Vandskade i lejet bolig

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18620
      Hjordt88
      Deltager

      Vi har netop fundet ud af, at vi har en vandskade i vores lejede rækkehus. Der er tale om nybyggeri – hvor vi flyttede ind i nov. 2016. Vi tog fat i udlejer så snart vi lagde mærke til at gulvet begyndte at slå sig. Det er derfor noget, som er sket over tid, og altså ikke pludselig et vandrør, der er sprunget eller lign.
      Vi måtte rykke udlejer for svar, og så skete der noget. Der kom en håndværker ud, som fastslog, at der var tale om en vandskade. Måleren var flere steder på 100 % eller deromkring. De har så i dag været hos os og har brækket gulvet op – og der er vand i store dele af vores køkken. Så meget vand, at de kan bruge en svaber og rykke på vandet. Men vores udfordring er nu, at de ikke kan finde ud af, hvor vandet kommet fra. De siger, at det mest af alt ligner, at det er kommet oppe fra. Dvs. at vi har spildt vand eller lign.
      Dette har vi forsikret dem om ikke er tilfældet. Det nærmeste vi kommet noget er, at vi ca. hver 14. dag vasker gulv med en opvredet klud – og det er nok næppe årsagen. Vi har aldrig haft spildt hverken store eller små mængder vand. Hvis vores børn har haft spildt nogle dråber vand, så er det blevet tørret op med det samme. Det er trods alt en rum, hvor vi færdes hele tiden, så hvis der ligger vand, så bliver det opdaget med det samme. Men jeg er 100 % sikker på, at der ikke har været vand eller lign., som er spildt – eller har ligget i længere tid, så det kan være trukket ned.

      De har nu tørret gulvet og lagt noget skum. De kommer så igen mandag og tjekker, om der er fugt under skummet.
      Men jeg vil meget gerne være på forkant og vide, hvad vores rettigheder er. Når vi nu ikke har spildt vand eller på anden måde været ansvarlige, hvad kan udlejer så kræve af os? Kan vi risikere at komme til at stå for hele regningen for gulvet?

      Jeg håber, at I kan give os lidt mere ro i maven.
      Jeg glæder mig til at høre fra jer 🙂

      Mvh. Hanne

    • #18676
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Sådan som du beskriver jeres brug af vand i lejligheden, vil I ikke kunne dømmes i boligretten til at betale regningen for gulvet.
      Noget andet er, om fugten kommer igen. Hvis der kommer tegn på fugt, skal I alarmere kommunen og anmode om, at der bliver lavet en undersøgelse af fagfolk udpeget af kommunen.
      Kommunen har pligt til at lave en sådan undersøgelse i henhold til VEJLEDNING nr 47 af 27/06/2008 om kommunernes mulighed for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum.
      Søg råd i en lejerforening.

      Med venlig hilsen
      Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.