Kompensation ved fejl og mangler?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Kompensation ved fejl og mangler?

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #17809
      Katrine
      Gæst

      Jeg er for lidt over 2 år siden flyttet ind i en nyrenoveret lejlighed gennem Frb. boligfond. Efter kort tid er der problemer med det nye badeværelse hvor der både lugter af kloak og gulvfliserne revner over det hele. Fejlen bliver meldt og der bliver efter noget tid lagt nyt gulv. Det tager mellem ca. 5 dage hvor man ikke kan bruge badet. I stedet får jeg en nøgle til en anden lejlighed hvor jeg kan benytte mig af badeværelset.
      Efter en meget sjusket reparationen efterlades badeværelset bl.a. med spartelmasse op ad væggene samt en flise med bunden i vejret. Derefter kommer der nogen fra boligfoeringen som skal tjekke om arbejdet er udført ordentligt. Det konstateres, at det er det ikke og de vil gå videre med sagen. Vi hører ikke mere fra dem før de, flere mdr. efter kommer igen med flere teknikere som kan konstatere, at gulvfliserne igen er begyndt at revne og, at der stadig lugter.
      Der går ydermere nogle mdr. og vi får, at vide, at der nu skal køres sag mod firmaet som har installeret badeværelset. Dertil skal der bruges beviser og vi får at vide, at gulvet skal brydes op igen for, at man kan se, at det arbejde der er blevet udført ikke er det som der er aftalt og betalt for.
      Gulvet bliver altså brudt op for, at man kan kan undersøge det. Det tager 8 dage dage før man igen “lapper” det sammen så det kan bruges. Men i 8 dage kan hverken toilet, bad eller håndvask bruges.
      Vi ved alle godt, at sådan en sag kan tage rigtig lang tid og vi ved også, at badeværelset ikke bliver lavet ordentlig før sagen er overstået. Det er en stor sag da det drejer sig om flere/alle lejligheder i bygningen som jeg bor i.
      Mit spørgsmål er så om jeg kan søge kompensation for dette forløb? Jeg synes jo ikke det er i orden, at jeg på 2,5 år skal have lavet badeværelset 2-3 gange og, at det siden indflytning har lugtet af kloak og siden sidste renovering, for at sige det rent ud, har lignet lort pga. det sjuskede arbejde. Og det, i en vel at mærke helt nyrenoveret lejlighed som jeg i den grad også betaler for og har lagt et rigtig højt indskud i. Jeg betaler jo for, at det er nyt og velfungerende.

    • #17835
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er urimeligt, at du har måttet leve med disse mangler gennem mere end 2 år.
      Efter lejelovens § 11, stk 2. har du krav på et såkaldt forholdsmæssigt afslag i huslejen. Hvis gulvet fortsat ikke bliver lavet, som det skal, har du krav på at kunne ophæve lejemålet og flytte uden at skulle betale leje i opsigelsesperioden.
      Hvis manglen medfører ekstra udgifter for dig, kan du kræve disse udgifter refunderet, hvis du kan dokumentere dem ved hjælp af regninger.
      Loven er formuleret således, at det forholdsmæssige afslag fastsættes ved et skøn over, hvor stor en del af lejemålet, der er ubrugeligt for lejeren.
      Hvis boligretten f.eks. kommer frem til, at du bør have 10% i forholdmæssigt afslag og din husleje er 5.000 kr/md, kan du måske få et nedslag på 500 kr.måned.
      Du bør indbringe sagen for huslejenævnet (hvis din bolig er en privat lejlighed) eller for beboerklagenævnet (hvis du bor i alment byggeri)
      Meld dig i en lejerforening og få hjælp.
      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.