Overdragelse af lejekontrakt

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Overdragelse af lejekontrakt

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18145
      Plamen
      Gæst

      Hi, Jeg står i en situation hvor jeg bor i en privat lejlighed med 3 andre. Jeg står på lejekontrakten, men skal flytte her nu til Juni og derfor har spurgt ejeren om en af de andre kan overtage kontrakten. Han har svaret nej, fordi han siger, at der må kun bor 2 i lejligheden. Det er en 4-værelses lejlighed og jeg kan ikke finde nogle steder i kontrakten hvor der står, at der må ikke bor flere end 2. Han kontaktede mig for ca. 2 måneder siden for at sige at vi bor for mange i lejligheden og jeg forklarede situationen, men siden da havde jeg ikke hørt fra ham. Nu siger han at kontrakten må ikke overtages af en anden og at jeg skal opsige kontrakten og vi alle skal flytte ud. Er der noget jeg kan gøre ved det ?

    • #18166
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er desværre en udlejers egen afgørelse, om han vil acceptere en overdragelse – dog er der en undtagelse i lejelovens § 77 a. Her står:

      Såfremt parter, der i mindst 2 år har haft fælles husstand, ophæver samlivet, kan de aftale, hvem af parterne der skal have ret til at fortsætte lejeforholdet til en lejlighed, der har tjent som fælles bolig.

      Så hvis du i to år har haft fælles hustand med een af de andre lejere, kan I aftale at vedkommende indtræder i lejekontrakten i dit sted. Et husstandsfællesskab behøver ikke at være et parforhold. Efter højesterets praksis er det nok, at man har været venner og at man har delt værelserne i fællesskab.

      I må være forberedt på, at udlejer ikke vil accceptere dette. I så fald skal sagen afgøres af boligretten.

      Meld jer ind i en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen,
      Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.