Paragraf 11, særlige vilkår

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Paragraf 11, særlige vilkår

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18324
      Helle Rasmussen
      Gæst

      Jeg har et spørgsmål til min lejekontrakt. Jeg referer nedenfor direkte fra kontrakten, og ønsker en vurdering af om det er OK/lovligt, at der er så mange krav?

      “Lejer skal selv forsikring af vinduer, døre, glas (termoglas), sanitet. Lejer har den fulde indvendige vedligeholdelse af lejligheden og skal forny tapet og maling så ofte det er påkrævet, så det lejede til enhver tid står i samme stand som ved indflytningen. Lejer skal desuden vedligeholde døre, vinduer, gulve, trapper, faste skabe og inventar af en hver art.

      Lejer skal på egen bekostning sørge for at vedligeholde og forny låse, nøgler og ruder (herunder termoruder). Lejeren skal endvidere holde vand- og gashaner og el-afbrydere forsvarligt ved lige.

      Wc kummer, cisterner, vaskekummer, køle/fryseskabe, komfurer, emhætte, brus og lignende installationer skal lejeren istandsætte, selvom de nævnte genstandes forringelse ikke skyldes hans forsømmelse, medmindre han godtgøre, at udskiftningen af de nævnte genstande skyldes alm. Slid og ælde. “

    • #18352

      Afhængigt af HVAD det er du bor i, vi det hele, eller kun dele af det du opremser fra kontrakten, sandsynligvis være ugyldige bestemmelser.

      Hvis du feks. bor i en udlejningsejendom med mere end 6 lejligheder, ejet af samme udlejer, og de andre lejere IKKE har sådan en § 11 -svada di deres kontrakter; så vil det hele som udgangspunkt kunne tilsidesættes som ugyldige aftalebestemmelser.

      Hvis du derimod bor i et frit beliggende hus; kan store dele af bestemmelserne være gældende. (Dog bortset fra at lejer aldrig kan pålægges at bringe det lejede i bedre stand ved fraflytning end den hvori det oprindeligt blev overtaget, og bortset formuleringerne om omvendt bevisbyrde).

      Det korte af det lange er, at du under alle omstændigheder har en sag, som du med fordel kan lade nogle lejeretskyndige folk se nærmere på.

      Jeg vil derfor anbefale at du kontakter en lokal lejerforening http://dklf.dk/lejerforeninger/

      Med venlig hilsen
      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.