Lejligheden er erklæret ubeboelig?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Lejligheden er erklæret ubeboelig?

Viser 3 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #11545

      Håber jeg kan forklare problemet så det er til at forstå – har kigget lidt omkring på nettet, men kan ikke finde svar, så derfor:

      Vi var så uheldige at få vand i kælderen under det kraftige regnvejr i August. (lejligheden er i 2 plan med åben forbindelse mellem de to plan)
      Lejligheden blev efter lidt tid og tovtrækkeri erklæret ubeboelig, da de hev alle vægge ned og fugtsamler blev stillet op i kælderen. Vi kunne derfor ikke bruge lejligheden og blev tilbudt at sove på 2 sal hvor udlejer havde en tom lejlighed.

      Vandskaden startede fredag aften d. 26 august. i st. th. Lejligheden blev erklæret ubeboelig og d. 10 oktober rykkede vi op på 2 sal tv. Efter mine oplysninger blev lejligheden beboelig igen efter d. 31 december 2011.
      Vi boede på 2 sal fra d. 10 oktober til 26 november, så i dette tidsrum skal vi selvfølgelig betale husleje for 2 sal og for at det ikke blev for indviklet, blev vi bare bedt om at blive ved med at betale for st. th. så det kunne modregnes senere.

      Vi valgte at finde en anden lejlighed da reparationerne trak ud og vi ikke havde lyst til vandskade igen. Vi fraflyttede derfor lejlighederne 26 november, men havde 3 mdr. opsigelse fra november 2011 til januar 2012.

      Problemet er så at udlejer mener at vi skal have erstatning fra vores egen forsikring for december hvor vi betalte to huslejer (den gamle + den nye lejlighed) mens vores forsikring siger at lejeloven dikterer at det er udlejer der skal have dækning for tabt husleje og derfor skal tilbagebetale huslejen for december til os…
      Hvem har ret og hvad skal jeg evt. henvise til for at overbevise udlejer…

      Derudover boede vi jo ikke i lejligheden i januar, men betalte husleje og opdagede at midt på måneden var der allerede nye lejere… skal vi så ikke også have 1/2 husleje tilbage for januar???

      På forhånd tusinde tak for svar:)

    • #11546
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er udlejer, der har ansvaret for vandskaderne. Derfor skal I holdes skadesløs, og jeres forsikringsselskab har derfor heller ikke nogen pligt til at betale. Det følger af reglerne i lejlovens § 11 og 13.

      I perioden fra 26.august-10.oktober har I krav på forholdsmæssigt nedslag i lejen, da lejligheden var ubrugelig og i ikke fik nogen erstatningsbolig. Fra 11. oktobeer og frem til 15. januar skulle I kun betale for jeres gamle lejlighed, selv om I boede i en midlertidig erstatninsbolig. Det er ligegyldigt, om I flyttede 1. december. I skal kun betale for 1 bolig. Fra 15. januar skal I have lejen refunderet, da udlejer har fået leje ind fra den efterfølgede lejer.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

    • #17744
      Bo Boisen
      Gæst

      Hej.

      Jeg har et kort spørgsmål.
      Min lejlighed brændte for en måned siden, og er sod skadet, og ubeboelig. Håndværkere er i gang med istandsættelsen. Jeg har nu opsagt lejligheden, og vil høre om min normale 3 mdr. opsigelse stadig er gældende?

    • #17758
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Svar til Bo Boisen
      I dit tilfælde bortfalder lejeaftalen, og du skal derfor ikke mere betale husleje. du skal have dit depositum retur.
      I visse tilfælde har udlejeren pligt til at genhuse dig.
      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand.
      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 3 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.