Udlejers ugyldige opsigelse, hvad skal jeg gøre?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Udlejers ugyldige opsigelse, hvad skal jeg gøre?

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14583
      Kim Hansen
      Medlem

      Hej

      Jeg bor til leje i en beboelsesejendom med 2 lejligheder og 2 klubværelser, hos en privat udlejer.
      Jeg har nu i 5 år boet i lejligheden, på en almindelig lejekontrakt.

      Den 29.1. modtog jeg en opsigelse via udlejers advokat, hvor advokaten opsiger lejemålet med et års opsigelse fordi udlejer selv ønsker at benytte det lejede, og henviser til paragrafferne 61 stk. 2.1 og 64 stk. 2 i erhvervslejeloven.

      Det er jo for det første forkert at henvise til erhvervslejeloven, idet det ikke er erhvervslejeloven mit lejemål er omfattet af (har en standardlejekontrakt formular A, 8.udgave, hvor der står i pkt.§ 2, at udlejer kan opsige efter lejelovens § 82 og 83).

      Men derudover beskriver advokaten ikke mine muligheder for at gøre indsigelse jf. lejelovens § 87.
      Som jeg læser lejeloven, er opsigelsen dermed ugyldig.

      Mit spørgsmål er: Skal jeg gøre indsigelse mod opsigelsen indenfor 6 uger, eller skal jeg “lade som ingenting” fordi opsigelsen er ugyldig ?

      Hvis jeg gør indsigelse, vil advokaten jo formentlig sende en ny korrekt opsigelse, og jeg har så vundet et par måneder mere, men derudover er jeg sikker på at udlejer vil “chikanere” mig med varslinger om huslejestigninger osv., da denne opsigelse kom 4 dage efter jeg havde gjort indsigelse mod vand/varmeregnskab.
      Hvis jeg “lader som ingenting” og så en månedstid før 1.2.2016 skriver til advokaten og udlejer at jeg bliver boende pga. ugyldig opsigelse, så får jeg jo et års tid mere.

      Det skal siges, at jeg håber jeg snart finder en ny lejlighed, jeg leder som en gal efter en ny bolig, men det er desværre ikke ligetil, så det er kun hvis det ikke lykkes mig at finde en bolig, at jeg vil blive boende.
      Derudover er jeg 99,9% sikker på at udlejer ikke selv skal bebo lejligheden, idet han bor i et af områdets flotteste/største huse, og har sit erhverv i tilstødende lokaler hertil. Og min lejlighed er langt fra noget at råbe hurra for.

      Har I et godt råd?

      Venlig hilsen
      Kim

    • #14674
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hvis du er sikker på, at opsigelsen er ugyldig, så kan vente, sådan som du selv skriver. Men det kræver, at du har is i maven. Min erfaring er, at man aldrig kan være sikker på at vinde en boligretssag.

       

      Under alle omstændigheder vil en boligretssag om opsigelsens gyldighed meget vel kunne tage f.eks. to år, hvis du udnytter dine muligheder for at anke til landsretten.

       

      Meld dig ind i en lejerforening og få dem til at vurdere, om du allerede nu betaler for meget i leje. Du kan eventuelt få lejen nedsat gennem en sag i huslejenævnet.

       

      Sørg for at have en indboforsikring. Så er du sikret forsikringsdækning til retshjælp i forbindelse med en retssag.

       

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.