Ekstra regning for forkert affaldssortering.

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Ekstra regning for forkert affaldssortering.

Viser 2 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #17978
      Morten Meldgaard Petersen
      Gæst

      Hej!.

      Min udlejer har sendt mig en mail med en ekstra opkrævning fordi vi har smidt affald ud der ikke tilhører alm dagrenovation. Må udlejeren opkræve penge for sortering af affald til mig uden min forudgående accept og uden det står specifikt i min lejekontrakt at jeg kan blive opkrævet dette? Jeg er klar over det ikke er skide smart at smide affald ud der ikke hører til, men synes ikke umiddelbart de bare kan pådutte mig en ekstra regning uden en advarsel eller påbud om at få bragt forholdet i orden inden?

      Mvh
      Morten

    • #17982
      John Sloth
      Gæst

      Undskyld jeg blander mig, men er selv lejer. Det kræver da ikke den helt store intelligens at vide, at man skal sortere sit affald. Og at din udlejer kræver penge for at flytte “dit lort” er da helt forståeligt. Han skal vel ikke være din barnepige og først skrive breve med trusler og hvad ved jeg. Udlejere skal opføre sig ordentligt, men det skal vi lejere altså også, så efter min mening er det helt ok at du skal betale for fjernelse af affald. Det er jo trods alt dig der har bøffet i det.
      Men lad os vente og høre hvad eksperterne skriver.

    • #17986
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg har svært ved at svare på spørgsmålet, da du ikke skriver, hvilken type affald, der er tale om.
      Jeg er heller ikke ekspert på affald.
      Hvis den pågældende affaldstype er nævnet i ejendommens husorden, så kan udlejer i gentagelsestilfælde opsige/ophæve lejemålet. Hvis han har haft udgifter som følge af din adfærd, kan han kræve erstatning. Men han kan ikke pålægge dig en bøde.
      Der findes i miljølovgivningen bestemmelser om, hvordan man skal håndtere, f.eks. kemisk affald og andet farligt affald, så hvis du har overtrådt de regler og påført udlejeren et problem, så synes jeg du skal sørge for at komme til enighed med udlejeren og betale ham en rimelig erstatning for hans merudgifter.
      Hvis det er noget der ligger i gråzonen mellem husholdningsaffald og byggeaffald, er sagen ikke lige så klar, så er det op til domstolen at afgøre om udlejer kan kræve erstatning.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 2 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.