Lejeforhøjelse på 20%

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #14614
      Kurt Gaarde
      Medlem

      Jeg har den 01.1.12 lejet et parcelhus beliggende i Odsherred Kommune. Der har i den periode været 3 ejere af huset. Den nuværende ejer (hus købt den 01.10.14) har sendt mig et brev modtaget den 30.01.15 angående huslejeregulering. Huslejen er sat op med 20% Af brevet fremgår det, hvor meget jeg skal betale i husleje fra den 01.05.15.
      Kan huslejen forhøjes med 20% uden nogen begrundelse?
      Der er ikke sket nogen forbedring af huset, og jeg har aldrig talt med udlejer.

    • #14688
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Nej. Der skal altid være en begrundelse, når man varsler lejeforhøjelse. Desuden skal lejer have oplysning om sin ret til at gøre indsigelse. Se nedenfor.

       

      Uddrag af Lejeloven § 48. Lejeforhøjelse efter § 47 eller § 47 a kan gennemføres med 3 måneders varsel.
      Stk. 2. Kravet om lejeforhøjelse skal fremsættes skriftligt og indeholde en angivelse af lejeforhøjelsens størrelse. Kravet skal tillige indeholde oplysning om grunden til lejeforhøjelsen samt om lejerens adgang til at gøre indsigelse, jf. stk. 3. Indeholder kravet ikke disse oplysninger, er det ugyldigt.

       

      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand

       

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.