Kan jeg overtage lejligheden?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Kan jeg overtage lejligheden?

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18285
      Katrine
      Gæst

      Jeg bor i en lejet lejlighed med en veninde, som overvejer at flytte. Min veninde har boet i lejligheden i længere tid end jeg, og det er derfor hende, der står på lejekontrakten. Vi har boet her sammen i ca 4 år. Nu overvejer hun som sagt at flytte, og har kontaktet vores udlejer før at høre, om det er muligt, jeg kan blive boende. Han siger, at lejligheden skal sælges, hvis hun flytter. Det var selvfølgelig ikke den besked, vi håbede at høre. Men nu tænker jeg, om jeg har nogen former for rettigheder, nu jeg har boet her så længe? Jeg har søgt lidt på den der 2-års regel, men jeg har ikke helt fået afklaret, hvordan reglen er. Er der nogen, der kan hjælpe? Er det muligt, jeg kan gøre krav på at blive boende?
      På forhånd tak 🙂

    • #18293

      Ud fra din beskrivelse er der en pænt sandsynlighed for at den omtalte 2-årsregel også gælder i jeres tilfælde. Det forudsætter, at I begge (på tidspunktet for “primær-lejerens” fraflytning) i en ubrudt periode på mindst 2 år begge har boet i lejligheden, begge har haft folkeregisteradresse dér, samt at I har haft en væsentlig grad af fælles husstandsførelse.
      Hvis du imidlertid har boet til fremleje, kan det vælte det hele.
      Mener du/I at i opfylder betingelserne for at 2-årsreglen gælder, behøver I ikke at acceptere udlejers ønske om jeres fraflytning – det er simpelt hen ikke gyldig opsigelsesgrund. Du har i givet fald RET til at forsætte lejemålet, uanset udlejers modvilje.
      Alt i alt vil jeg anbefale dig at få dine muligheder uddybet gennem en snarlig kontakt til en lokal lejerforening.

      Venlig hilsen
      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.