Huslejefritagelse under skimmelsvampudbedring

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Huslejefritagelse under skimmelsvampudbedring

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18325
      Christine
      Gæst

      Kære Lejerbrevkasse,

      d. 11. juli havde vi vandskade i vores lejlighed som følge af vejret. Gulvet blev ødelagt af fugt, og vi fik besked på at flytte af lejligheden, mens dette blev ordnet.
      Vi blev genhuset to lejligheder længere henne d. 26. august.

      Da de havde revet gulvet op opdagede jeg, at der i en gipsvæg – der åbenbart gik i stykker ved fjernelse af gulvpanelet – var skimmelsvamp.
      Jeg skrev direkte til boligkontoret, og da jeg ikke fik svar fra dem den eftermiddag, oprettede jeg en sag hos kommunen.
      Dagen efter fik jeg at vide, at boligkontoret ikke var blevet informeret om fundet, men at der ville arrangeres et møde med ejendomsinspektøren.

      Gipsvæggens nederste stykke (En håndsbredde) blev fjernet, og der har stået varmluftsmaskine derinde.

      Vi afventer stadigvæk, at gipsvæggen bliver repareret, stykket malet og gulvet lagt.

      Jeg kontaktede boligkontoret og bad om erstatning for den forbrugte tid til flytning, men fik svar om, at vandskaden ikke var deres skyld.
      Jeg har efterfølgende bedt kommunen finde ud af, hvis skyld det er – for boligselskabet mente det var kommunens, og kommunen var ikke enig.

      Jeg har også bedt om huslejefritagelse under udbedringen af skaden, men det har boligselskabet afvist først med den begrundelse, at det var force major – hvortil jeg svarede at det var gulvskaden, ikke skimmelsvampen og jeg derfor havde ret til kompensation – og derefter afviste de med den begrundelse, at de havde valgt at genhuse os gratis for deres egen regning.

      De mener ydermere, at kompensationen for at flytte alle vores ting skal findes hos vores egen indboforsikring – hvad vi ikke har.

      Er det korrekt, at vi ikke har ret til huslejefritagelse, fordi de har genhuset os?

      Derudover:
      Igennem de sidste to år har jeg bedt dem udbedre et undertryk i lejligheden.
      Først nægtede de, fordi ejendomsinspektøren IKKE mente der var noget.
      Jeg fik så en kommunal inspektør til at kigge på det, og han afgjorde at der VAR undertryk. Først herefter er der forsøgt forskellige tiltag – uden synderlig effekt.

      Hen over sommeren har vi blot haft vinduerne åbne og har ikke været generet af det, men nu da vinteren nærmer, bliver dette ikke længere en løsning.

      Efter de har åbnet gipsvæggen er der endnu mere undertryk i lejligheden. Man kan høre luften hvisle ind selv ude fra gangen, og denne hyletone har tidligere været meget generende om aftenen/natten.

      Hvad kan jeg gøre? Skal jeg virkeligt true dem at pudse den kommunelle inspektør på dem igen? Skal jeg sige, at jeg vil have huslejenedsættelse, indtil fejlen er rettet?

      Mvh. En frustreret lejer.

    • #18353

      Kort kan jeg svare, at du helt afgjort har en sag hvor du har ret til – og kan blive hjulpet til – mere rimelig behandling end det du beskriver.
      Det er dog så omfattende, at vi er ovre i egentlig sagsbehandling, og det kan vi ikke påtage os her i brevkassen, men vil anbefale kontakt til en lokal lejerforening: http://dklf.dk/lejerforeninger/

      Med venlig hilsen
      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.