Fogedretten smider mig ud nu

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fogedretten smider mig ud nu

Viser 3 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #17929
      Ole B. Petersne
      Gæst

      Udlejer har sendt rykkere på forfaldne ubetalte lejerestancer og til sidst ophævet til lejemålet til fraflytning 31/11 2015. Jeg er ikke flyttet, da jeg ikke har noget nyt at bo i, og han har nu ringet og sagt, at han i dag har sendt sagen til Fogedretten og bedt dem sætte mig ud.

      Hvordan foregår det ? Skriver de til mig eller kommer de bare og henter mine møbler ? Og hvad med mig – jeg har jo ikke et nyt sted. Er det noget kommunen skaffer mig ?

    • #17937
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Du står i en vanskelig situation, som kan ende med, at fogeden kommer med låsesmed og politi, og sætter dig på gaden. Måske vil du først blive indkaldt til et møde i fogedretten.
      Du bør opsøge rådgivning i en lejerforening eller hos en advokat.
      Du skal selv opsøge kommunen, og bede om at få hjælp, men du må være forberedt på, at de ikke med få ugers varsel kan skaffe dig en anden lejlighed.
      Læs neden for, hvad jeg har svaret til en anden lejer, der står i samme situation som dig.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

      Restancer på leje
      (Brev til den anden lejer):
      Du står meget svagt i forhold til din udlejer, når du er bagud med huslejen.
      Din udlejer har ret til at få hele sit tilgodehavende betalt på een gang, hvis han overholder reglerne i lejelovens § 93, se nedenfor.
      Du kan være heldig, at udlejer har begået en fejl, således at hans rykker er ugyldig (f.eks. hvis beløbet er forkert). Dette kan medføre at din udsættelse af lejemålet bliver udsat. Men du kommer til at betale i sidste ende.
      Jeg vil derfor opfordre dig til at du gør alt, hvad du kan for at skaffe pengene.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

      Uddrag af lejeloven:
      § 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:
      a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, jf. stk. 2.

      Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 14 dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav kan tidligst afgives efter 3. hverdag efter sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden fristens udløb. Er den i 2. pkt. nævnte hverdag en lørdag eller grundlovsdag, kan påkrav tidligst afgives den følgende hverdag. Udløber den i 2. pkt. nævnte frist på en helligdag, en lørdag eller grundlovsdag, udskydes udløbet af fristen til den efterfølgende hverdag. . Som gebyr for påkravet kan udlejeren kræve 250 kr. Det i 5. pkt. nævnte beløb er opgjort i 2009-niveau og reguleres en gang årligt efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det finansår, reguleringen vedrører. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Gebyret er pligtig pengeydelse i lejeforholdet

    • #17942
      Lizzy P
      Gæst

      Jeg har læst svaret med interesse og undres over, at der ikke er en fat kutyme på området. Fx skriver du JL, at lejer MÅSKE først indkaldes til et møde. Det må vel være sådant, at enten indkaldes man eller ej, eller er der forskel fra Fogedret til Fogedret?

      Hvad sker der, når lejer sættes ud af politi/foged/flyttebil, men ikke har nogen ny bopæl. Skal lejer så (evt med børn) da overnatte/bo på gaden ?

    • #17943
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er desværre rigtigt, at der er forskel i de enkelte fogedretters praksis. Tidligere var det fast praksis, at der altid først bliver indkaldt til et møde i fogedretten. På dette møde kan dommeren så beslutte, at der skal afholdes en udgående fogedforretning, hvor lejeren kan blive sat ud.

      Men i 2015 er nogle fogedretter begyndt at indkalde til en udgående fogedforretning alene på baggrund af de skriftlige indlæg fra de to parter. Dette er meget betænkeligt, fordi det forøger lejerens risiko for at blive sat ud på et forkert grundlag.

      Hvis man bliver sat ud, kan man risikere, at skulle stå på gaden, hvis man ikke har familie og venner, man kan overnatte hos. Mig bekendt har politiet og kommunen ikke nogen pligt til at arrangere overnatning.

      Det er en stærkt beklagelig udvikling – især i betragtning af nedskæringerne i kontanthjælpen, som formentlig vil betyde, at flere familier vil få problemer med at klare huslejen.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 3 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.