Istandsættelse ved fraflytning

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Istandsættelse ved fraflytning

Viser 2 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #17738
      Lina
      Gæst

      Jeg håber der er nogen her der kan hjælpe:

      Jeg er i en situation hvor jeg forsøger at hjælpe min datter i forbindelse med fraflytning af en lejlighed.

      Sagen er at hun har opsagt sin lejlighed pr 1/8 (der er 3 mdrs opsigelse), og hun har fundet en ny lejer der vil overtage fra 1/9, så hun slipper for at betale husleje i de sidste 2 mdr af opsigelsesperioden. Vi har så i den sidste uge, været i gang med at male og gøre rent, og i forgårs (6/8) kom udlejer og fik nøglen og gennemgik lejligheden. Han siger at han ikke vil godkende malerarbejdet da det skal være udført af momsregistrerede håndværkere (ikke fordi det ikke var ordentligt). Dette kan jeg så se, at der faktisk står under særlige vilkår i hendes lejekontrakt. Citat : “såfremt lejer selv ønsker at varetage istandsættelsen ved fraflytningen af lejemålet, er dette under forudsætning af, at istandsættelsen udføres af momsregistrerede håndværkere og håndværksmæssigt korrekt. Kopi af faktura for istandsættelsen skal udleveres til udlejer ved flyttesynets afholdelse, hvor alle istandsættelsesarbejder ligeledes skal være tilendebragt”.
      Kan han så kræve det, når det står der? Og i så fald, vil vi så kunne bede om at få nøglen tilbage og selv sørge for det? Der står i kontrakten at de skal have min. 14 dage til istandsættelse, men det ville de også kunne få hvis vi er hurtige.
      Han siger også at hun skal betale for slibning og lakering af gulve, selvom vi havde skrevet, på en mangelliste da hun flyttede ind for godt 2 år siden, at gulvet var misfarvet og havde hakker i lakken. Kan de så det? Der står i kontrakten at den var nyistandsat og skal være det ved udflytning.
      Og til sidst siger han at hun skal betale for udskiftning af låse, da hun mangler det ene sæt nøgler. Er det normal praksis?

    • #17751
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er tvivlsomt, om en udlejer kan kræve, at det skal ske ved hjælp af en momsregistreret håndværker. Han kan kræve, at malingen er foretaget håndværksmæssigt korrekt.
      Hvad angår gulvene, skal I ikke betale for slibning og lakering af gulvene. Det afhænger dog af den mangelliste, I har udfyldt. Hvis I har afleveret den senest 14 dage efter indflytningen, vil den formentlig blive godkendt som bevis. Hvis i derimod først har afleveret den 1 måned efter, dur den nok ikke.
      Det er ikke normal praksis, at man kræver helt ny lås, hvis der mangler 1 nøgle.
      Jeg vil anbefale jer, at I får en lejerforening til at tjekke jeres kontrakt. Den kan være ugyldig på visse punkter, således at I ikke kan pålægges disse istandsættelsesarbejder.
      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

    • #17752
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Se svar ovenfor

Viser 2 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.