Aconto varme sat bevidst for lavt af udlejer

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Aconto varme sat bevidst for lavt af udlejer

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18327
      Elisabeth Richard Bach
      Gæst

      Hej,

      Jeg bor til leje i en lejlighed hvor aconto varme er sat til 1.000,- kr. pr. md. Lejligheden er på 105 m2 og opvarmes ved fjernvarme undtaget på badeværelset, som er opvarmet ved el (gulvvarme). Vi bruger kun varme om vinteren og varmer aldrig op til mere end 22 grader i stuen. De 2 værelser har ikke varme på. Lejligheden ligger i 4700 Næstved.

      Ved første års varmeregnskab blev jeg opkrævet en efterbetaling på godt 6.000 kr. Da jeg satte spørgsmålstegn ved den store efterbetaling overfor udlejer, fik jeg den forklaring at der pga. en skønsmæssig fastsættelse af forbruget året før (grundet en manglende aflæsning), var tale om at der nok var betalt for lidt året før i fht. det faktiske forbrug, hvorfor forbruget året efter var tilsvarende større.

      Jeg accepterede forklaringen og betalte efterregningen.

      I år får jeg så en opkrævning på en tilsvarende høj (6.000 kr.) efterbetaling i fht. varme.

      Igen går jeg til udlejer efter forklaring på den store efterbetaling. Jeg ved at udlejer sidste år pga. klager over stort varmeforbrug isolerede under en del af sine lejligheder (beliggende i en tilstødende bygning til den jeg bor i). Der blev IKKE isoleret hos os ved samme lejlighed.

      Udlejer svarer at “Der har ikke været problemer med store efterbetalinger, der er kun 2 der skal betale en efterregning den ene er desværre dig ,resten får tilbage. Det har altid været de samme lejere der har fået penge tilbage og de samme der har betalt gennem de år jeg har haft stedet.”

      Nu tænker jeg så, at udlejer bevidst har sat / sætter aconto beløbet for lavt, for ikke at skræmme eventuelle lejere væk. Og er det så lovligt?

      Aconto betales der 1.000 kr. om måneden
      Aktuelt forbrug har de sidste 2 år været 1.500 kr. om måneden

      Og det er ud til at udlejer hele tiden har været vidende om, at acontobeløbet for lejligheden er for lavt jf. ovenstående udmelding fra udlejer.

      Ifølge Bolius’s opgørelser over fjernvarmepriser i Næstved, er prisen for opvarmning af denne lejlighed væsentligt højere end hvad det ville koste at opvarme et helt hus:
      Varmepris pr. år, standard lejlighed = 11.538 kr.
      Varmepris pr. år, standard hus = 14.858 kr.

      Hvilket betyder at jeg, alene i en lejlighed på 105 m2 har en større varmeudgift end en standard familie i et standard parcelhus.

      Så:
      1) Må udlejer bevidst sætte aconto betaling for varnd for LAVT?
      2) Kan udlejer holdes ansvarlig for manglende isolering / utætte og fejlmonterede vinduer?

      Jeg håber meget I kan hjælpe og ser frem til jeres svar.

      Med venlig hilsen
      Elisabeth

    • #18355

      Kort kan jeg svare, at du helt afgjort kan blive hjulpet til mere rimelig behandling/vilkår end det du beskriver at være udsat for.
      Det her er imidlertid så omfattende, at vi er ovre i egentlig sagsbehandling, og det kan vi ikke påtage os her i brevkassen.
      Jeg vil anbefale kontakt til en lokal lejerforening: http://dklf.dk/lejerforeninger/

      Med venlig hilsen
      Henrik Stougaard

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.