Hvad er skade?

Viser 2 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18320
      Katrine Poulsen
      Gæst

      Hej 🙂

      Jeg skal fraflytte mit lejemål, et værelse i en 3-værelseslejlighed. Lejemålet var ikke nyistandsat ved indflytning. Dette er også anført i lejekontraktens paragraf 7: “Er lejemålet nyistandsat ved indflytning? Kryds i “Nej”” Herefter står der: “Er det aftalt, at lejemålet ved lejeforholdets ophør ligeledes skal afleveres nyistandsat? Kryds i “Nej””. Under besigtigelse: “Der vil ved lejeforholdets indgåelse efter fælles besigtigelse at det lejede blive udarbejdet en rapport, hvori lejemålets stand ved lejeforholdets begyndelse angives? Kryds i “Nej””. Der er ligeledes sat kryds i “Nej” ved spørgsmålet om at der skal udarbejdes en sådan rapport ved fraflytning. Under paragraf 8 står der: “Den indvendige vedligeholdelse af lejemålet påhviler: Udlejer”.

      Efterfølgende står der i Vejledningen under afsnittet “Istandsættelse ved fraflytning – indvendig”: Har udlejer pligten til at foretage den indvendige vedligeholdelse af lejemålet, vil lejer alene kunne blive mødt med krav om at male osv., såfremt lejer har påført lejemålet skade. Lejer skal således ikke udbedre forringelse, som skyldes slid og ælde.”

      Jeg har to hylder sat op på en ydervæg. Min udlejer mener, at disse huller går under “skade” og mener derfor, at jeg skal 1) fylde hullerne og 2) male efterfølgende.

      Jeg mener, at huller der kommer fra opsatte hylder går som alment brug og derfor under “slid og ælde”. Kan min udlejer forlange, at jeg fylder huller og maler, på trods af værelset ikke var malet eller nyistandsat ved indflytning – og at dette står i kontrakten, efterfulgt af, at det ikke er et krav at lejemålet er nyistandsat ved fraflytning?

      Jeg håber, I kan hjælpe med af afklare dette 🙂

      Mvh
      Katrine

    • #18336

      Du har principielt fuldkommen ret. Dog kan det i praksis – ud fra din beskrivelse af situationen – godt være det nemmeste for dig, selv at foretage den beskrevne minimal-reparation. Simpelt hen for at undgå bøvl der kræver mere tid og arbejde af dig.
      Under alle omstændigheder: HUSK at gennemfotografere lejemålet før aflevering, og…. hvis problemer, kontakt en lokal lejerforening: http://dklf.dk/lejerforeninger/

      Venlig hilsen
      Henrik Stougaard

    • #18337

      Du har principielt fuldkommen ret. Dog kan det i praksis – ud fra din beskrivelse af situationen – godt være det nemmeste for dig, selv at foretage den beskrevne minimal-reparation. Simpelt hen for at undgå bøvl der kræver mere tid og arbejde af dig.
      Under alle omstændigheder: HUSK at gennemfotografere lejemålet før aflevering, og…. hvis problemer, kontakt en lokal lejerforening: http://dklf.dk/lejerforeninger/

      Venlig hilsen
      Henrik Stougaard

Viser 2 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.