Indvendig vedligeholdelse samt budgetleje

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Indvendig vedligeholdelse samt budgetleje

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #17837
      Annelise Fib
      Gæst

      1)
      Jeg flyttede ind i min bolig i 2008 og har lige opdaget at udlejer kører efter ‘1994-regler’ for indvendig vedlighold. Jeg overtog i 2008 og kendte selvfølgelige ikke til at der fandtes gamle/nye regler.

      På lejekontrakten er der udspecificeret en lang række ‘særlige vilkår’ under paragraf 11 i kontrakten.

      Bla flg. Lejer har pligt til at forny og vedligeholde låse, nøgler, termoruder, gas og vandhaner, blandingsbatteri, radiatorventiler, elafbrydere samt tekniske installationer. Endvidere skal lejer vedligholde og forny wc-kummer, cisterner, køleskabe, komfurer, vaskemaskine og lign. Med mindre det drejer sig om nødvendig fornyelse som følge af slid og ælde.

      Nu er mit toilet så i stykker, vanden løber konstant og iflg vicevært skal jeg selv betale for vvs’er der skal fixe det.
      Kan det passe?

      2)
      Ejendommen kører efter omkostningsbestemt husleje ( budgetleje) og bliver forhøjet hvert år. Udlejer – en større dansk virksomhed – varsler i god tid. Og vedlægger hvert år driftbudget for ejendommen, som jeg har lidt svært ved at fortolke. Men det er punkter som skatter og afgifter, forsikringer, elevatorservice, elektrolyse, funktionærtelefoner, varme og vand mm.

      Under budgetleje er tre punkter opgjort som årlig ydelse. Budgetleje, udvendig vedligeholdelse samt forbedringer. Alt i alt en stigning, der hver år udgør ca 1300 kr.
      Samtidig reguleres den forudbetalte leje så den passer med den ny budgetleje.

      Er det den korrekte måde?

      Med venlig hilsen

    • #17848
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Ad 1.
      Det er rigtigt, at der findes nye og gamle regler vedr.vedligeholdelse af tekniske installationer.
      Du har pligt til selv at reparere toilettet, hvis problemet kan løses ved en simpel udskiftning af en pakning eller lignende.
      Hvis toilettet er nedslidt eller hvis der f.eks ikke kan skaffes egnede reservedele, er det udlejer der skal betale for en fornyelse af toilettet.
      En uenighed af denne art kan afgøres af huslejenævnet

      Ad 2.
      Metoden er den rigtige, men mange udlejere medtager udgifter, der ikke kan medtages. Satserne for indvendig vedligeholdelse afhænger også af om det er lejer eller udlejer, der har vedligeholdelsen af tekniske installationer. Du bør melde dig ind i en lejerforening og få kontrolleret den omkostningsbestemte husleje.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.