Artikler

Der skal fremover anvendes indflytnings- og fraflytningsrapporter

5. november 2015
Tema: Ny knopskydning på lejelovgivningen

 

Det vedtog folketinget ved den ændring af lejeloven, der trådte i kraft den 1. Juli 2015. Læs detaljerne her.

 

Af Jakob Lindberg

 

De obligatoriske indflytnings- og fraflytningsrapporter var blandt de positive nydannelser ved lejelovsændringen. Forhåbentlig kan disse rapporter være med til at fjerne den tvivl, der ofte opstår, når en lejer skal flytte fra sin lejlighed.

Grundregel

En lejer kan ikke forpligtes til at sætte lejligheden i bedre stand, end den var ved indflytningen. Sådan lyder grundreglen i lejeloven.

Problemet er, at det tit er svært at dokumentere, hvordan lejligheden så ud ved indflytningen. Det er dette problem, folketinget har søgt at løse ved at gøre indflytningsrapporten obligatorisk.

 

Indflytningsrapporten

Det er udlejers pligt, at syne lejligheden ”i forbindelse med indflytningen”. Desuden skal udlejer indkalde lejeren til synet. Desværre står der ikke i loven noget om tidsfrister. Hvis synet eksempelvis først finder sted 7 dage efter lejerens indflytning, kan lejeren nå at have lavet så meget om, at det kan blive svært at lave en præcis indflytningsrapport.

Det kan også stille lejeren ringere, hvis han f.eks. bliver indkaldt mundtligt til synet med 1 dags varsel, da lejer i så fald har meget dårlige muligheder for at forberede sig, f.eks. ved at søge rådgivning i en lejerforening.

 

Skadevirkning for udlejer

Rapporten skal udleveres ved synet, medmindre lejer nægter at skrive under på at have modtaget den. Hvis lejer nægter eller ikke er tilstede, skal rapporten tilsendes til lejer senest 2 uger efter synet.

Undlader udlejer at opfylde reglerne om indkaldelse, bortfalder hans krav på istandsættelse ved fraflytning, med mindre kravet skyldes misligholdelse – dvs. skader, som lejer er ansvarlig for.

 

Eksempel

En udlejer glemmer at afholde indflytningssyn. Da lejer skal fraflytte, mener udlejer, at gulvet trænger til en let slibning og lakering, fordi der efter flere års brug er kommet overfladiske ridser, som følge af normal brug af lejligheden.

Da udlejeren ikke har indkaldt til indflytningssyn, kan han ikke kræve, at lejeren skal betale for istandsættelse af gulvet.

Havde gulvet været ødelagt af dybe mærker, fordi lejeren havde brugt lejligheden som værksted, ville der have været tale om misligholdelse, som lejeren skal betale for uanset, at udlejeren ikke havde indkaldt til indflytningssyn.

 

Fraflytning

Tilsvarende regler gælder ved fraflytning.

  • Synet skal finde sted senest 2 uger efter, at udlejer har fundet ud af, at lejeren er flyttet.
  • Lejer skal indkaldes skriftligt til synet med mindst 1 uges varsel.
  • Rapporten skal udleveres ved synet, medmindre lejer nægter at skrive under på at have modtaget den. Hvis lejer nægter eller ikke er tilstede, skal rapporten sendes til lejer senest 2 uger efter synet.
  • Hvis et istandsættelsesarbejde ikke står i fraflytningsrapporten, skal lejer ikke betale for det.

Også her bortfalder udlejers krav mod fraflytteren, såfremt ovenstående regler ikke er overholdt. Det gælder alle krav, uanset om der er tale om misligholdelse eller genopretning efter manglende vedligeholdelse.

 

Redskab for huslejenævnet

Hvis rapporterne er tilstrækkeligt detaljerede og oplysende, kan det blive nemmere for lejer og udlejer at blive enige.

Bliver parterne ikke enige, kan rapporterne blive et godt redskab for huslejenævnet, når det skal afgøre, hvor meget lejer skal istandsætte ved fraflytningen.

 

Erfaringer fra det almene

I den almene lejelovgivning har der i snart 30 år været regler om fraflytningssyn mm., der svarer til de nye regler for den private sektor.

I den almene sektor er reglerne dog endnu mere detaljerede. Der er ligeledes skadevirkninger for udlejer, såfremt de ikke overholdes.

 

Fars hammer

Nogle beboerklagenævn overholder ikke ugyldighedsreglerne konsekvent. Af og til synes nævnene, at det er urimeligt, at en lejer skal undgå at betale for istandsættelsen, blot fordi udlejeren har overtrådt en formel regel, f.eks. at udlevere fraflytningsrapporten ved synet.

Denne tolerance er dog helt misforstået – specielt når det gælder de nye ændringer i den private lejelov. Det har netop været en gennemgående hensigt, med lovændringen, at fjerne alle de regler, der ikke var sanktioneret. Dermed har folketinget samtidig tilkendegivet, at når reglerne overtrædes, skal ”fars hammer falde”.

 

København ”skylder” lavindkomstgrupperne 44.000 lejligheder

5 november 2015

Tema: Boligpolitik

Københavns kommunes nedlæggelse af små boliger, uden at bygge erstatninger, har reduceret antallet af små boliger under 60 m2 med 25.505 siden 1983.  Samtidig blev19.000 kommunale boliger til husvilde solgt i 90-erne.

Af Lars Vestergaard

Dermed ”skylder” København i alt 44.000 billige boliger til folk med små indkomster, studerende og enlige.

Dette er hovedårsag til de vildt stigende priser på små elendige andels- og ejerboliger i København. Købene bliver finansieret ved hjælp af kreditværdige familiemedlemmers familiekøb, mens de der ikke er kreditværdige bliver husvilde – hjemløse.

I stedet for at nedrive og modernisere eksisterende boliger, bør beskæftigelsen i byggeriet, sikres ved at fremme opførelse af tusinder af mindre almene boliger, bl.a. kollegier og ungdomsboliger og ”skæve boliger” rundt om i Hovedstaden, fortrinsvis i de 5 kommuner, der er underforsynede med almene boliger.

 

5 uansvarlige kommuner

Hovedstadens underforsyning med almene boliger omfatter flg. 5 kommuner: København har kun 20,17 % almene boliger, Gentofte 4,17 %, Vallensbæk 7,44 %, Frederiksberg 13,46 % og Dragør 15,6 %.

Disse 5 viser alle stor modvilje mod at bygge støttet byggeri. – Der imod har de veldrevne omegnskommuner langt flere almene boliger; men det hjælper ikke de boligsøgende i de 5 kommuner, og det lægger et urimeligt stort socialt pres på de almene afdelingers ledelser gennem den sociale boliganvisning.

 

20 % almene er utilstrækkeligt.

Den tidligere regering proklamerede som 2020-mål at mindst 80 % skal være gode til at læse og regne.  Men hvad med resten?

Når der i de 5 rige hovedstadskommuner kun er mellem 4 % og 20 % almene boliger til de dårligst fungerende, og disse skal vælge afdelingsbestyrelser til at lede juridiske, tekniske og økonomiske forhold, så kan det let gå galt.

Lektor Lotte Jensen, KU, advarede i hendes mursten af en Ph.d. afhandling i 1997 helt som Stig Eriksen, AKB om problemet: Afdelingsbestyrelserne har fået mange beføjelser, samtidig med at beboersammensætningen på grund af det sociale pres bliver ringere og ringere.

”Når beboerdemokratiet bliver repræsentativt for beboersammensætningen, så vælter det hele.”

Når mentale handikap og ”udfordringer” overskygger afdelingsbestyrelsernes opgaver, så bliver de ansatte nærmest alene om ansvaret og magten.

Beboerdemokratiet i den almene boligsektor, er selskabernes øverste politiske ledelse., og den lider under den skæve befolkningsudvikling. Den almene boligsektor stå i stigende grad tilbage med de svageste beboere.  Det hjælper de blandede ejerformer ikke på.

At blande bebyggelser af ejere med bebyggelser af lejere sikrer nok et bredt kundeunderlag til butikkerne og et bedre skattegrundlag; men beboerdemokratiet bliver ikke hjulpet, før der bliver gjort plads til en del af de 80 % velfungerede blandt de socialt anviste.

Derfor er der behov for langt mere end 20 % almene boliger i samtlige hovedstadens kommuner, helst mindst 30 %, så de velfungerende kan medvirke til at styrke beboerdemokratiet, og den politiske ledelse.

 

Et forslag:

De kommunale grundkapital-indskud, i de 5 kommuner kunne som forsøg sænkes, under forudsætning af at disse 5 kommuner lover at bygge væsentligt mere end 20 % alment byggeri årligt, ind til de når 25-30 % almene boliger i de enkelte kommuner.

 

Et andet forslag:

Skitseforslag til variable kommunale indskudslån til grundkapital

 

Det samlede boligbyggeri årligt: 0-15.000 15.000-20.000 20.000-25.000 25.000 –
Almennyttig tomgang i den enkelte kommune (ledige boliger i promille af samtlige almene boliger i kommunen) 0-1 promille

Fuldt udlejet

0 % 5 % 10 % 15 %
1-5 promille

Delvis udlejet

5 % 10 % 15 % 20 %
5 – promille

Mange ledige boliger

10 % 15 % 20 % 25 %

 

Det bør være billigere for kommunerne at bygge, hvis der er fuldt udlejet. Om laveste grænse skal være helt nede ved nul eller 0,5 eller 1,0 promille kan diskuteres. Derimod må det være rimeligt at kommunerne skal betale, hvis de insisterer på at bygge trods en tomgang over 5 promille.

 

Modellen ville under den seneste bolig-boble 2003-2008 have medført et krav om grundkapital på 15-20-25 %, og altså højere end de daværende 14 %, og dermed have været en bedre dæmper på byggeaktiviteten.

Til gengæld vil modellen i tider med lav byggeaktivitet gøre det ekstra billigt at dække behovet for boliger i kommuner uden tomgang.

De 200 største overskud

5. november 2015

Tema: Overskud i almene boliger

Den almene boligsektor skulle være profitfri. Men det er en sandhed med modifikationer. For det første opkræves der lovlige overskud. For det andet opkræves der ulovlige overskud. I nogle tilfælde meget store overskud – både i afdelingerne og i boligorganisationerne og administrationsselskaberne. Læs her.

Af Jakob Lindberg

De lovlige overskud kaldes ”bidrag til dispositionsfond” og ”bidrag til arbejdskapitalen”. I begge tilfælde er der regler i lovgivningen for, hvordan disse overskud skal anvendes, og hvor store de må være.

Men der er også de ulovlige eller utilsigtede overskud, som opstår når et administrationsselskab på en afdelings vegne bevidst eller ubevidst opkræves for høj leje i forhold til afdelingens udgifter.

Små overskud eller underskud hvert år er ikke ulovlige, for man kan aldrig ramme helt plet, når man lægger et budget.

Men når der er tale om store overskud, der hober sig op år efter år, så har det almene byggeri et problem. Så mister det sin uskyld og kan ikke mere kalde sig profitfri.

Hvis ophobning af overskud fortsætter og bliver mere udbredt, vil det almene byggeri på et tidspunkt blive for dyrt, og samtidig vil det miste den politiske velvilje, det i øjeblikket nyder godt af.

 

Overblik over overskuddet

De almene afdelinger offentliggør løbende deres regnskaber i den såkaldte regnskabsdatabase i Landsbyggefonden. Jeg har undersøgt regnskaberne i ca 4.500 af de over 7.000 almene afdelinger. Undersøgelsen drejer sig kun om de afdelinger, der har mindst 20 familieboliger.

 

 

Det samlede overskud

Ophobet i perioden 2010-2014 i afdelinger med mindst 20 boliger

Kilde: http://regnskab.lbf.dk

For alle afdelinger med overskud 1,769 mia kr.
For afdelinger med overskud over 5.000 kr. (i en lejlighed på 80 m2 – 62,5 kr./m2) 1,271 mia kr.
For afdelinger med overskud over 15.000 kr. (i en lejlighed på 80 m2 – 188 kr./m2) 0,276 mia kr.

 

Nu er 1,7 mia ikke noget usædvanligt højt tal, især ikke når man ved, at det er ca. 3.500 lejere, der har bidraget til resultatet. Ifølge BT findes der 50 milliardærer i Danmark, der har en personlig formue på 1,7 mia eller mere. Men dels er det opsamlede overskud kun en del af den formue, der er samlet sammen i den almene boligsektor, dels der det samlet sammen i løbet af kun 4 år. Endelig er tallet bemærkelsesværdigt, fordi overskuddet er utilsigtet eller ulovligt.

I tabellen ovenfor er afdelingerne opdelt efter overskuddets størrelse pr. m2. For at gøre tallene konkrete, er det omregnet til overskuddet i en lejlighed på 80 m2, som er en meget almindelig lejligheds størrelse. En lejlighed på 80 m2, som har et overskud på 5.000 kr., svarer til et overskud på 62,5 kr./m2. En lejlighed på 80 m2, som har et overskud på 15.000 kr. svarer til 188 kr./m2.

 

Top 200

De 203 afdelinger der har et opsamlet overskud på mere end 188 kr. pr m2 om året, har jeg udvalgt til en nærmere granskning.

De 203 afdelinger havde ved udgangen af regnskabsåret 2014 et opsamlet overskud på 256 mio kr. De samlede udgifter i 2014 var 898 mio. Det opsamlede overskud var altså 29 % af årets udgifter. For at få et begreb overskuddets størrelse, så svarer det til at afdelingerne i gennemsnit kunne undlade at opkræves husleje i mindst 3 måneder af 2015, hvis de brugte det opsamlede overskud til at betale udgifter med.

 

Overskud pr bolig

Et opsamlet overskud på 188 kr./m2 svarer til 15.000 kr. om året for en bolig på 80 m2 – et betydeligt beløb. Men i mange tilfælde er det endnu værre.

Der findes f.eks. 10 afdelinger spredt over hele landet, hvor det opsamlede overskud er mindst 399 kr./m2. Det svarer til mindst 31.907 kr. for en lejlighed på 80 m2.

 

De værste syndere

Lad os se nærmere på et par af disse 10 afdelinger.

Den afdeling med det største overskud, er afdeling 16 i Hjørring Boligselskab. I denne afdeling er det opsamlede overskud 562 kr./m2. Det svarer til 44.960 kr. Så meget har en gennemsnitslejer betalt for meget gennem de senere år, hvis det offentliggjorte regnskab er korrekt.

Det er det heldigvis ikke. En nærmere granskning afslører, at regnskabet er fejlbehæftet. Korrigerer man fejlen viser det sig, at det opsamlede overskud kun er 190 kr./m2, svarende til 15.222 kr. Dermed glider Hjørring Boligselskab-afdeling-16 et stykke ned ad listen, men er dog stadig med blandt de 200 værste syndere.

 

Stjerneparken

Nummer 2 på listen er Stjerneparken 2 i Himmelev i Roskilde Kommune – en lille afdeling med 64 boliger, opført i 2004. Huslejen er over 1000 kr. pr. m2.

I Stjerneparken har man 4 år i træk haft betydelige overskud og det opsamlede overskud er vokset støt, som det kan ses af skemaet herunder.

 

Opsamlet overskud

kroner/m2

Så meget har en lejlighed på 80 m2 betalt for meget ved slutningen af året
2011 81 6.480
2012 139 11.120
2013 216 17.280
2014 495 39.600

 

En gennemsnitslejer, der har boet i Stjerneparken i hele perioden, startede med at betale 6.480 kr. for meget i 2011. Ved udgangen af 2014 havde hun betalt 39.600 kr. for meget.

Der har i alle 4 år været overbudgetteret. Året 2014 er dog lidt specielt. Her får afdelingen en ekstraordinær indtægt på 2,2 mio. Denne ekstraordinære indtægt er ikke nærmere beskrevet, men den er den væsentligste årsag til den høje overskudssaldo.

Men også ved udgangen af 2013 var det opsamlede overskud for højt. Det er derfor berettiget, at Stjerneparken kommer på Top-200-listen.

 

Vognvænget

De fleste af de afdelinger, der er i Top-200 er små afdelinger med færre end 100 lejemål. En undtagelse er Vognvænget, som ligger på Nørrebro i København og er en del af boligorganisationen, VIBO. Vognvænget har 234 boliger.

Ved udgangen af 2011 havde afdelingen et opsamlet underskud på 806.000 kr., men i de tre følgende år får Vognvænget overskud, således at de ved udgangen af 2014 har et opsamlet overskud på 5,04 mio kr. Dette svarer til 305 kr. pr. m2

 

Opsamlet overskud

kroner/m2

Så meget har en lejlighed på 80 m2 betalt for meget ved slutningen af året
2011 -49
2012 64 5.120
2013 173 13.840
2014 305 24.400

 

Som det ses af tabellen har en lejer i en 80 m2-bolig betalt over 24.000 kr. for meget i løbet af de sidste 4 år. I Vognvængets tilfælde er der ikke tale om, at der er kommet ekstraordinære indtægter, som kan forklare de store og systematiske overskud.

Overskuddene skyldes tilsyneladende, at administrationen i VIBO i de fleste tilfælde overvurderer udgifterne.

 

Regler overtrædes

Det værste er, at denne skæve udvikling fortsætter i Vognvænget. Dette skyldes, at VIBO ikke overholder reglerne for afvikling af overskud. Reglerne i driftsbekendtgørelsen siger, at et overskud, der konstateres f.eks. i 2012, skal indtægtsføres i budgettet med en tredjedel i hvert af årene 2014, 2015 og 2016. Da der i 2012 var et overskud på 1,3 mio, skulle budgettet i 2014 (på konto 203.6) have indeholdt en indtægt på 434.000 kr. Det var ikke tilfældet.

På samme måde skal budgettet for 2015 indeholde en indtægt på 1,08 mio kr.

VIBO skulle have nedsat huslejen i 2015 med 63 kr./m2. I stedet har man fastholdt lejen på samme niveau som i 2014.

Formentlig ender 2015 også med et millionoverskud, og derved skubber man overskuddet foran sig.

Nu har disse regler været i kraft siden 2010. Alligevel bliver de ikke overholdt at et stort og professionelt selskab som VIBO

Det kalder på et indgreb fra Københavns Kommune som tilsynskommune.

 

 

 

Overskud – hvad siger loven?

5.  november 2015

Tema: Overskud i almene boliger

I en almen boligafdeling gælder princippet om balanceleje. Det betyder at de samlede lovlige udgifter og de samlede lovlige indtægter skal være lige store.

Af Jakob Lindberg

Det fremgår af § 66 i den såkaldte driftsbekendtgørelse (Bekendtgørelse om drift af almene boliger, mv.)

  • 66, stk. 2. I driftsbudgettet for en afdeling af en almen boligorganisation eller en selvejende institution skal lejen for afdelingens boliger og øvrige lokaler være fastsat således, at der er balance mellem samtlige udgifter og indtægter i afdelingen, jf. § 76, stk. 1.

Men ét er budgettet. Når regnskabsåret er slut, viser det sig altid, at resultatet er blevet anderledes end man regnede med. Hvis der er underskud, overføres dette til en såkaldt ”resultatkonto” som et minusbeløb. Hvis der er overskud, skal man først modregne det i eventuelle ”underfinansieringer”. Det vil sige gældsposter, der er opstået som følge af at man har optaget for lidt i lån til at dække en investering.

Hvis der ikke er sådanne underfinansieringer overføres overskuddet til resultatkontoen¨ som et plusbeløb.

Dette får konsekvenser næste gang der skal lægges budget. Herom står der i driftsbekendtgørelsen:

  • 66, stk. 3. Eventuelle indeståender på afdelingernes resultatkonto, jf. § 74, skal budgetteres afviklet over højst 3 år.

Disse meget udførlige regler blev indført som følge af en sag i Nordjylland, der begyndte i en af Danmarks Lejerforeningers lokalforeninger.

 

Skandalen om overskud

Skandalen startede med at Køge Lejerforening klagede over store overskud i nogle bestemte afdelinger. Dette fik to journalister fra Nordjyske Stiftstidende til at lave en undersøgelse i Nordjylland, som viste, at systematiske overskud var vidt udbredte.

Det fik Socialministeriet til at undersøge problemet på landsplan. Undersøgelsen bekræftede, at systematiske overskud var vidt udbredte. Resultatet blev at man ændrede reglerne således, at overskuddene blev mere synlige ved at de skal fremgå af resultatkontoen.

 

 

Systematiske overskud

I ministeriets undersøgelse viste man denne tabel.

Procentvis overskud tre år i træk Antal afdelinger Procent af alle afd.
0 3.645 52
1 2.065 30
2 1.359 19
3 915 13
4 602 9
5 409 6
6 278 4
7 178 3
8 123 2
9 91 1
10 75 1

 

Tabellen viste hvor stor en procentdel af landets afdelinger, der havde systematiske overskud af forskellig størrelse. Af tabellen fremgår det f.eks., at 915 afdelinger eller 13% af alle afdelinger havde haft et overskud på mindst 3 % i alle de tre undersøgte regnskabsår. Man kan også se, at 278 afdelinger svarende til 4 % af alle afdelinger, havde et overskud på mindst 6 % i alle tre år.

Socialministeriet drog ikke i denne undersøgelse nogen klar konklusion om, hvorvidt en bestemt overskudsgrad er for høj eller ej. Men de skrev indirekte, at et systematisk overskud på 3 % er for højt.

 

Nye regler

Sagen fra Nordjylland førte til, at Socialministeriet ændrede reglerne, således som det er beskrevet i indledningen til denne artikel. Før disse regler trådte i kraft i 2010, skulle et eventuelt overskud lægges oven i henlæggelserne. På den måde forsvandt de tidligere års overskud ud af regnskaberne.

Nu kan man følge saldoen på kontoen for opsamlet overskud (resultatkontoen). Samtidig pålægges boligorganisationerne at tilbageføre overskuddene. På den måde er et overskud i 2015 med til at mindske den huslejeforhøjelse, der kommer i 2017. I visse tilfælde kan boligorganisationerne være tvunget til at sænke huslejen.

Som det fremgår af en anden artikel i dette tema, så er der en del boligorganisationer, der ikke følger reglerne, f.eks. fordi man undlader at tilbageføre overskuddene.

 

Hvem er de værste?

5. november 2015

Tema: Overskud i alment byggeri
Lejerbo, Boligkontoret Danmark og Boligforeningen VIBO topper listen over de boligorganisationer, der er de værste til at opkræves for store overskud. Samtidig overtræder VIBO konsekvent reglerne for tilbagebetaling af overskud.
Af Jakob Lindberg

I top 204 optræder Lejerbo med 19 afdelinger fordelt på flere lokale boligorganisationer. Boligkontoret Danmark og VIBO har henholdsvis 17 og 16 afdelinger på listen. I gennemsnit har VIBO for de 15 afdelinger opkrævest ca. 28,6 mio. Kr. i opsamlet overskud. Det svarer til 281 kr./m2.

Lejebo har opkrævest 34,5 mio. kr. svarende til 232 kr./m2. Boligkontoret Danmark har opkrævest 11,9 mio. svarende til 271 kr./m2.

VIBO vinder dysten fordi de opkræves det største overskud pr kvadratmeter. Dertil kommer at VIBO som det eneste administrationsselskab konsekvent undlader at tilbageføre det opsamlede underskud til lejerne, som reglerne foreskriver. Derfor har VIBO fortjent betegnelsen som det ”værste” administrationsselskab.

 

Mange små afdelinger

Ellers er Top 204 præget af mange små afdelinger. Som eksempel kan nævnes de 8 afdelinger i Boligselskabet af 1942 Nykøbing Sjælland. Den største af afdelingerne har 54 lejemål, den mindste 20 lejemål. Denne boligorganisation har 16 afdelinger i alt, hvoraf halvdelen optræder på listen. Det kunne tyde på, at princippet om balanceleje og profitfri boliger ikke er slået i gennem i Nykøbing Sjælland.

 

Antal afdelinger i top 204
Lejerbo 19
Boligkontoret Danmark 17
VIBO 16
KAB 13
Domea 11
Boligselskabet af 1942 i Nykøbing Sj. 8
AKB 7
Boligselskabet Sjælland 7
Boligkontoret Fredericia 5
DAB 5
Fyns almennyttige Boligselskab 5
Boligforeningen AAB 4
AAB i Odder 4
ALBOA, Aarhus 4
Nykøbing F. Boligselskab 4
Tårnbyhuse 4
Andre med højst 3 afdelinger 71
I alt 204

 

Pas på useriøse klima-byggere

27 december 2015

De senere år er interessen for klimavenligt og energibesparende byggemetoder steget i befolkningen. Desværre har det givet plads til useriøse bygherrer, som har bygget boliger, der overhovedet ikke er energibesparende, ikke er klimavenlige i global forstand og heller ikke tilbyder beboerne et godt indeklima. Læs her den rystende historie om boligselskabet, BoliGrøn.

 Af Jakob Lindberg

Den almene boligsektor har fået en ny aktør, boligselskabet BoliGrøn, som foreløbig har opført 3 små afdelinger i Køge Kommune. De har forsøgt at blive godkendt som almen boligorganisation i Randers, hvor kommunen dog har takket nej. På deres hjemmeside præsenterer de sig således:

Den grønne tanke som er integreret i boligerne, mener vi også er med til at skabe kvalitet for vore beboere – ikke blot bevidstheden om at skåne og tage hensyn til naturen og miljøet bedst muligt, men også i dagligdagen med flotte og gode materialer, herunder lavere forbrugsudgifter på eksempelvis varmeforbruget.

Varmeforbruget er det, som nok vækker størst interesse hos de boligsøgende og her har BoliGrøn tilsyneladende noget at byde på. Af hjemmesiden fremgår det f.eks. at man kan spare ca. 3.300 kr årligt i varme i en bolig på 98 m2 i Køge Kommune. Det er dog ikke helt klart, hvad det er for andre boliger, der sammenlignes med. Af et regneark på hjemmesiden fremgår det, at varmeudgiften for en bolig på 98 m2 ligger på 3.421 kr om året.

På hjemmesiden konkluderer man:

Således vil man som beboer i BoliGrøn ikke bruge så meget energi som i en traditionel bolig, hvilket skyldes at vore boliger er bedre isolerede end boliger, der følger det almindelige bygningsreglement.

Uglevænget

En af BoliGrøns nye afdelinger hedder Uglevænget og ligger i Ejby i Køge Kommune. Boligerne har elvarme, som altid har været en dyr opvarmningsform. Men på grund af den gode isolering, et solcelleanlæg på taget og et såkaldt genvexanlæg (varmegenindvinding), påstod BoliGrøn, at beboene kunne nøjes med en varmeudgift på gennemsnitligt 333 kr pr måned. Den lave varmeudgift tiltrak mange boligsøgende, da afdeling Uglevænget blev sat til udlejning i juli 2014.

Men virkeligheden blev en helt anden. Da regningerne kom, fik mange beboere sig et chok. De fleste fik elregninger på langt over 1.000 kr om måneden, I gennemsnit lå elforbruget på knap 1.297 kr om måneden.

Nu består elforbruget ikke kun af varme. Der bruges også el til belysning, madlavning o.l. Antager vi, at familierne i gennemsnit pr måned bruger 200 kilowattimer á 2,20 kr til andet end varme, så skulle de gennemsnitlige elforbrug ligge på 733 kr måned  (=333+440). I stedet blev det 1.297 eller en merudgift på 68 %.

 

Tvivlsom isolering

Al erfaring med lavenergibyggeri viser, at det vigtigste virkemiddel, hvis man vil spare på opvarmningen, er en kraftig isolering af klimaskærmen, dvs. gulvet, ydervæggene, vinduerne, dørene og taget. BoliGrøn påstår også, at deres boliger er bedre isolerede end “det almindelige bygningsreglement”.

Der er dog ikke fremlagt nogen dokumentation herfor. Blandt andet er der ikke udarbejdet nogen energimærkningsrapport. Selv om det er et lovkrav, har lejerne ikke fået udleveret en sådan rapport ved udlejningen, og rapporten kan heller ikke ses i Ejendomsdata, som er det offentlige register, hvor disse rapporter skal være tilgængelige.

De fleste af de nuværende lejere har nu boet i Uglevænget i omkring et år. Deres opfattelse af isoleringstilstanden tyder ikke på, at lejlighederne kan betragtes som velisolerede.

En talsmand for beboerne, René Rolff siger:

Stort set samtlige rammer ved døre og vinduer i min bolig er skæve, På en dag med god blæst kan man slukke et stearinlys ved at holde det op til vinduet. Mange steder er der betydelige fugtskader, som skaber skimmel, og flere beboere allerede har været genhuset på grund af skimmelsvamp.

I vores tilfælde viser vores afskrivninger af måler, at med det aconto på 900,00 pr måned, som er fastsat i vores husleje – som skulle dække opvarmning, samt normalt el forbrug – kan vi imødese en ekstra regning på 6.800,00 på et år.

 

Varmegenindvinding

En anden metode til at nedbringe varmeforbruget i en bolig er genindvinding af varme. Ved ventilationsanlægget udnytter man tre forskellige former for varme:

  • den varme, som beboerne selv skaber, når de opholder sig boligen,
  • den spildvarme, der kommer fra belysningen og alle de andre elektriske apparater, der bruges i et moderne hjem.
  • den varme, der kommer fra solen og strømmer ind i gennem vinduerne.

I en gammeldags bolig vil en stor del af denne varme gå til spilde, når man lufter ud. I en lavenergibolig skal beboerne ikke lufte ud ved at lave gennemtræk. I stedet suges den beklumrede luft ud igennem en såkaldt varmeveksler, hvor den afgiver varmen til den friske luft, der strømmer den modsatte vej gennem varmeveksleren.

I en nulenergi-bolig vil den varme, man genindvinder, være nok til at holde en almindelig stuetemperatur året rundt. Hvis det er nødvendigt at supplere med andre varmekilder i de koldeste måneder, kalder man det for en lavenergi-bolig. Uglevænget er en lavenergi-bebyggelse, da der er installeret supplerende elradiatorer til brug i de koldeste dage.

I Uglevænget er der installeret et varmegenindvindingsanlæg, der kaldes Genvex. som er et meget udbredt fabrikat.  Alligevel har der været mange beboerklager.

René Rolff siger:

Genvex er en glimrende løsning, men der er sparet på monteringen. F.eks. har man udskiftet fabrikantens originale løsdele til samling af anlægget med billigere kopidele.

Anlæggene står generelt forkert, og er ikke kalibreret (dvs. Indstillet) korrekt. Når Genvex står rigtigt, så bruger anlægget rigtigt meget strøm, på grund af de store utætheder i boligerne. Min bolig har f.eks aldrig fået den lovpligtige trykprøve.

Nogle steder er Genvex slet ikke tilsluttet på første sal, og beboerne kan derfor ikke bruge hele den sal i de kolde måneder.

Den dårlige funktion af genindvindingsanlæggene har medført mange klager fra beboerne. René Rolff siger herom:

Når vi har klaget, er vi blevet holdt hen igen og igen med besked om at BoliGrøn diskuterer med entreprenøren, om hvem der skal udbedre hvad, og ikke mindst, hvem skal betale for hvad.

Boligselskabet Sjælland, som er administrator, er selv temmelig frustreret, da de heller ikke kan få brugbare oplysninger fra BoliGrøn.

Først nu efter at Beboerklagenævnet har fat i sagerne, er der foretaget en rundgang i bebyggelsen af Genvex mand, der indstiller de enkelte anlæg og skifter filtre. Hele bebyggelsen forventes færdigbesøgt i slutningen af januar 2016.

BoliGrøn og Boligselskabet Sjælland forsøger på mange måder at få beboerne til selv at løse problemet, uden at det hjælper. F.eks. har vi fået at vide, at vi bare skal støvsuge filtrene i Genvex-anlægget. Vi får kun nyt sæt hvert år til trods for, at  Genvex selv anbefaler en støvsugning pr kvartal, og skift af filtrene hvert halvår.

 

Solceller

Et af de virkemidler, som BoliGrøn har ønsket at bruge for at nedbringe energiforbruget, er en række solcelleanlæg, som er etableret på tagene i bebyggelsen. Et solcelleanlæg laver elektricitet ved hjælp af solen. I BoliGrøn var det tanken, at strømmen skulle sælges til elselskabet, SEAS, og indtægten skulle derefter medvirke til at nedbringe beboernes elregninger.

Desværre er dette projekt også gået galt. Anlægget er ikke kommet i drift og beboerne har ikke fået nogen fordel ud af det. Tilsyneladende ønsker BoliGrøns ledelse at holde solcelleanlæggets drift helt adskilt fra beboernes elregnskab. Man har meddelt, beboerne, at de først får fordel af det efter 10 år når afdragene på anlægget er betalt tilbage.

Rene Rolff siger:

Ja solceller – de er en hel historie for sig selv. Selve cellerne og opsætning af disse, har BoliGrøn regnskabsført således, at den strøm de genererer, den pris det giver, skal gå ubeskåret til at betale for anlægget med opsætning. Dette vil således tage 10-14 år før beboer får en øre eller strømbesparelse herfra, men skal betale til det via den forhøjede strømforbrug fra dag 1.

Dernæst kommer, at anlægget stadig ikke er i drift, samt der mangler solceller fysisk på 3 ud af de 6 blokke, de skal monteres på. BoliGrøn har lavet aftale med Seas-NVE om køb af strøm, samt aftalt en pris til beboer, der er højere end vi selv kunne få, samt den rabat, man kan opnå dels ved at el bruges til opvarmning, samt kvantumsrabatter, er helt holdt uden for regnskab.

 

Forkerte hvidevarer

Hvis man skal bygge lavenergiboliger, skal man sørge for at bruge hvidevarer af høj kvalitet med et lavt energiforbrug. Også her er det gået galt for BoliGrøn. René Rolff siger:

Ovne og komfurer i Uglevænget er en farce. Der skulle være opsat de bedste energirigtige løsninger i boligerne, i stedet er der købt det billigste, der kunne fås. Det betyder at der lige nu diskuteres mellem BoliGrøn og Skousen, som har leveret, om hvem der skal betale. Problemet er at BoliGrøn siger de har bestilt skabsløsninger, der ikke behøver ventilation, og Skousen siger der er bestilt, betalt og leveret indbygningsløsninger, som skal have ventilation.

Det betyder når ovnen har kørt i ca. en time på 200 grader, så slukker den og brænder elektronikken i styrepanelet af. Det samme sker for komfur med mere en 2 plader tændt, men her er thermosikring, så det kan man starte igen uden tekniker efter en times tid. Dog er det jo umuligt at lave noget fornuftigt på de betingelser.

Når man så bestiller service, som man får besked på af Boligselskabet Sjælland, kommer tekniker og konstaterer at det er monteret forkert. Leverandøren tilbage kalder alle former for garantier, således at du nu skal betale for hans besøg, da det ikke er dækket. Disse udgifter er dog, efter lange forhandlinger og ventetider, blevet inddækket af BoliGrøn.

René Rolff beretter videre, at ca. 15 boliger nu har påbegyndt 2. år, uden at problemet med komfurerne er løst. Beboerne har måttet låne løse kogeplader etc, for at klare den daglige madlavning. Disse uholdbare forhold har medvirket til, at der er et stort gennemtræk af beboere i Uglevænget. Allerede det første år, er udlejningen oppe på 3. eller 4. hold af beboere i nogle lejligheder. I den blok, hvor han bor, er der 7 store lejligheder.  Her er der kun 2 lejere tilbage af de 7, som startede den 1. november 2014.

Dette spørgsmål blev indbragt for Beboerklagenævnet, som gav lejerne medhold i, at det er udlejer, altså BoliGrøn, som skal betale for udbedring af fejl og mangler vedrørende ovnene.

 

Vedligeholdelse

Normalt er der ikke behov for vedligeholdelsesarbejde i særligt stort omfang i en ny bebyggelse som Uglevænget. Men bebyggelsen har haft mange håndværkere gående for at udbedre skader som følge af dårlig byggekvalitet. Det giver ifølge René Rolff mange problemer:

Af almindeligt vedligeholdsarbejde i bebyggelsen, sker der intet. Kun de sidste 2-3 uger op til, at der skal være fælles beboermøde, sker der noget – og det sker ved udenlandske arbejdere, som vi ikke kan tale med. De smider deres affald, hvor det passer dem, og der bliver ikke ryddet op. Farligt bygningsaffald såsom afskæringer af metallister, ligger og flyder, og der er mange børn i bebyggelsen. Efter flere pålæg fra Køge Kommune, har de endelig fået ryddet op, der hvor de havde deres bygningsmaterialeplads, samt fået ordnet de omkringliggende områder.

Beboerklagenævnet

Omkring 30 beboere har meldt sig ind i Køge Lejerforening via Lejerforeningen Uglerne, og Køge Lejerforening har klaget over BoliGrøn til beboerklagenævnet i Køge Kommune.

I klagen skriver jeg som sagsbehandler i Køge Lejerforening, at nævnet skal pålægge udlejer at udbedre den utilstrækkelige varmeforsyning og den høje eludgift. Dette har beboerklagenævnet mulighed for i henhold til Almenlejelovens § 16. I denne bestemmelse står der:

Uenighed om, hvorvidt det lejede er mangelfuldt ved lejeforholdets begyndelse, afgøres af beboerklagenævnet.

Stk. 2. Beboerklagenævnet kan pålægge udlejeren at udbedre mangelen.

Såfremt beboerne får medhold i klagen vil det medføre en millionudgift for afdeling Uglevænget, og for BoliGrøn som boligorganisation.

Foruden varmeforsyningen har jeg anmodet om et pålæg om to andre forhold, nemlig udskiftning af defekte ovne i hele bebyggelsen og opsætning af husnummerskilte på gavlene. Endelig har jeg klaget over, at BoliGrøn ikke opfylder deres pligt som udlejer til at udskifte defekte pærer i bebyggelsen.

 

Afgørelsen

Afgørelsen fra beboerklagenævnet kom den 22. december 2016. Desværre fik beboerne kun i begrænset omfang medhold i klagen. Nævnet tog ikke stilling til klagen over den manglende opvarmning og det høje elforbrug og begrundede det således:

Idet forbrug er betinget af vaner og behov kan nævnet ikke pålægge udlejer, at lejerne med et ”normalforbrug” skal kunne opvarme deres lejligheder til den pris, som angivet på BoliGrøn’s hjemmeside.

Nævnet henviste til, at der var usikkerhed om de enkelte lejeres elforbrug, og at der til det elforbrug, går til opvarmning også skulle lægges forbrug til lys, mv. En vurdering heraf lå uden for nævnets ”indsigt og kompetence”

Om BoliGrøn havde vildledt lejerne ved markedsføringen på hjemmesiden ville nævnet heller ikke tage stilling til og henviste derfor parterne til at indbringe dette spørgsmål for domstolene.

BoliGrøn fik altså ikke noget konkret pålæg om at gøre noget ved den manglende og dyre varmeforsyning. Køge Lejerforening dog agter ikke at slutte sagen her. Jeg mener stadig, at beboerne har krav på at få et varmeanlæg, som fungerer på den måde, de har fået stillet i udsigt.

Hvis ikke det kan lade sig gøre af tekniske årsager, skal lejerne have erstatning for de forøgede udgifter til elektricitet.

I nær fremtid vil Køge Lejerforening samle medlemmerne for at beslutte om der skal indledes en retssag mod BoliGrøn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grim lov fører til dyre moderniseringer og udstødning af lejere

11 oktober 2015

Af Jakob Lindberg
I de seneste 20 år har man kunnet konstatere en stigende mangel på billige boliger – specielt i København og Århus. Resultatet kan ses på antallet af hjemløse, og kæmpeproblemer med at finde bolig for jf.eks. studerende og andre med lav indkomst. En af årsagerne er § 5, stk. 2 i boligreguleringsloven, som har ført til omdannelse af tusinder af billige lejeboliger til meget dyre lejeboliger. Derved presses folk med lave indkomster ud af disse byer.

I 1996 ændrede man paragraf 5, stk 1 i boligreguleingsloven. Det blev slået fast, at den huslejestigning en udlejer kunne kræve ved en modernisering af en ældre lejlighed, skulle beregnes efter faste regler. Det skulle nu være forbedringsudgiftens størrelse, der var afgørende for huslejestigningen. Men der blev dog lavet en undtagelse: Den såkaldte § 5, stk. 2.. Det er den, jeg kalder “den grimme lov”
I følge denne bestemmelse kan en udlejer beregne sig en meget større huslejeforhøjelse, såfremt lejligheden bliver gennemgribende moderniseret. Der blev fastsat nogle kriterier i form af beløbsgrænser for, hvornår en lejlighed er gennemgribende moderniseret: Hvis en forbedringsudgift i 2015 enten er større end 249.807 kr. eller større end 2.184 kr. pr. kvadratmeter anses lejligheden for gennemgribende moderniseret.
I dette tilfælde kan udlejeren fastsætte lejlighedens værdi efter det meget luftige begreb, “det lejedes værdi”. Ved det lejedes værdi forstås den leje, der er almindelig i kvarteret eller byen for lejligheder af tilsvarende størrelse og kvalitet.

 

Ekstra afkast

I byer, hvor der er en meget stor efterspørgsel på lejeboliger, vil det ofte resultere i en meget højere husleje, hvis lejen fastsættes efter § 5, stk. 2 end efter § 5 stk. 1.
Lad os tage et eksempel.
En lejlighed i den indre by i København, som ikke er moderniseret, koster f.eks. 3.000 kr om måneden i ren leje for en lejlighed på 72 kvadratmeter. Hvis udlejeren ved genudlejning forbedrer lejligheden for f.eks. 160.000 kr kan han efter § 5, stk. 1 beregne sig en huslejeforhøjelse på 8 % af 160.000 om året. Det giver en årlig huslejeforhøjelse på 12.800 kr eller 1.067 kr om måneden (De 8 % er den ydelse, huslejenævnet normalt godkender for lån til forbedringsarbejder) Derved kommer lejen for den 72-m2 store lejlighed op på 4.067 kr om måneden. Det svarer til 678 kr/m2 om året
Hvis udlejeren derimod bruger § 5 stk. 2. kan han udmærket sætte den samlede leje til f.eks. 9.000 kr, hvilket svarer til 1.500 kr pr m2 om året, som er det niveau, lejeligheder ofte udlejes til i København. Udlejeren får derfor mere end dobbelt så meget i husleje ved at bruge § 5, stk. 2 fremfor § 5, stk. 1.

Forskellen i lejeindtægt i de to tilfælde er ca 5.000 kr om måneden – en merleje på  ca.60.000 kr om året. Den får udlejeren i al fremtid. En sådan gevinst er en meget stor fristelse for de fleste udlejere. Det er et voldsomt incitament til at gøre forbedringerne dyrere end de behøver at være.

 

Udgifter pustes op

Forudsætningen for at kunne bruge § 5, stk 2 er, at udlejeren kan nå op på en forbedringsudgift på over 157.248 kr i dette tilfælde – nemlig 72 m2 * 2.184 kr.

Der skal temmelig store forbedringer til, at nå op på en sådan udgift, især hvis lejligheden i forvejen har et fungerende køkken og badeværelse med brus. Så skal han rive de eksisterende køkken og bad ned og erstatte det med nyt og forbedringsudgiften skal være over 157.248 kr.
Dertil kommer, at det ikke er hele ombygningsudgiften der kan medtages når man regner forbedringsudgiften ud.

Den del af ombygningsudgiften, som udlejeren får til at vedligeholde den nuværende standard i lejligheden, betaler lejerne i forvejen, gennem vedligeholdelsesudgiften i budgetlejen. Her er der ofte afsat 150 kr/m2 om året, hvilket svarer til 900 kr om måneden for en lejlighed på 72 m2. Hvis udlejeren derfor fik dækning for hele ombygningsudgiften ville han få betalt vedligeholdelsesudgiften 2 gange. Derfor trækker huslejenævnene ofte en vis procentdel fra i såkaldt “sparet vedligeholdelse” Hvis der trækkes 25 % fra, skal ombygningsudgiften være helt oppe på 188.698 kr for at komme op på en forbedringsudgift på 157.248 kr.

Derfor er mange udlejere kreative. For at komme over de 157.248 kr kan han f.eks. anvende nogle meget dyre fliser i stedet for standardfliser på badeværelset. Han kan også puste lønudgifterne op ved at aftale med håndværkeren, at der skrives ekstra timer på regningen. Det giver ham ganske vist en merudgift på kort sigt. Men på langt sigt er det en fordel, fordi forbedringsudgiften kommer op over den magiske grænse.

En tredje metode er at lave om på skillevæggene. Det er dyrt, men de fleste huslejenævn anerkender en ændret værelsesfordeling som en forbedring.

Til skade

Boligreguleringslovens § 5, stk 2 har ført til en massiv stigning i huslejeniveauet i de store byer i Danmark. Samtidig har det undermineret boligreguleringsloven til skade for lejerne og for samfundet. Derfor er det en grim lov.

 

København er på vej til at blive en enklave for velhavere

11 oktober 2015

Dagbladet Politiken har sommeren i gennem bragt en artikelserie om det markedet for lejeboliger i de største danske byer, Storkøbenhavn, Århus og Odense. Serien har jgivet et portræt af en hovedstad der bliver stadig mere skævvredet

Af Jakob Lindberg

Endnu engang er det blevet fastslået, at markedet har drevet huslejerne så højt op, at nye lejere har meget svært ved at finde en lejebolig. Studerende fra provinsen må ofte betale 3-4.000 kr for et værelse og 7-8.000 kr for en toværelseslejlighed.
Det er der hovedsagelig tre årsager til:
1) Spekulative moderniseringer af lejligheder
2) Omdannelse af billige kommunale lejligheder til andelsboliger
3) Manglende vilje i Københavns kommune til at bygge almene boliger.

 

Spekulative moderniseringer

En spekulativ modernisering er en modernisering, der sker for at udlejeren kan tjene flere penge. Udlejeren behøver ikke være en grum boligspekulant af den årsag. Det er efter de flestes mening helt respektabelt at søge at blive rigere.
Desværre skabte Folketinget i 1996 en lovændring, der på den mest uheldige måde giver udlejerne et incitament til at dyre og uhensigtsmæssige moderniseringer.
Det var den såkaldte § 5, stk. 2 i boligreguleringsloven, hvor man gav udlejerne mulighed for en ekstra huslejeforhøjelse, hvis en forbedring var dyrere end et vist beløb, som står i loven.
Læs mere herom i artiklen, “Grim lov fører til …”

 

Ind med velhavere – ud med de fattige

I 70-erne og 80-erne var Københavns Kommunes økonomi under pres. Skattegrundlaget var for lille – dvs. borgerne var for fattige. Bystyret startede derfor en bevidst politik for at tiltrække mere velhavende borgere – hvilket omvendt betød, at man ville af med de fattige. Et af midlerne var salget af de kommunalt ejede ejendomme til andelsboliger. Som følge af denne politik, forsvandt tusinder af billige lejligheder fra markedet.
Det har været en økonomisk fordel for kommunekassen. I dag har Københavns Kommune et meget bedre skattegrundlag.
Prisen er betalt af de mennesker, der ikke kan få en betalelig bolig i byen.

 

Begrænset alment byggeri

For at forhindre, at nye fattige bosatte sig i Københavns Kommune lagde man begrænsninger på byggeriet af almene boliger. Læs Lars Vestergaards artikel herom på linket nedenfor.
København-skal-bygge-mere-alment

 

København, Gentofte m.fl. skal ændre politik

Artikelserien dokumenterer, at Københavns Kommunes boligpolitik skævvrider samfundet og truer med at gøre hovedstaden til et afsondret levested for velhavere. Sådan har det i mange år været i Gentofte, Lyngby-Tårbæk, Hørsholm og flere andre kommuner i det såkaldte whisky-bælte.
Disse kommuner nyder frugterne af uligheden i det danske samfund. Helt bevidst overlader man det til kommunerne på den københavnske vestegn at skaffe boliger til de politibetjente, sosuassistenter, butiksekspedienter, pædagoger mm. som skal betjene den velstillede kreative klasse.
Det må der laves om på. De snyltende kommuner må tvinges til at bygge almene boliger – enten gennem f.eks. et landsplandirektiv, eller gennem kraftige tvangsbidrag til de kommuner, der påtager sig at huse de mindrebemidlede.

Hvad mener de enkelte kandidater om huslejereguleringen?

Læs her hvad de enkelte kandidater svarer på spørgsmålet: Huslejereguleringen skal ophæves? Kandidaterne står opført efter parti, og derefter efter den storkreds de er opstillet i.

Kilde: www.altinget.dk/kandidater/ft15/ “Se din stemmeseddel”.

 

 Huslejereguleringen skal ophæves?

A Socialdemokraterne

Delvis enig

Københavns Storkreds
Helt enig
Delvis enig
Hverken eller
Delvis uenig
Helt uenig
Ej besvaret
Lars Aslan Rasmussen
1
Sine Heltberg
1
Kristian Westfall
1
Simon Pihl Sørensen
1
Helle Thorning-Schmidt
1
Dennis Schnell-Lauritzen
1
Simon Sjørup Simonsen
1
Ditte Brøndum
1
Yildiz Akdogan
1
Mette Reissmann
1
Bo Kømler
1
Peter Hummelgaard Thomsen
1
Özkan Kocak
1
Københavns Omegns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken

eller

Delvis uenig Helt uenig  Ej besvaret
Jesper Hostrup Hansen 1
Mattias Tesfaye 1
Mogens Lykketoft 1
Jeppe Bruus 1
Mette Frederiksen 1
Morten Bødskov 1
Kenneth F. Christensen 1
Nordsjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverkeneller Delvis uenig Helt uenig  Ej besvaret
Pernille Schnoor 1
Malou Lunderød 1
Christine Antorini 1
Nick Hækkerup 1
Miki Dam Larsen 1
kreds 4
A Socialdemokraterne
Lea Wermelin 1
Claus Larsen-Jensen 1
Lars Goldschmidt 1
Sjællands storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken

eller

Delvis uenig Helt uenig Ej bevaret
Kaare Dybvad 1
Rasmus Horn Langhoff 1
Lennart Damsbo-Andersen 1
Pernille Rosenkrantz-Theil 1
Jeannie Thorving Hansen 1
Mette Gjerskov 1
Kasper Roug 1
Magnus Johannes Heunicke 1
Henrik Sass Larsen 1
Astrid Krag 1
Ole Hækkerup 1
Tom Block 1
Fyns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverkeneller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Trine Bramsen 1
Jan Johansen 1
Frede Skaaning 1
Erik Christensen 1
Carsten Hansen 1
Julie Skovsby 1
Dan Jørgensen 1
Chresten Anker Nielsen 1
Sydjylland Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig ej besvaret
Niels Ole Beck 1
Anne Sina 1
Jan Salskov 1
Benny Engelbrecht 1
Troels Ravn 1
John Nyborg 1
Christian Rabjerg Madsen 1
Bjarne Fog Corydon 1
Helle Due Buchvaldt 1
Karen Johanne Klint 1
Ove Jensen 1
Jesper Petersen 1
Frank Mosegaard 1
Østjylland Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Leif Lahn Jensen 1
Malte Larsen 1
Christen Sørensen 1
Maja Panduro 1
Kim Qvist 1
Daniel Toft Jakobsen 1
Jens Joel Nielsen 1
Nicolai Wammen 1
Kirsten Brosbøl 1
Henrik Dam Kristensen 1
Thyge Risvig 1
Vestjylland Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig
Kasper Skov 1
Frank Heidemann Sørensen 1
Thomas Jensen 1
Mogens Jensen 1
Annette Lind 1
Lars Fibæk 1
Helle Dam
Anne Paulin 1
Karin Gaardsted 1
Anders Houdam Andreasen 1
Nordjylland Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Morten Ryom 1
Ane Halsboe-Jørgensen 1
Per Husted Nielsen 1
Orla Hav 1
Bjarne Laustsen 1
Simon Kollerup 1
Flemming Møller Mortensen 1
Rasmus Prehn 1
Peter Duetoft 1

 

 

 

C Konsevative

15
9
12
6
11
2
Københavns Storkreds
Helt enig
Delvis enig
Hverken eller
Delvis uenig
Helt uenig
Ej besvaret
Anne Hansen
1
Søren-Michael Pihl
1
Lars Barfoed
1
Helle Bonnesen
1
Josefine Kofoed Christiansen
1
Københavns Omegns Storkreds
Helt enig
Delvis enig
Hverken eller
Delvis uenig
Helt uenig
Ej besvaret
Henrik Sørensen
1
Rasmus Jarlov
1
Casper Strunge
1
Mads Holger
1
Merete Scheelsbeck
1
Nordsjællands Storkreds
Helt enig
Delvis enig
Hverken eller
Delvis uenig
Helt uenig
Ej besvaret
Mette Abildgaard
1
Mette Thiesen
1
Pernille Vermund
1
Thorkild Gruelund
1
Erik Lund
1
Bornholms Storkreds
Helt enig
Delvis enig
Hverken eller
Delvis uenig
Helt uenig
Ej besvaret
Peter Kaas-Claesson
1
Ianto Tryfan Davies Gerdes
1
Kirstine Van Sabben
1
Sjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Mikkel Lundemann Jensen 1
Rune Kristensen 1
Brigitte Klintskov Jerkel 1
Marie Louise L.M. Friderichsen 1
Brian Mikkelsen 1
Anette Brix Andreasen 1
Christian Wedell-Neergaard 1
Fyns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Anders Johansson 1
Jonathan Bitzow Pedersen 1
Nicoline Damkjær 1
Henrik Nielsen 1
Mai Mercado 1
Sydjylland Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig ej besvaret
Tina Franson Spile 1
Peder Tørnqvist 1
Dan Arnløv Jørgensen 1
Mike Legarth 1
Tine Roos Nørgaard 1
Østjylland Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Karsten Ulstrup Kristensen 1
Katarina Ammitzbøll 1
Per Løkken 1
Samina Jasmin Shah 1
Søren Vanting 1
Bjarne Lundgaard 1
Christian Hartmann 1
Jens Salling 1
Naser Khader 1
Vestjylland Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig
Jens-Henrik Kirk 1
Tove Videbæk 1
Pernille Bloch 1
Søren Pape 1
Orla Østerby 1
Jette Philipsen 1
Nordjylland Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Henrik Dalgaard Christensen 1
Morten Thiessen 1
Line Vanggaard Heden Pedersen 1
Daniel Rugholm 1
Torben Overgaard 1

 

B: Radikale

1 16 11 28 16 1
Københavns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Ida Auken 1
Mia Nyegaard 1
André Just Vedgren 1
Manu Sareen 1
Niels Wanning 1
Samira Nawa Amini 1
Christian Scharling 1
Karsten Lauritsen 1
Lone Loklindt 1
Pernille Boye Koch 1
Sophie Danneris 1
Søren Burcharth 1
Københavns Omegns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Andreas Pourkamali 1
Cheri-Mae Marlena Williamson 1
Jacob Juul Pedersen 1
Helge Vagn Jacobsen 1
Michael Blem Clausen 1
Susanne Wad Leth 1
Sofie Carsten Nielsen 1
Özkan Ekiz 1
Nordsjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Camilla Kampmann 1
Anne Marie Geisler Andersen 1
Kristian Hegaard 1
Martin Lidegaard 1
Helle Løvgreen Mølvig 1
Henrik Klitgaard 1
Bornholms Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Bente Johansen 1
Sjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Sean Littlewood 1
Henriette Bødewadt 1
Rasmus Helveg Petersen 1
Troels Brandt 1
Emrah Tuncer 1
Jan Heidebo 1
Jeppe Trolle 1
Zenia Stampe 1
Fyns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Camilla Hersom 1
Gitte Madsen 1
Abir Al-kalemji 1
Mathias von Jessen 1
Bjørn Bjerrehøj 1
Sydjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig ej besvaret
John Bach Thygesen 1
Ole Lynggaard Jørgensen 1
Jonna Buch Andersen 1
Marlene Borst Hansen 1
Rune Christiansen 1
Stephan Kleinschmidt 1
Hans Vestager 1
Lotte Rod 1
Østjyllands storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Carsten Bech 1
Liv Holm Andersen 1
Sander Jensen 1
Svend Thorhauge 1
Morten Østergaard 1
Jakob Lavrsen 1
Helle Bækkelund Sørensen 1
Karen Melchior 1
Nils Sjøberg 1
Casper Krarup Hedegaard 1
Tom Brøcher Jakobsen 1
Vestjyllands storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig
Andreas Frost Steenberg 1
Jes Juul Lauesen 1
Johannes Lebech 1
Erika Asmuss 1
Sanne Bjørn 1
Nordjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Giajenthiran Velmurugan 1
Daniel Nyboe Andersen 1
Jesper Hansen 1
Louise Lundbeck Krog 1
Marianne Jelved 1
Helle Sommer Kjærgaard 1
Kasper Bagenkop 1
Kjeld Lundager Jørgensen 1
Thomas Haslund Høj 1

 

F: Socialistisk Folkeparti

 

Københavns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Balder Mørk Andersen 1
Jonas Niemann 1
Klaus Mygind 1
Özlem Sara Cekic 1
Kathrine Jensen 1
Leif Donbæk 1
Pia Olsen Dyhr 1
Kasper Nordborg Kiær 1
Kirsten Sloth 1
Halime Oguz 1
Neil Stenbæk Bloem 1
Sisse Marie Berendt Welling 1
Lise Müller 1
Københavns Omegns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Jan Kjær 1
Holger K. Nielsen 1
Serdal Benli 1
Anders Wolf Andresen 1
Dorete Dandanell 1
Arly John Eskildsen 1
Bilal Inekci 1
Morten Normann Jørgensen 1
Nordsjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Lars Iversen 1
Trine Schøning Torp 1
Bente Borg Donkin 1
Nikolaj Bührmann 1
Teis Volstrup 1

Bornholms Storkreds

Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Poul Overlund-Sørensen 1
Birgitte Kjøller Pedersen 1
Leif Olsen 1
Sjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Flemming Stenild 1
Ulla Birk Johansen 1
Dorte Skovgård Petersen 1
Annemette Kirsten Schønberg Johnsen 1
Trine Pertou Mach 1
Jacob Rene Mark 1
Hans Kristiansen 1
Tina Boel Reugboe 1
Michael Graakjær 1
Bente Juul Röttig 1
Ronja Ravnskov 1
Meta Fuglsang 1
Fyns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Carl Valentin Lehrmann 1
Mikkel Dragmose-Hansen 1
Annette Vilhelmsen 1
Rasmus Peter Henriksen 1
Karsten Hønge 1
Poul Erik Kristiansen 1
Vagn Allan Hansen 1
Marie Yvonne Rasmussen 1
Sydjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig ej besvaret
Ida Rosendal Damborg 1
Rune Bai Nielsen 1
Lars Olesen 1
Karina Lorentzen Dehnhardt 1
Einar Olsen 1
Susanne Gudrun Mathiesen 1
Hans Holmer 1
Ronny Roy Nielsen 1
Dennis Ørsted Petersen 1
Hans Winther 1
Henrik Jensen Møller 1
Claus Larsen 1
Brian Lauritzen Bruhn 1
Østjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Jonas Dahl 1
Mikkel Borch 1
Laila Lauridsen 1
Kirstine Helene Bille 1
Bjarne Søgaard Andersen 1
Kirsten Normann Andersen 1
Paw Hedegaard Amdisen 1
Sanne Rubinke 1
Eigil Andersen 1
Ann Søndergaard Pedersen 1
Lasse Eriksen 1
Vestjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig
August Vigen Smolarz 1
Signe Munk 1
Steen Gade 1
Andreas Albertsen 1
Hanne Dorthe Jacobsen 1
Gagendran Srisurendran 1
Kai O. Andersen 1
Anders Udengaard 1
Michael Thomsen 1
Peter Nowack 1
Susanne Buch Nielsen 1
Nordjyllands storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Paul Rode Andersen 1
Peder Larsen 1
Thomas Krog 1
Lisbeth Bech Poulsen 1
Jacob Klivager Vestergaard 1
Frank Tronborg 1
Anders Christiansen 1
Thorkil Olesen 1
Thomas Klimek 1

Kristendemokraterne

 

2 1 23 11 8 13
Københavns Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Henrik Howardsen 1
Bess Serner-Pedersen 1
Sølve Jønsson 1
Ingrid Feldbæk Wredstrøm 1
Københavns Omegns Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Sara Sejergaard 1
Jihmmy Bach-Friis 1
Kim Grenov 1
Nordsjællands Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Andreas Peters-Lehm 1
Stig Grenov 1
Gert Svendsen 1
Bornholms Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Bjarne Hartung Kirkegaard 1
Niels Chresten Andersen 1
Sjællands Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Henning Østergaard-Christensen 1
Egon Jakobsen 1
Jacob Hellwing 1
Lisbeth Rask Nielsen 1
Martin Sørensen 1
Mette Guldager Andersen 1
Per Kristensen 1
Lasse Rasmussen 1
Fyns Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Per Nansted 1
Anders Friis Knudsen 1
Jens Ole Madsen 1
Kim Brandt Laursen 1
Rise Annelise Eskildsen 1
Lilian Vigtoft-Jessen 1
Simon Lavdal-Pedersen 1
Sydjyllands Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig ej besvaret
Henri Peter Nissen 1
Jens Schmidt Holm 1
Niels Møller Jessen 1
Birgit Jakobsen 1
Knud Erik Hansen 1
Mogens Stig Nielsen 1
Østjyllands Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Fridtjof Stidsen 1
Mathias Mogensen Brosbøl 1
Simon Overby Kristensen 1
Allan Axelsen 1
Isabella Arendt Laursen 1
Nils-Erik Mulvad 1
Sven-Erik Jørgensen 1
Esper Thidemann 1
Kristian Søndergaard Larsen 1
Vestjyllands Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig
Jens Kristian Nielsen 1
Knud Gaarn-Larsen 1
Troels Moesgaard 1
Brian Christensen 1
Jens Ove Kjeldsen 1
Kirsten Nørgaard Nielsen 1
Kristian Andersen 1
René Kjær 1
Verner B. Andersen 1
Jacob Rabjerg 1
Karlo Brondbjerg 1
Nordjyllands Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Inger Ottesen 1
Nick Hansen 1
Ruth Tidemand Nielsen 1
Lene Meng Andersen 1
Britta Eckhardt 1

 

 

Liberal Alliance

 

Københavns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Danny K. Malkowski 1
Karina Bergmann 1
Kasper Heumann Kristensen 1
Søren Juliussen 1
Laura Lindahl 1
Patrick Donovan 1
Rasmus Boserup 1
Simon Emil Ammitzbøll 1
Københavns Omegns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Carsten Zacho 1
Poul V. Jensen 1
Anne Jeremiassen 1
Frank Dahlgaard 1
Joachim B. Olsen 1
Michael Melchert 1
Michele Fejø 1
Søren Kreilgaard 1
Tine Nørrekær Sahlholt 1
Charlotte Næss-Schmidt 1
Sahar Aslani 1
Nordsjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Anne-Marie Tørnes-Hansen 1
Jonathan Nielsen 1
Karsten Steen Andersen 1
Niels Westy 1
Palle Christiansen 1
Tommy Højegaard 1
Anders Samuelsen 1
Elisabeth Ildal 1
May-Britt Kattrup 1
Bornholms Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Carl Beck 1
Per B. Frostholm 1
Sjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Rikke Jakobsen 1
Thomas Vesth 1
Vibeke Hellmann 1
Villum Christensen 1
Thomas Lunden 1
Andreas Hastrup 1
Frederik Damgaard 1
Kisser Franciska 1
Knud Damgaard 1
Henrik Boye 1
Fyns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Peter Kaare Østergaard 1
Jimmy Eriksen 1
Merete Riisager 1
Thomas Leth 1
Tonny Vest 1
Anders Kirkeby 1
Jes Christiansen 1
Karen Lasthein Andersen 1
Mads Nørgaard 1
Sydjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig ej besvaret
Mette Bock 1
Sarah Maria Grønbæk 1
Steen Holm Iversen 1
Dennis Paaske 1
Frank Wichmann 1
Henrik Dahl 1
Jakob Arendt Laursen 1
Malene Ravn Neumann 1
Østjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Birgitte Nymann 1
Carsten Bach 1
Annette Bolvig 1
Jakob Rixen 1
Jesper Bræmer 1
Lars Bro 1
Ole Birk Olesen 1
Per Zeidler 1
Vestjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig
Johnny Heinmann 1
Steffen Troldtoft 1
Kjeld Aagaard Kjærulff 1
Leif Mikkelsen 1
Jakob Hildebrandt Hansen 1
Keld Lorenzen 1
Lene Foged 1
Emilia Djomina Hansen 1
Nordjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Bo Ritterbusch 1
Claus Hermansen 1
Klaus Hjulmand 1
Christina Egelund 1
Henrik Viholm 1
Martin Madsen 1
Thyra Frank 1

 

Dansk Folkeparti

 

Københavns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Finn Rudaizky 1
Jens Vornøe 1
Preben Billle Brahe 1
Else-Marie Madsen 1
Karin Storgaard 1
Morten Dreyer 1
Peter Skaarup 1
Martin Henriksen 1
Githa Nelander 1
Paw Karslund 1
Jette Dali 1
Søren Lund Hansen 1
Københavns Omegns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Kenneth Kristensen Berth 1
Helge Larsen 1
Mikkel Dencker 1
Aia Fog 1
Anette Skafte 1
Anna Hede Christensen 1
Pia Kjærsgaard 1
Kristian Tørning 1
Nordsjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Jan-Erik Messmann 1
Pia Adelsteen 1
Marlene Harpsøe 1
Glen Madsen 1
Gitte Hemmingsen 1
Lucas Hultgren 1
Bornholms Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Jess Christian Persson 1
Jørgen Mundt Andersen 1
Sjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Søren Espersen 1
René Christensen 1
Thomas Palmskov 1
Gert Poul Christensen 1
Merete Dea Larsen 1
Liselott Blixt 1
Karin Nødgaard 1
Henrik Brodersen 1
Per Nørhave 1
Jeppe Jakobsen 1
Heino Hahn 1
Eric Steffensen 1
Fyns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Alex Ahrendtsen 1
Jesper Krarup 1
Jens Henrik Thulesen Dahl 1
Carsten Kudsk 1
Dorthe Ullemose 1
Åge H. Priisholm 1
Pernille Bendixen 1
Betina Signe Stick 1
Sydjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig ej besvaret
Jack Gregersen 1
Peter Kofod Poulsen 1
Svend Erik Nielsen 1
Kristian Thulesen Dahl 1
Susanne Eilersen 1
Marie Krarup 1
Karina Adsbøl 1
Kenneth Fredslund Petersen 1
Kristina Jørgensen 1
Jesper Strøm 1
Frank Nørgaard Dam 1
Julie Gottschalk 1
Jan Rytkjær Callesen 1
Østjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Per Dalgaard 1
Knud Mathiesen 1
Hans Kristian Skibby 1
Mette Hjermind Dencker 1
Johnny F. Andresen 1
Tilde Bork 1
Kim Christiansen 1
Claus Kvist Hansen 1
Michael Nedersøe 1
Hans Braad 1
Hans Henrik Sørensen 1
Vestjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig
Dennis Flydtkjær 1
Peter Pedersen 1
Jette Lund 1
Karina Due 1
Richardt Graakjær Bostrup Møller 1
Martin Lange Andersen 1
Jan Berg Rasmussen 1
Christian Langballe 1
Preben Andersen 1
Alex Uhrskov Rosenbæk 1
Anders Ladegaard 1
Nordjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Ib Poulsen 1
Lise Bech 1
Bent Bøgsted 1
Tommy Degn 1
Laila Sortland 1
Morten Marinus 1
Kristoffer Hjort Storm 1
Gert Ingolf Johansen 1
Erik Høgh-Sørensen 1

 

Enhedslisten

 

Københavns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Sarah Glerup 1
Johanne Schmidt-Nielsen 1
Finn Sørensen 1
Pelle Dragsted 1
Rosa Lund 1
Jette Gottlieb 1
Mads Paulsen 1
Jørgen Arbo-Bæhr 1
Victoria Ninosca Risbjerg Velásquez 1
Thyge Enevoldsen 1
Gunna Starck 1
Katrine Toft Mikkelsen 1
Københavns Omegns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Annika Holm Nielsen 1
Jens Wenzel Andreasen 1
Tobias Clausen 1
Søren Bo Søndergaard 1
Pia Boisen 1
Jeanne Guldbrand Toxværd 1
Peter Mikkelsen 1
Mikael Hertoft 1
Nordsjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Margit Kjeldgaard 1
Kent Weiss Holst 1
Helle Osther Friedrichsen 1
Torben Kjær 1
Maria Reumert Gjerding 1
Øjvind Vilsholm 1
Bornholms Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Bo Haxthausen 1
Morten Riis 1
Sjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Martin Graff Jørgensen 1
Christian Juhl 1
Troels Juel 1
Eva Flyvholm 1
Jonathan Simmel 1
Bruno Jerup 1
Bente Lerche-Thomsen 1
Carsten Oddershede 1
Ivan Mott 1
Finn Klarskov Sommer Jensen 1
Anker Schjerning 1
Per Markmøller 1
Fyns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Per Jensen 1
Torsten Ringgaard 1
Vibeke Syppli Enrum 1
Pernille Skipper 1
Jesper Kiel 1
Rune Lund 1
Malene Rye Andersen 1
Reza Javid 1
Sydjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig ej besvaret
Rasmus Slot 1
Arne Lindberg Callesen 1
Jens Bundgaard Nielsen 1
Helge Bo Jensen 1
Cathrine Sund Laursen 1
Mathias Dahl Christiansen 1
Benny Dall 1
Ole Kaup 1
Charlotte Nørgaard 1
Anders K. Brandt 1
Ulf Vincents Olsen 1
Henning Hyllested 1
Østjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Rasmus Vestergaard Madsen 1
Maja Wolff Albrechtsen 1
Bodil Kvistgaard Olsen 1
Søren Egge Rasmussen 1
Helle Nielsen 1
Ulf Harbo 1
Nikolaj Villumsen 1
Maria Temponeras 1
Else Kayser 1
Anne Hegelund 1
Henrik Qvist 1
Vestjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig
Torben Anton Hansen 1
Jørn Vedel Eriksen 1
Johnny Zaar 1
Lea Kielsholm 1
Jakob Sølvhøj 1
Heidi Steenberg Rud 1
Malte Bang 1
Frede Sørensen 1
Esben Gade Andersen 1
Nordjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Susanne Flydtkjær 1
Stine Maiken Brix 1
Peder Hvelplund 1
Britta Glargard 1
Emma Katrine Lyng Svensson 1
Miguel J. Valentine 1
Cæcilie Lyndgaard Andersen 1
Bo Fink 1
Poul-Erik Andersen 1

Venstre

 

Københavns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Colette Brix 1
Michael Jellesmark 1
Michael Lange 1
Anahita Neshati Malakians 1
Jan E. Jørgensen 1
Karina Rohrberg Jessen 1
Kåre Traberg Smidt 1
Martin Geertsen 1
Sven Aage Schlosrich 1
Søren Pind 1
Søren Sørensen 1
Uffe Jon Ploug 1
Københavns Omegns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Ömer Citfci 1
Jakob Engel-Schmidt 1
Mads Fuglede 1
Karl Erik Høholt Jensen 1
Karen Ellemann 1
Morten Løkkegaard 1
Morten Munk Ebbesen 1
Tina Nedergaard 1
Nordsjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Tinne Borch Jacobsen 1
Claus Hjort Frederiksen 1
Hans Andersen 1
Sophie Løhde 1
Klaus Markussen 1
Søren Hyldgaard 1
Bornholms Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Else Merete Knoop 1
Carsten Scheibye 1
Peter Juel Jensen 1
Sjællands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Bertel Haarder 1
Jacob Jensen 1
Karsten Nonbo 1
Morten Dahlin 1
Claus Bakke 1
Marcus Knuth 1
Benedikte Ask Skotte 1
Flemming Damgaard Larsen 1
Jens Hald 1
Lars Løkke Rasmussen 1
Louise Schack Elholm 1
Vibeke Nørly 1
Fyns Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Mark Grossmann 1
Jane Heitmann 1
Claus Houden 1
Anne Katrine Melvig 1
Erling Bonnesen 1
Lars Chr. Lilleholt 1
Marlene Ambo-Rasmussen 1
Ole Pedersen 1
Sydjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig ej besvaret
Carl Holst 1
Susanne Linnet 1
Anni Matthiesen 1
Ellen Trane Nørby 1
Eva Kjer Hansen 1
Hans Christian Schmidt 1
Peter Christensen 1
Peter Jørgensen 1
Hans Chr. Thoning 1
Jens Ejner Christensen 1
Jesper Juul Larsen 1
Karl Plougstrup-Petersen 1
Lennarth Hansen 1
Østjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Anders Buhl-Christensen 1
Britt Bager 1
Ejnar Boysen Schultz 1
Finn Thranum 1
Gert Bjerregaard 1
Jakob Ellemann-Jensen 1
Michael Aastrup Jensen 1
Anne-Mette Winther Christiansen 1
Fatma Yeliz Øktem 1
Kim Andersen 1
Troels Lund Poulsen 1
Vestjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig
Esben Lunde Larsen 1
Thomas Danielsen 1
Carsten Kissmeyer 1
Inger Støjberg 1
Nicolaj Dupont-Mersing 1
Bent Jensen 1
Charlotte Rosenberg 1
Marianne Bredal 1
Kristian Jensen 1
Kristian Pihl Lorentzen 1
Mads Rørvig 1
Nordjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Mariann Nørgaard 1
Anders Broholm 1
Karsten Lauritzen 1
Preben Bang Henriksen 1
Torsten Schack Pedersen 1
Kristian Andersen 1
Mogens Brag 1
Per Bisgaard 1
Søren Gade 1

 

 

Alternativet

Københavns Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Rolf Bjerre 1
Uffe Elbæk 1
Jacob Fuglsang Mikkelsen 1
Jan Kristoffersen 1
Rune L. Jørgensen 1
Erik Fisher 1
Morten Ellehauge 1
Carolina M. Maier 1
Franciska Rosenkilde 1
Uzma Ahmed 1
Rune Wingård 1
Nilas Bay Foged 1
Københavns Omegns Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Ryan Lund 1
Ulla Sandbæk 1
Anders Stjernholm 1
Bo Steen Mikkelsen 1
Qasam N. Ahmad 1
Nordsjællands Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Bina Seff 1
Christian Poll 1
Michael M. Arnskov 1
Lasse E. Danielsen 1
Bornholms storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Anne Thomas 1
Sjællands Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Carsten Bering 1
Rasmus Nordqvist 1
Søren Rønhede 1
Lea Jannerup Lie 1
Jannie Nielsen 1
Tanja Schjellerup 1
Jakob Jespersen 1
Fyns Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Henrik Halle 1
Nikolaj Amstrup 1
Karl Magnus Bidstrup 1
Dan Westerholt 1
Roger Matthisen 1
Sydjyllands Storkreds Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig ej besvaret
Kim Hyttel 1
Bjarke C. Serritslev 1
Hans-Jørgen Jagd 1
Jane Knudsen 1
Rune Nielsen Bjerremand 1

Østjyllands Storkreds

Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Alexander With 1
Julius Graakjær 1
Josephine Fock 1
Niko Grünfeld 1
Vibeke Genefke 1
Lynge Korsgaard 1
Jesper Kjær 1
Lars Pallesen 1
Tina Kjær 1
Lena Agger 1
Thomas R. Rasmussen 1
Anders S. Lind 1
Steen Rågård 1
Vestjyllands Storkreds
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig
Jørn Traberg Pedersen 1
René Gade 1
Sascha Qvortrup 1
Nordjyllands Storkreds.
Helt enig Delvis enig Hverken eller Delvis uenig Helt uenig Ej besvaret
Jørgen Vangsted 1
Torsten Gejl 1
Kennith Nielsen 1
Ulla Berndt Sørensen 1