Manglende depositum

Tagget: 

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18812

      Vi har en tvist med en privat udlejer der ikke vil tilbagebetale vores depositum til os.
      Vi nåede at bo i lejligheden i næsten en måned hvor vi gentagne gange gjorde opmærksom på de mangler der var i lejligheden.
      Det var en 3 værelses på 80 kvm og huslejen var 10.000 kr og 1500 i forbrug – så ikke helt billig.

      At lejligheden ikke var istandsat og malet ved indflytning som aftalt var en ting, men der var også følgende mangler:
      – Ingen el på begge af værelserne. Udlejer gør opmærksom på det har været sådan i 2 år, men at han har glemt alt om det, da han påstår den anden lejer var ligeglad.
      – Ikke adgang til forventet (og betalt) forbrug af varmt vand. Vi delte 20-30 liters varmtvandsbeholder med en anden lejlighed, så der var kun varmt vand nok til en person, og så måtte vi vente mindst en time til der var varmt vand igen. Desuden kunne han ikke fortælle hvem af os der betalte for strømmen til varmtvandsbeholderen
      – Stort hul i badeværelsevsæggen under toilettet, som var lovet lavet inden indflytning.
      – Manglende termostat på den ene radiator, som stod og varmede på maks hele tiden.
      – Udsugning på badeværelset virkede ikke ordentligt og der var ingen vindue.

      Vi bliver holdt hen i 3 uger med undskyldninger som, jagtferie, syg elektriker, sygt barnebarn osv.
      Det hele kulminere efter ca 3 uger hvor vi vågner i en iskold lejlighed (fordi han ikke har fyldt flis på fyret). Jeg ringer til ham ca. kl 8.30 og fortæller ham problemet, hvortil han svarer han er på vej på jagt og ikke vil gøre noget ved det før om eftermiddagen (hvilket betød vi var 4 lejligheder uden varme slutningen af oktober måned).
      Da jeg beklager mig og samtidig nævner vores utilfredshed med manglerne i vores lejlighed, siger han vi bare kan flytte. Jeg spørger om vi får hele vores depositum tilbage selvom vi ikke giver de 3 mdrs varsel, og det indvilliger han i.
      Ved fraflyttelsessyn nævner han kun at elforbruget skal opgøres og siger vi får depositumet tilbage efter maks 14 dage. Dette har vi på lydoptagelse – vi har også billeder af lejlighedens stand og mangler.

      Nu er der så gået 1,5 måned og han fastholder nu vores pligt til 3 mdrs opsigelse og vil ikke give os pengene tilbage.
      Samtidig er han igang med at renovere lejligheden, som vi har taget billeder af igennem vinduet. Lige pt bor der en i lejligheden.. formentlig en der arbejder sort og bor der samtidig.
      Det vil sige han overholder ikke sin pligt til at udleje ud igen hurtigst muligt, da lejligheden stadig er ved at blive sat i stand og derfor ikke på nogen måde indflytningsklar. Dog har han lejligheden slået op på boligportalen, hvor han søger lejer hurtigts muligt…

      Hvor står vi i alt det her??

    • #18825
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Charlotte

      Allerførst beklager jeg, at du først får svar nu.

      Om selve sagen:
      Jeg er overbevist om, at du har en god sag, og at du har ret til at få (dele) af dit depositum tilbage. Du har med rette hævet lejemålet på grund af alvorlige mangler ved det lejede.

      Jeg vil anbefale dig at kontakte Roskilde Lejerforening vedr. anlæggelse af sag ved boligretten/huslejenævnet

      Deres adresse er:
      Roskilde Lejerforening
      Sankt Peders Stræde 2, 1. sal
      4000 Roskilde
      Tlf. 4636 1819 (Ti og tor ml 19-21)

      Med venlig hilsen,

      Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.