyn til vedligeholdelse og istandsættelse. Som hidtil vil der være to hovedmuligheder for fordeling af pligten til at vedligeholde lejemålet indvendigt:

1) at udlejeren har pligten eller

2) at lejeren har pligten til indvendig vedligeholdelse

Begrebet  “indvendig vedligeholdelse” bliver udvidet, således, at det fremover inkluderer lakering af gulve.

Til forskel fra nu, indføres der fremover et forbud mod at aftale, at lejeren skal foretage total nyistandsættelse af lejligheden ved fraflytning. Det kan fortsat aftales, at lejeren skal male vægge og lofter, samt lakere gulvene ved fraflytning, men det kan ikke gyldigt aftales, at lejeren derudover skal male lejlighedens træværk, radiatorer, vandrør mm.

Begrundelsen for denne ændring er, at man vil undgå, at de meget store fraflytningsregninger – ofte over 50.000 kr -, som lejere hidtil er blevet udsat for selv efter nogle få måneders beboelse, Udlejerne har i disse tilfælde kunnet kræve total nyistandsættelse af lejligheden indvendigt, fordi det var aftalt i kontrakten at lejeligheden skal afleveres nyistandsat.

Det er en klar forbedring af lejernes retsstilling, at muligheden for at aftale total nyistandsættelse bortfalder.

 

Gulvafslibning

Gulvafslibning er en stor udgift ved fraflytning. Fremover skal lejer i princippet kun betale for lakering, men det vil formentlig kun gælde, hvis lejeren i boperioeden løbende har vedligeholdt gulvene. Hvis man har forsømt denne vedligeholdelse, og der er sket skader på selve gulvet, vil udlejer formentlig betragte det som misligholdelse og kræve at lejer betaler for en total afslibning og efterfølgende lakering.

Det vil så være op til huslejenævnet og boligretten, at afgøre om der foreligger misligholdelse fra lejers side.

Udvendig vedligeholdelse

I de såkaldte regulerede lejemål, kan det nu ikke mere aftales, at lejeren overtager den udvendige vedligeholdelse af lejemålet, herunder også vedligeholdelse af tekniske installationer indvendigt. Den eneste undtagelser er at lejeren gyldigt kan overtage vedligeholdelse af den have, der eventuelt hører til lejemålet

(OBS: Med “regulerede lejemål” menes lejemål, der er beliggende i kommuner, hvor kommunalbestyrelsen har besluttet, at reglerne i boligreguleringslovens kapitel II-IV skal være gældende. Du kan se, om dette gælder din kommune ved at gå ind på denne hjemmeside:

http://gi.dk/oekonomi-og-raadgivning/huslejenævn/kommuneoversigt

 

Ikrafttræden

De nye regler gælder for alle lejekontrakter, der indgås den 1. juli eller derefter.

Folketingets nye bommert

Af Jakob Lindberg

I de senere årer der rejst stigende kritik, af den lovtekniske kvalitet af de loveændringer, der vedtages i folketinget. 

Ved vedtagelsen af de lejelovsændringer der skal træde i kraft 1. juli 2015, har vi set et nyt eksempel. Her har man indført et helt nyt begreb, nemlig “en ejer, der kun ejer en udlejet bolig”. Sådanne udlejere får nogle lidt lempeligere vilkår, når det drejer sig om at opfylde de krav, som de professionelle udlejere og administratorer skal opfylde.

 

Favorisering

F.eks. skal sådanne enkeltudlejere ikke udarbejde indflytningsrapport og udflytningsrapport i følge lejelovens § 9,stk 2 og § 98, stk. 3. Enkeltudlejerne får også bedre muligheder for at opsige deres lejere ved hjælp af en ny regel i lejelovens § 82, stk. 1 som har fået følgende formulering:

Udlejeren kan opsige lejeforhold om:

a)…. b)….

c) ejerbolig eller andelsbolig, hvis ejeren eller andelshaveren selv agter at bebo lejligheden. Reglen gælder dog kun for ejere af ejerboliger eller ejere af andele i andelsboligforeninger, der ejede den pågældende lejlighed eller andel på tidspunktet for lejeaftalens indgåelse, og som på tidspunktet for opsigelsen ikke ejer andre udlejede ejerboliger eller andelsboliger,

Uklar definition

Problemet med denne definition af enkeltudlejere, som fremgår af det kursiverede, at det i praksis er næsten umulig at bevise, at en bestemt person er omfattet af definitionen. Nogle gange vil det føre til, at en udlejer, der i virkeligheden ikke var enkeltudlejer, da han udlejede sin ejerlejlighed, alligevel får medhold i sin opsigelse af lejeren. I andre tilfælde vil usikkerheden i definitionen føre til, at en ejer, der faktisk var enkeltudlejer, bliver uretfærdigt bortdømt.

Lad os tage et eksempel:

Udlejer Hansen lejer sin ejerlejlighed ud til lejer Olsen i 2015. Tyve år efter vil udlejer Hansen opsige Olsen fordi, han selv vil flytte ind i ejerlejligheden. Men Hansen skal bevise, at han 10 år tidligere kun ejede denne ene lejlighed. Hvordan skal han gøre det?

Han kan måske finde sin selvangivelse for 2015, hvor han har skrevet hvilke ejendomme, han ejede. Men hvis han ikke har gemt denne dokumentation, får han problemer i boligretten, for det er ham, der har bevisbyrden. Men selv hvis han har gemt denne dokumentation, så kan lejer Olsen nægte at anerkende at han er enkeltudlejer. For Hansen kan jo have undladt at oplyse skattevæsenet om, at han ejede en yderligere andelslejlighed.

Hvad gør boligretten i denne situation? Skal den blot tage udlejerens eget udsagn for gode varer, eller skal man frikende lejeren, Som lejerorganisation må vi i hvert fald kræve en meget stærk bevisførelse for at en udlejer skal falde ind under denne undtagelsesparagraf, der er til stærk ulempe for lejeren.

Omvendt er det også urimeligt over for udlejeren at stille ham i en sådan umulig bevismæssig situation.

 

Negativt bevis

Problemet er, at man med denne lovændring, har indført et krav om negativt bevis i loven. Udlejeren skal bevise at han ikke havde mere end 1 lejlighed for tyve år siden. Det er logisk umuligt at man ikke har en bestemt ting.

Man kan f.eks. ikke bevise, at man ikke har et ulovligt skydevåben. Hvis bevisbyrden var sådan i en sag om overtrædelse af våbenlovgivningen, skulle den tiltalte fremvise alle tænkelige gemmesteder i hele verden, hvor et sådant skydevåben kunne være skjult. Derfor er straffeloven selvfølgelig indrettet således, at det er politiet, der skal bevise at den tiltalte har et skydevåben.

På samme måde forholder det sig med handlinger. Hvis jeg offentligt beskylder min nabo for at downloade børneporno, så vil jeg formentlig blive stævnet for injurier. I så fald er det mig, der skal bevise, at naboen har haft sådanne ulovlige billeder på sin computer. Naboen kan aldrig bevise, at han ikke har downloadet dem.

 

Småhuslejeforhøjelser

Mens krav om negativt bevis er bandlyst inden for strafferetten, så florerer den nu i lejelovgivningen. Et andet eksempel er boligreguleringslovens § 29 c, som drejer sig om hvordan, man skal fastsætte lejen i de såkaldte småhuse, dvs. ejendomme med 6 lejemål og derunder. Bestemmelsen lyder således (uddrag):

….. Lejen i disse ejendomme kan dog ikke væsentligt overstige den leje, der betales for tilsvarende lejeforhold med hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand omfattet af reglerne i kapitel II-IV, og hvor lejen er reguleret efter § 7. ….. Såfremt der ikke findes sammenlignelige lejemål, hvor lejen er reguleret efter § 7, eller såfremt lejens størrelse for sammenlignelige lejemål må anses for at være atypisk, kan huslejenævnet i henhold til § 40 indhente oplysninger om ejendommens driftsudgifter m.v. og på grundlag af disse oplysninger ansætte den leje, som ville kunne opkræves, hvis lejen skulle beregnes efter § 7. …..(Et såkaldt “skyggebudget”.JL)

Der er mange kommuner i landet, hvor der ikke er nogen ejendomme, der er reguleret efter boligreguleringslovens § 7. Hvis man bor i en sådan kommune, må huslejenævnet fastsætte lejen efter et skyggebudget

Hvis en lejer får lejen nedsat i huslejenævnet, kan udlejeren anke sagen til boligretten. I så fald er det lejeren, der skal bevise, at lejen er for høj. Det er i praksis et stort problem for lejeren og hans advokat. Advokaten skal bevise, at der ikke er nogen regulerede lejemål i kommunen, hvilket er logisk umuligt. Derfor taber lejerne mange af den slags sager.

Se artiklen: En polyp i retssystemet. http://dklf.dk/artikler/en-polyp-i-retssystemet/

Folketinget har begået en bommert. Det er en “ommer”

Trappelejeforhøjelser bliver ulovlige efter 1. juli 2015

Lejelovsændringen medfører på ét væsentligt punkt en forbedring af lejernes retstilling – i hvertfald under de nuværende økonomiske forhold. Den hidtidige adgang til at aftale de såkaldte “trappelejestigninger” bortfalder. Til gengæld må udlejer opkræve lejeforhøjelser efter nettopristal. Se senere artikel herom.

 

Af Jakob Lindberg

Afskaffelsen af trappelejen betyder, at lejer og udlejer ikke mere kan aftale, at lejen fremover hvert år på et bestemt tidspunkt skal stige med et bestemt beløb. Sådanne klausuler står ofte i den autoriserede kontrakt under § 11. Trappeleje kaldes sådan fordi trappelejeklausulen medfører en gradvis optrapning af huslejen En typisk formulering er denne:

Lejen stiger hvert år, den 1. januar med 300 kr pr måned, første gang den 1. januar 2015 og sidste gang den 1. januar 2035.

En sådan klausul er lovlig for alle kontrakter, der er indgået eller bliver indgået inden den 1. juli 2015.

 

Lejen stiger uforholdsmæssigt.

I øjeblikket oplever Danmark meget små stigninger i priser og lønninger – typisk 0-1 % pr. år. I en sådan situation kan det være til stor ulempe for lejeren, hvis han har en trappelejeklausul.

Hvis huslejen er 7.500 kr pr måned og den stiger med 300 kr om året, svarer det til en stigning på 4 %. Dette er langt mere end lejerens lønstigning og vil derfor medføre en gradvis forværring af lejerens privatøkonomi.

Mange lejere bor i byggeri opført f.eks. af pensionskasser efter 1991. I disse byggerier der der ikke omkostningsbestemt husleje. Det vil sige, at lejen fastsættes efter, hvad markedet kan bære. og lejeren har stort set ingen mulighed for at få sat lejen ned. Hvis man står i en akut boligsituation, accepterer man ofte, at skulle betale en husleje, der ligger i overkanten af, hvad ens økonomi kan bære.

 

Eksempel

En enlig lønmodtager i Hovedstadsområdet sidder for 7.500 kr/måned i en lejlighed på 70 kvadratmeter. Det kan han betale ud af sin månedsløn på 20.000 efter skat. Han betaler altså 37, 5 % af sit rådighedsbeløb i husleje. Men hvis lejen stiger med 4% årligt og lønnen kun 1%, så ændrer forholdene sig hurtigt.

Efter 5 år er huslejen kommet op på 9.000 kr om året mens rådighedsbeløbet kun er steget til 21.020 kr. Nu sluger huslejen pludselig 42,8 % af rådighedsbeløbet.

En sådan udhuling af lejerens økonomi bliver der nu sat en stopper for – for alle de kontrakter der indgås med virkning fra 1. juli.

 

Ugyldige klausuler

Det hjælper ikke de lejere, der allerede har en trappelejeklausul i deres lejekontrakt. Men alle der har en sådan klausul, bør alligevel konsultere en lejerforening. Trappelejeklausulen kan være ugyldig på anden måde, f.eks. hvis der ikke er nogen slutdato for optrapning af lejen.

Hvis der ikke er en sådan slutdato i din kontrakt, bør du kontakte en lejerforening for at få hjælp til at sat lejen ned. Huslejenævnet kan tilsidesætte sådanne ugyldige vilkår.

 

De nye lejelovsændringer – godt og skidt – men ingen forenkling

Den 1. juli 2015 træder en række ændringer af lejeloven i kraft. Det er første gang i dette årtusinde, at der sker større ændringer i lejeloven, så allerede derfor er der tale om en vigtig dato for lejerne i Danmark. 

Men er der grund til at klappe i hænderne? Næh! Sagen er, at det kunne have været meget bedre.

 

Af Jakob Lindberg

I 8 år har de fem organisationer på lejelovsområdet på opfording af VK-regeringen forhandlet sig frem til en reel forenkling af lovgivningen, Den sagde Folketingets flertal Nej Tak til og gennemførte i stedet en ny stribe af lapperier på en lovgivning, der i forvejen var kompliceret nok.

De fem organisationer var Danmarks Lejerforeninger, Lejernes LO og Bosam på lejerside og Ejendomsforeningen Danmark og Danske Udlejere på udlejersiden. De forhandlede fra 2003-2011 og kom frem til den såkaldte Enighedsliste, som var et gennemarbejdet og velafbalanceret kompromis mellem lejernes og udlejernes interesser. Det bedste ved dette kompromis var, at det ville indebære en sammenskrivning af de to love, Lejeloven og Boligreguleringsloven til én lov.

 

Nej til Enighedslisten

Men embedsmændene i boligministeriet sagde nej. De synes det var for stort et arbejde, at foretage denne sammenskrivning, så de overtalte først VK-regeringen og siden SR-regeringen til at sige nej til Enighedslisten. Et af argumenterne var, at der var for lidt “tyngde” i Enighedslisten.

God-dag-mand-økseskaft! Opgaven gik netop ud på at forenkle lovgivningen – uden at det forrykkede balancen mellem lejer og udlejer. Da organisationerne havde løst denne opgave, så var det også galt. Nu manglede der “tyngde”

Da Carsten Hansen kom til som minister, skiftede embedsmændene taktik. Nu fik de deres minister til at påstå, at organisationerne bag Enighedslisten alligevel ikke var enige i det forhandlingsresultat, de havde skrevet under på. Det blev afvist, og ingen har til dato kunnet forklare, hvad det var, organisationerne var uenige om.

Det er underligt, at embedsmænd, som er sat til at tjene befolkningen, istedet bedriver politisk spin. Det er også underligt, at en erfaren politisker som Carsten Hansen, lader sig bruge i dette spil.

 

Lejelovsforliget

I stedet fremsatte Carsten Hansen i foråret 2015 en række ændringsforslag til lejeloven og boligreguleringsloven. Ændringerne var en del af et forlig mellem, Dansk Folkeparti, Venstre, Socialdemokratiet, Radikale, SF og Enhedslisten. Motivationen hos forligspartierne var, at der skulle ske så få ændringer som muligt, men at der skulle ske en række justeringer – lapperier – så alle partierne kunne klappe i hænderne.

Dette forlig blev omsat til lov ved vedtagelsen i Folketinget den 24. marts 2015

Danmarks Lejerforeninger er ikke imod alle de ændringer, der er vedtaget. Der er gode ting imellem og der er også forringelser. Dem vil vi gennemgå i en række artikler her på hjemmesiden.

Kæmpe hjælp og super god guidening

Ind i mellem får Danmarks Lejerforeninger tilbagemeldinger fra hjemmesidens brugere på den rådgivning, vi yder. Det luner. Læs her erfaringerne fra en lejer, der blev hjulpet i sin egen huslejenævnssag

Af Lena Carlbäch

Det hele starter med at jeg flyttede fra min lejlighed efter 6 år hos en privat udlejer:  Udlejer lavede så mange fejl ved mit fraflytning og ved ikke hvad det betyder og være udlejer og hvilke regler, der står i lejeloven.

Der blev ikke lavet en flytterapport, da jeg afleverede nøgler. Den modtog jeg så 14 dage efter, sammen med et ugyldig slutforbrugsregnskab. Jeg skulle betale udlejer tilbage 53.000 kr . Skulle betale for manglende maling, nye tæpper over det hele og rengøring.

Efter jeg havde henvendt mig til denne super gode Lejerbrevkasse, fik jeg svar af Jakob Lindberg om hvordan, jeg skulle komme videre. “Henvend dig til Huslejenævnet ang. denne sag og de vil kunne se hele sagen igennem”

Han skrev ,at denne sag lød lidt mystisk og at mange private udlejer prøver at få mange penge af deres lejer ved fraflytning.

Tak tak tak for det svar, Jakob, for hold da op – der var meget, som udlejer skrev, som han ikke kunne tage med i mit regnskab, slutrapport og lejekontrakt.

Og jeg havde betalt for renovation ud over min husleje. Denne sag endte med, at det var udlejer der skulle tilbagebetale mig 6000 kr for mit depositum og 6120 kr for 3 år tilbage for renovation. Udlejer blev derefter pålagt at lave et nyt regnskab for el, vand og varme tilbage for 2012 og 2013.

Fik så mit nye regnskab minus mit vandregnskab og der var nogen ting som jeg var i tvivl om. Skrev til Lejerbrevkassen igen. Fik lige præcis den hjælp jeg havde brug for.

Jakob skrev ang. frister, hvad min ret er og at udlejer ikke kan tage rensning af oliefyr med i regnskab. Og derefter sendte jeg også denne sag til Huslejenævnet. Afgørelsen blev at vand og el-regnskab havde jeg modtaget for sent, så udlejers krav om at jeg skulle tilbagebetale ham bortfaldt. I mit varmeregnskab fandt nævnet mange ting, som slet slet ikke hører sig et gyldigt regnskab til.

Udlejer skal tilbagebetale mig 14000 kr. Så denne sag vandt jeg også takket være de meget brugelige svar fra Jakob Lindberg.

Sådan virker boligreguleringsloven

Boligreguleringsloven er en god lov i samfund som det danske, hvor vi tilstræber en høj grad af lighed. Af følgende årsager:

1) Loven begrænser de arbejdsfrie indkomster.

2) Udlejerne får, hvad de skal have, men heller ikke mere.

3) Lejerne er sikre på, at deres huslejer ikke løber løbsk.

Det sker fordi, huslejen kun kan sættes i vejret, hvis udlejers driftsudgifter stiger. Når udlejeren vil have en huslejeforhøjelse skal han udarbejde et udgiftsbudget for ejendommen. Hvis lejerne i en ejendom gør indsigelse mod huslejeforhøjelsen, skal udlejeren dokumentere udgifterne i budgettet over for huslejenævnet. Kan han det skal, nævnet godkende huslejeforhøjelsen.

Hvis dokumentationen derimod ikke er i orden, kan huslejenævnet afvise huslejeforhøjelsen helt eller delvis.

De udgifter som udlejeren kan få dækning for er: 1) skatter og afgifter, 2) vedligeholdelsesudgifter, 3) forsikringer, 4) eludgifter og lignende. 5) varmeregnskabshonorar og lign. 6) Udgifter til vicevært.

Desuden får udlejeren dækket sine udgifter til administration, hvis han har folk til at gøre arbejdet. Hvis han selv laver administrationen, kan han få et standardbeløb – 2.500-3.000 kr pr. lejemål pr år.

 

Forbedringer

Hvis han har forbedret lejemålet, kan han få dækket udgifterne hertil gennem et såkaldt forbedringstillæg, som dækker renter og ydelser på et 20 årigt lån til forbedringen. Et eksempel på et sådant forbedringstillæg er følgende:

Udlejeren forbedrer en lejlighed med et nyt køkken til 50.000 kr. De 20.000 af disse, tager han fra ejendommes opsparingskonto til vedligeholdelse og fornyelse. De står på den såkaldte § 18 konto – som er en konto lejerne hvert år betaler til over huslejen.

De resterende 30.000 er forbedringsudgiften. Lejeren skal betale et årligt forbedringstillæg, som afhænger af rentens størrelse. Op igennem 0-erne var det praksis, at fastsætte det til 10 % af forbedringsudgiften. Hvis køkkenet har en levetid på 20 år, vil udlejeren  få 60.000 kr tilbagebetalt. Det må siges at være en ganske udmærket forretning for udlejeren.

Boligreguleringsloven giver dermed udlejerne et godt incitament til at forbedre boligerne.

 

Arbejdsfri indkomst

Men udlejerne får også en arbejdsfri indkomst, det såkaldte afkast. Dette beregnes som 7 % af ejendommens værdi ved den 15. almindelige vurdering i 1973.  Folketinget valgte den gang denne procentsats, fordi det var en sædvanlig forrentning for et obligationslån. Man fastlåste samtidig den ejendomværdi, som de 7 % skulle beregnes ud fra til værdien ved den 15. almindelige vurdering.

Tankegange var, at ligestille ejendomejeren med en obligationsejer. En obligation har også den samme pålydende værdi, uanset hvor længe man har ejet den

Men hvad får udlejeren så ud af at eje en udlejningsejendom. Lad os tage et eksempel.

En udlejningsejendom med 10 lejligheder havde f.eks i 1973 en værdi på 1 mio kroner. Det årlige afkast ville være 70.000 kr eller 7.000 pr lejemål. Der er siden gået 42 år. I den tid har udlejeren altså haft en arbejdsfri indtægt på (70.000 * 42) = 2,94 mio kr. – alene i afkast. Dertil kommer at hans ejendom er steget måske 15 gange i værdi.

Så kom ikke og sig, at udlejeren ikke bliver belønnet.

 

God for lejerne

Men boligreguleringsloven er også god for lejerne. For hvis der ikke var dette loft over afkastet, som beskrevet ovenfor, ville udlejerne kunne udleje lejligheden efter hvad boligmarkedet kan bære. Lejlighederne ville blive udlejet efter deres værdi i dag. Lejlighederne i ovennævnte eksempel ville f.eks. være 1,5 mio kr værd. pr. stk.

En udlejer ville f.eks. kræve en forrentning på 4% af de 1,5 mio – eller 60.000 om året i afkast, hvor han efter boligreguleringsloven kun kan få 7.000 kr.

På den måde er boligreguleringsloven med til at sikre en rimelig balance i samfundet.

Venstrefolk vil forgylde udlejerne

Hvis nogen skulle have glemt det, så afslørede nogle af Venstres folketingsmedlemmer fornylig, hvad partiet virkelig drømmer om at gennemføre på det private lejeboligmarked, hvis de selv skulle bestemme. Så skulle lejeboligmarkedet liberaliseres. Boligreguleringsloven skulle afskaffes og udlejerne skulle uhindret kunne rage til sig af de værdier, som vi alle sammen er med til at skabe, når vi med vores arbejde og forbrug er med til at øge værdierne i samfundet.

http://www.avisen.dk/venstre-folk-saet-huslejen-fri_312961.aspx

Folk som Søren Pind (MF), Morten Løkkegaard (folketingskandidat) og Thomas Danielsen (MF) vil have huslejereguleringen afskaffet, således at udlejerne uden noget loft kan forhøje huslejerne.

 

Huslejestigninger på 40-50 %

I 1990-erne vurderede Lejelovskommissionen, at en frigivelse af huslejen ville medføre gennemsnitlige huslejestigninger på 40 %, hvilket formentlig er et forsigtigt bud. Andre eksperter har anslået det til 50 %.

Boligminister Carsten Hansen kommenterede forslaget på følgende måde:

– Mange lejeres husleje vil stige med raketfart, hvis en række fremtrædende venstrefolks ønske om at ophæve huslejereguleringen bliver til virkelighed. Boligminister Carsten Hansen (S) mener, at den samlede husleje vil stige med over otte milliarder kroner og udgiften til boligstøtte vil stige med to milliarder kroner.

– Det vil betyde voldsomme forandringer på huslejen i de større byer. I København vil der være 100.000 lejemål, der vil stige med over 100.000 kroner årligt,« siger Carsten Hansen til Berlingske Nyhedsbureau.

 

Partiledelsen nervøs

I 1998 stod Venstre til at vinde folketingsvalget. Men i dagene op til valget igangsatte Lejernes LO og Boligselskabernes Landsforening en annoncekampagne med påstanden om, at Venstre ville fjerne huslejereguleringen. Dette var en af grundene til at flertallet svingede i sidste øjeblik, og Nyrup kunne fortsætte.

Siden da fjernede Fogh kravet om liberalisering af lejeboligmarkedet fra Venstres aktuelle politiske oplæg. Ved hvert valg garanterede han vælgerne, at der ikke ville blive rørt ved huslejereguleringen.

Dette er formentlig stadig den taktiske vurdering i Venstres ledelse. Partiets boligordfører, Louise Elholm har i hvert fald undsagt Søren Pind, og det samme har Michael Aastrup Jensen, som for nogle år siden forsøgte at få boligreguleringsloven sat ud af kraft i Randers Kommune.

Venstre har i denne folketingssamling tilsluttet sig et lejelovsforlig, der omfatter Venstre, Danske Folkeparti, De Radikale, Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten. Her har man givet hinanden håndslag på at man vil bevare huslejereguleringen. De nye liberalistiske rumlerier i Venstres Folketingsgruppe skaber tvivl om partiets politik.

 

Hvorfor er forkert at liberalisere boligmarkedet? Hvorfor er boligreguleringsloven en god lov?

Svaret er, at huslejens størrelse i en ureguleret økonomi dikteres af forholdet mellem efterspørgsel og udbud. Hvis der stor efterspørgsel – mange der ønsker at leje en større eller bedre bolig  – vil huslejen tendere til at stige. Hvis der derimod bliver bygget flere boliger end der er efterspørgsel på, vil huslejen tendere til at falde.

Men hvor kommer efterspørgslen fra. Den kommer fra alle der på een eller anden måde er med til at skabe rigdommene i samfundet. En murer, en pædagog, en administrator, en hjemmegående husmor, en bygherre, en billedkunstner, en gademusikant. Alle udfører de et arbejde, og er dermed med til at skabe de værdier i samfundet, som gør, at vi har penge til forbrug og til at betale husleje

Men med udlejere er det anderledes. Udlejerne er først og fremmest formueejere. Og som formueejere skaber de ingen værdier. Hvis de samtidig er administratorer, ejendomsfunktionærer eller bygherrer, udfører værdiskabende arbejde i denne funktion, men ikke som formueejere. En formueejer, en godsejer eller en aktieejer er en passiv kapitalist, der skummer fløden af den stigning i efterspørgslen, der skabes ude i samfundet.

Hvis man liberaliserer lejeboligmarkedet forøger man udlejernes passive indkomster fra deres ejendomme uden at ejendommene nødvendigvis behøver at blive forbedret. De milliarder, som de på denne måde tjener som en ganske arbejdsfri indkomst, skal betales af alle andre. Det er denne økonomiske mekanisme, der er dybt uretfærdig, og som den danske vælgere ikke vil finde sig i. Derfor tabte Venstre valget i 1998

 

I det kommunistiske Østeuropa troede man, at det ville være godt at afskaffe den private ejendomsret, både til boliger, fabrikker og jord. Det viste sig at være en dårlig idé.

I de såkaldt blandingsøkonomiske samfund i Vesteuropa har vi afprøvet andre modeller. Boligreguleringsloven er en sådan model. I artiklen ovenfor – Sådan virker boligreguleringsloven – vil jeg forklare, hvorfor.