Kan man påtvinge lejere flere m2, end lejerkontrakten lyder på?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Kan man påtvinge lejere flere m2, end lejerkontrakten lyder på?

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18816
      Poul
      Deltager

      I boligforeningen hvor jeg bor er hovedbetyrelse og administration kommet med forslag om at inddrage afdelingens mellembygninger/udhuse i boligarealet.

      Mit spørgsmål er.: Kan en almen boligforening med et snævert flertal blandt de fremmødte på beboermødet påtvinge de øvrige lejere flere m2 end lejekontrakten lyder på, med en deraf afledt lejeforhøjelse på ca. kr. 1.100,- for de ekstra 24 m2?

      Venlig hilsen
      Poul Andersen

    • #18826
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Poul

      Allerførst vil jeg beklage den lange svartid

      Jeg mener at forslaget er klart urimeligt. Det er ikke sikkert, at der er en speciel paragraf i almenboligloven, der forbyder at fordele lejen efter (boligareal + udhuse), men hovedprincippet må være, at man anvender det såkaldte brutto-etage areal til fordeling af lejen.

      Hvis man inddrager pulterrum og udhuse og lignende i fordeling af lejen, vil de lejere, der har et stort uopvarmet udhus få en meget større andel af den samlede leje end de lejere, der har et lille udhus. Dette er klart urimeligt, da udhuse har en lavere brugsværdi end selve lejligheden.

      Meld dig ind i Amager Lejerforening, som er den nærmeste lejerforening i Danmarks Lejerforeninger og få bistand til den videre sag.

      Amager Lejerforening
      Amager Fælledvej 4, butikken
      2300 København S
      Tlf. 32955492

      Åbningstid: Tirsdag og torsdag kl. 15.30 – 17.30

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.