nedslag i husleje ved utæt bebyggelse?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen nedslag i husleje ved utæt bebyggelse?

Viser 5 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11755

      hej,
      jeg bor i noget der kaldes gaardhuse under KAB. boligerne er en slags rækkehuse der ikke støder op af hinanden lige umiddelbart. boligerne er rigtig dårligt isolerede og ekstremt utætte, jeg kan nogen gange mærke vindpust tæt ved mine vinduer. selskabet er klar over problemet, og de er igang med at undersøge mulighederne i ejendommen, dette kan dog tage adskillelige år. min varmeregning er helt ekstrem høj da boligen er meget svær at varme op og jeg tænker derfor om jeg kan søge om nedslag i huslejen pga. dette, når det er et anerkendt problem hos alle i bebyggelsen? hvor meget kan man evt. forlange og kan man forlange noget for de år man har betalt i forvejen?

    • #11756

      I privat udljeningsbyggeri, ville der være en vis chance i den sags-idé du præsenterer. I alment byggeri gælder imidlertid et balancelejeprincip, som gør, at det er MEGET vanskeligt, at få boligretten til at pålægge huslejenedsættelse i situationer som den beskrevne. Jeg vil dog ikke afvise muligheden totalt, men altså give den lave chancer.

      For at kunne svare mere konkret og kontant på dit spørgsmål må man have langt flere oplysninger om situationen. Vi er reelt ovre i sagsbehandling, som vi ikke kan påtage os på brevkassevilkår, men det gør til gengæld vores lokale lejerforeninger, og vi vil anbefale jer at opsøge assistance hos en af dem: http://dklf.dk/index.php/lejerforeninger

      Med venlig hilsen

      Henrik Stougaard

    • #17953
      Tina Pries Kristensen
      Gæst

      Hej,
      Jeg bor til leje i min fars lejlighed. Jeg har for anden gang fået vandskade i loftet. Jeg har fået at vide, at man kan få nedsættelse i huslejen, hvis ens lejlighed ikke er fuldt brugelig. Er det rigtigt? Jeg kan ikke bruge halvdelen af min stue, da loftet er revet ned, og det drypper stadig ind. Det startede d.18.11.15.

      Jeg betaler 6000 kr pr. måned i husleje. Lejligheden er vist på 89 kvm, 3 værs. Lejligheden er ejet af min far.

      Håber at du kan hjælpe mig.

      På forhånd tak

      Med venlig hilsen

      Tina

    • #17971
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Ja, du har ret til forholdsmæssigt nedslag i huslejen, hvis der er væsentlige mangler ved en lejlighed. Det må man sige, at der er i dit tilfælde. En sådan sag skal køre ved boligretten. Det er besværligt og kan blive dyrt, hvis man ikke får medhold.
      I første omgang bør du klage til huslejenævnet i din kommune, og anmode om, at udlejer får et påbud om at tætne taget og istandsætte loftet
      Du kan også klage over huslejens størrelse (uanset eventuelle mangler)
      Hvis de 6.000 kr er uden varme/vand/antenne, svarer det til 809 kr/m2.
      Dette kan godt være ulovligt højt.
      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen,
      Jakob Lindberg

    • #18264
      karin
      Gæst

      Hej.
      Vores udlejer har misligeholdt sin pligt ved ikke at klippe hæk sommeren over så vi beboere var ude for at være meget generet af hækken fordi vi blev revet på arme,ben og ansigt på vej ned mod min bolig og min søn var ude for at få grene i øjnene,passagen ned til min bolig var stort set lukket af hækken, så jeg vil spørge om jeg kan kræve nedsættelse i min husleje og hvor meget pga de store genere den hæk gav?
      Han har heller ikke reageret på utallige henvendelser så derfor gør det mig lidt vred
      Jeg har læst mig frem til at man kan få nedsættelse i huslejen pga udlejeres misligeholdelse så derfor henvender jeg mig til dig i håb om at du kan hjælpe med svar.
      der bliver heller ikke ryddet pænt op når hæk er klippet som vi lejere så må i gang med og det kan jo ikke være rigtig da det står i vores lejekontrakt at udlejer klipper hæk så det må vi ikke,men så skal han jo også sørge for at alt hækaffald er væk, som det ikke er.
      Jeg beltaler 6900 i husleje (som er alt for høj så jeg skal have tjekket den i huslejenævnet),men når man har problemer med at nå ind til sin bolig pga en meget bred hæk så vil jeg kræve en nedsættelse men må vide hvor meget jeg kan kræve?
      Man må jo også statuere et eksempel overfor udlejer at det ikke er ok ikke at overholde sin pligt når vi lejere skal og jeg ved at jeg er i min gode ret til at kræve en nedsættelse,men hvor meget må jeg kræve?
      mvh
      Karin

    • #18274
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Sædvanligvis gives der ikke forholdsmæssigt nedslag efter lejelovens kapitel om mangler i sager som denne. Dette sker normalt kun ved meget alvorlige mangler.
      Jeg vil derfor råde dig til at gå til huslejenævnet og klage over manglende vedligholdelse af hækken. Huslejenævnet kan give udlejer et påbud om at udføre arbejdet og give udlejer en tidsfrist herfor. Samtidig skal nævnet beslutte at du skal have en lejenedsættelse, såfremt udlejer ikke udføre arbejdet inden for fristen.
      Du kan samtidig få undersøgt om din husleje er for høj.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 5 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.