Hvilken type af erhverv er tilladt?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Hvilken type af erhverv er tilladt?

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18818
      Protto
      Deltager

      Vi bor i en etageejendom: stuen, første og anden sal er benyttet til erhverv og fra og med tredje sal op er der beboelse. For nylig fik vi en ny nabo på 4. sal som driver en slags butik fra sin lejlighed, og delvis i et uvist omfang tøjproduktion, da vi godt kan høre tunge symaskiner kører en gang i mellem.

      Det ser ud som om dette er sket med udlejerens accept og godkendelse. Udlejeren har ikke været interesseret i en dialog omkring problemet, efter to henvendelser. (Muligvis fordi der ikke var andre der vil betale den høje husleje, efter renovering af lejligheden. Ligeledes var der gået ca. 6 måneder til, før der blev fundet en lejer til den.)

      I nogle beboelseslejlighederne har vi før erfaret, at nogle naboer har haft en virksomhed i deres lejligheder, men det var mest som en virksomhedsadresse, uden kundebesøg eller salg, eller produktion.

      Mit spørgsmål er derfor: Kan udlejeren tillade en virksomhed med salg og produktion i beboelseslejemål? (jeg mener der er ca. 40-50 % erhvervsanvendelse i lejemålet, hvis ikke mere.)

      Jeg mener dette er en skråplan, for det ender med endnu højere husleje for rigtig mange gamle ejendomme. Det er klart at fleste erhverv folk er villige til at betale de høje husleje når de kan undgå omkostningerne ved at leje en rigtig butik, som er enorm høje i forvejen i større byer.

      Med venlig hilsen.

    • #18827
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Protto

      Først vil jeg beklage den lange svartid

      Jeg kan ikke besvare dit spørgsmål endeligt. Men her er et tip.
      Gå ind i ois.dk, find din ejendom og se om lejemålet med systuen er et rent beboelseslejemål eller blandet beboelse/erhverv.
      Hvis det er et beboelseslejemål accepterer de fleste kommune at der udøves ikke-støjende erhvervsvirksomhed, som f.eks konsulentarbejde, bogholderi og lignende – men ikke støjende erhverv.
      Du kan klage til miljømyndigheden i Københavns Kommune.

      Jeg vil anbefale dig at melde dig ind i Amager Lejerforening og få tjekket dit lejemål. 90 % af alle lejere i privat udlejning betaler for meget i husleje

      Amager Lejerforening
      Amager Fælledvej 4, butikken
      2300 København S
      Tlf. 32955492 • 32955498

      Åbningstid: Tirsdag og torsdag kl. 15.30 – 17.30

      Med venlig hilsen,

      Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.