Udvendig kabel på bygning

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Udvendig kabel på bygning

Tagget: ,

Viser 3 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #17981
      Joan Kirk Pedersen
      Gæst

      Bor i lejet hus.
      Min udlejer har pudset og malet huset udefra, så det faktisk er flot.
      Jeg vil opsætte parabol samt trække kabler til fibernet, men det skal gøres på facaden. Udlejer nægter og sikker det skæmmer den istandsatte bygning og nægter mig det. Kan han gøre det?

    • #17985
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Efter lejelovens § 29 stk. 2 har du ret til at anbringe en fjernsynsantenne (herunder en parabol) på ejendommen, med mindre udlejer kan godtgøre, at den vil være til “ulempe” for ejendommen for de øvrige lejere.
      Hvis du kan få det ønskede program ved at tilslutte dig en eksisterende fællesantenne.
      Jeg vil mene at “ulempe” skal fortolkes snævert og objektivt. Det er noget der kan skade murværket og lignende eller noget der kan skygge for solindfald til et vindue, men ikke til rent æstetiske ulemper.
      Da spørgsmålet ikke kan afgøres af huslejenævnet, kan du blive nødt til at anlægge en retssag mod udlejeren, hvis I ikke kan blive enige.

      Søg rådgivning i en lejerforening eller hos en lejeretskyndig advokat.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

    • #17994
      Lene K. Arnoldsen
      Gæst

      Jeg håber ikke en domstol vil tolke loven som JL gør det.
      Bor i en udlejningsejendom med 6 lejligheder med kabel-tv. Udlejer har virkelig ofret mange penge på at den fremstår flot med nyt tag, nye lavenergivinduer og nypudset facade med isolering, således at huset er godt pakket ind (isoleret). En smuk ejendom.

      Nu vil en nytilflyttet opsætte parabol på facaden (eneste mulige sted) og trække kabel hen over den flotte nye væg. Det vil skrækkeligt ud og skæmme den smukke bygning. Grunden er, at lejer ikke kan se de kanaler han vil uden parabol. Udlejer har nægtet opsætning og sagen er nu på vej mod retten. Jeg som lejer vil gerne bo i et pænt hus og jeg forstår ganske enkelt ikke, at dette angiveligt er lovligt. Det er da fuldstændig urimeligt.

    • #18026
      Jakob Lindberg
      Moderator

      OK

Viser 3 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.