Tilbagebetaling af depositum

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Tilbagebetaling af depositum

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18830
      MagnusW
      Deltager

      Hejsa,

      Lidt forhistorie:
      Jeg flyttede fra min lejlighed i November 2017 og har endnu ikke fået mit depositum tilbage.
      Jeg mindes at der var noget med at de havde 2 måneder til at returnere det (Jeg skal nok følge op på dette når jeg finder papirerne) og det ville så have været 31. januar (i onsdags).
      Jeg ringede derfor til Grundejerforeningen i mandags for at høre en status på mit depositum. Jeg får at vide at de er ved at ekspedere sagen og jeg vil få en rapport i løbet af dagen. Jeg beder i samme omgang om at få en kopi af alle kvitteringerne.

      Under udflytningsinspektionen, synes jeg nemlig at de påpegede nogle lidt underlige ting, så jeg vil vide præcist hvad de har lavet. Jeg underskrev inspektionsrapporten (det kan jeg så læse her var dumt.)

      Jeg har ikke modtaget noget fra dem endnu og vi er nu i Februar. Jeg ringede til dem igen i morges og fik at vide at de havde solgt ejendommen sidste år og at de ikke længere havde adgang til pengene. (Så forstår jeg ikke helt historien fra ham jeg snakkede med i mandags.)
      Men han vil kontakte de nye ejere, hvor jeg så bad om at komme i CC, for at kunne følge sagen. Jeg har ikke hørt noget endnu.

      Spørgsmål:
      Jeg kan læse noget om at hvis de ikke overholder en eller anden frist på 14 dage(?), så burde man få hele depositum tilbage. Er det noget jeg kan bruge her? Er der nogle forberedelser jeg bør gøre i tilfælde af at det her bliver besværligt?

    • #18854
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Magnus W
      Du skriver, at du bor i “alment byggeri”. Alment byggeri kaldes også “almennyttigt byggeri” eller “socialt boligbyggeri” og det er en boligform uden private ejere. Du skriver, at du har fået at vide at “grundejerforeningen” har solgt lejligheden. Det kan ikke lade sig gøre for alment byggeri. Derfor tror jeg, at du har boet i privat udlejningsbyggeri.
      Reglerne for fraflytning er lidt forskellige i de to boligtyper, så du har brug for kyndig rådgivning. Huslejenævnet i Ålborg kommune kan måske hjælpe dig med at komme i kontakt med en lokal lejerforening. Ellers er du velkommen til at melde dig ind i Randers Lejerforening, som er den nærmeste lejerforening i Danmarks Lejerforenings regi.
      Men jeg kan berolige dig med, at uanset om du bor i privat eller alment byggeri, er der stor chance for, at du får dit depositum retur. Det lyder som om du hverken har fået udleveret fraflytningsrapporten ved synet eller har fået den tilsendt inden for 14 dage. Hvis det er tilfældet kan udlejeren ikke tvinge dig til at betale for istandsættelse ved fraflytning.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.