accessorisk enkeltværelse

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen accessorisk enkeltværelse

Viser 22 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #13420
      steffen 5063
      Medlem

      Hej!

      Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg bor på et accessorisk enkeltværelse, og om jeg dermed kan opsige lejligheden med en månedsvarsel

      Jeg bor i en toværelseslejlighed, hvor jeg deler køkken og bad sammen med en anden.

      Ham der bor i det andet værelse af lejligheden står som udlejer i min lejekontrakt, og han boede der også i forvejen, da jeg lejede mig ind i lejligheden, og det er ham, som jeg betaler husleje til. Han betaler dog så videre til en anden udlejer

      Jeg ønskede at opsige lejligheden fra den 1 december, hvilket jeg meldte i slutningen af november, men han vil have mig til at betale husleje for december også, kan jeg slippe uden om det?

      Mvh

    • #13421
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Ja, som du beskriver det, så bor du i et accesorisk enkeltværelse, fordi du deler køkken med din udlejer. Derfor har du kun 1 måneds opsigelse.

      Du skriver den 4/11, at du har opsagt lejemålet i slutningen af november. Måske mener du oktober. I så fald skal du kun betale leje for november måned.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

    • #17876
      Peter Høeghfeldt
      Gæst

      Goddag.

      Jeg sidder i præcis samme situation, som Steffens, dog deler vi ikke køkken men bad og toilet!

      Jeg bor med min kæreste i en lejlighed, hvor vi har egen indgang og eget køkken. Vi udlejer ca. 1/5 af denne store lejlighed, hvor vi deler bad og toilet med vores udlejer. De har lejet hele etagen, og står på vores lejekontrakt, som vores udlejere.

      Der er ikke noget, som hedder 3 sal til højre i folkeregistret, det hedder bare 3 sal.

      Vil I også betegne dette, som et accessorisk enkeltværelse? Det har vi nemlig hele tiden gået ud fra, og nu er der ved at opstå problemer med udlejer, da de vil have husleje til marts!

    • #17894
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Som du beskriver det, er det en lejlighed i bor i, fordi I har eget køkken og egen indgang. I så fald har I tre måneders opsigelse.

      Det er uden betydning, at I deler bad og toilet med udlejer. Det er eget køkken og egen indgang, der er afgørende for, om et rum er en lejlighed eller et et værelse.

      Et accessorisk enkeltværelse, er et rum, som er en del af udlejers lejemål. Værelseslejeren deler køkken og indgang med udlejeren. Derimod deler han ikke nødvendigvis toilet med udlejeren, enten fordi der er indrettet et særskilt toilet i forbindelse med værelset, eller fordi både værelseslejer og udlejer bruger et fællestoilet på trappeopgangen eller i gården.

      Om forskellen på et accessorisk enkeltværelse og et separat enkeltværelse, se spørgsmål/svar nedenfor.

      • Dette svar blev ændret 8 år, 4 måneder siden af Jakob Lindberg. Årsag: fejl i ordvalg
    • #18141
      Holst
      Gæst

      Hej!
      Jeg har lige et par spørgsmål om accessoriske enkeltværelser også:
      Min udlejer lejer en 4-værelses lejlighed af en anden, hvori jeg lejer de to værelser af hende. Vi bor altså under samme tag og deler entre, køkken og bad. Er det accessoriske enkeltværelser jeg lejer, eller betragtes det anerledes når det er to værelser jeg har?
      Og hvordan forholder det sig med vedligehold/istandsættelse ved fraflytning – ifølge kontrakten lejer jeg to værelser med brugsret til køkken og bad. Jeg overtog mine værelser nymalet/afhøvlet og afleverer i samme stand men har jeg også forpligtelser ift køkken/bad?

    • #18163
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Holst

      Ja, du bor i to accessoriske enkeltværelser. Som udgangspunkt har du ingen forpligtelse til at istandsætte køkken og bad ved fraflytning. Men jeg vil foreslå, at du melder dig ind i en lejerforening og får dem til at se din kontrakt igennem.
      De kan også rådgive dig om, hvorvidt du betaler for meget i husleje.

      Med venlig hilsen,
      Jakob Lindberg

    • #18171
      Frederikke
      Gæst

      Hej!

      Jeg står så med sidste sammensætning. Jeg deler køkken med min udlejer, men hverken indgang eller badeværelse. Er dette et accessoriske enkeltværelse?

    • #18173
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Frederikke

      Ja,du bor i et accessorisk enkeltværelse, da du deler køkken med din udlejer. Det er køkkenet, som er afgørende.

      Med venlig hilsen,

    • #18174
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Frederikke

      Ja,du bor i et accessorisk enkeltværelse, da du deler køkken med din udlejer. Det er køkkenet, som er afgørende.

      Med venlig hilsen,

    • #18237
      Kat
      Gæst

      Jeg bor med en anden lejer, som jeg deler køkken og indgang med. Da det ikke er udlejer, men blot en anden lejer, er jeg i tvivl om, hvorvidt der stadig er tale om accessorisk værelse.

    • #18244
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Kat
      Du bor i et separat enkeltværelse, da du ikke deler køkken med din udlejer.

      Hvis du havde haft køkken sammen med din udlejer, ville du bo i et accessorisk enkeltværelse.

      Mvh. Jakob Lindberg

    • #18294
      Jens Lindrup
      Gæst

      Jeg er i tvivl om mit kollegieværelse er et accessorisk enkeltværelse.

      Jeg har mulighed for at aflåse min egen dør indtil mit kollegieværelse, men køkkenet deler jeg med 7 andre beboere/værelser og det fremgår af lejekontrakten at køkkeninventar som komfur, køleskab og emhætte tilhører udlejer.

    • #18305
      Mads
      Gæst

      Til rette vedkommende;

      Jeg er i tvivl hvorvidt jeg bor på et accessorisk enkeltværelse.
      Jeg lejer et værelse af 2 piger, som står på den oprindelige kontrakt – Så de lejer den altså direkte af udlejer. Men de står som udlejer på min kontrakt.

      Vi deler bad/toilet, gang og køkken.

      Håber I kan gøre mig klogere ift. opsigelsesperiode..

      Med Venlig Hilsen
      Mads

    • #18317

      Mads (4.9.2016) og Jens (19.8.2016)
      Det defineres som følger:
      > Udgangspunktet er, at et boliglejemål er en lejlighed, men dette gælder KUN, hvis det lejede omfatter et køkken, som lejer er ene-bruger af.
      > Uden sådant selvstændigt køkken er et boliglejemål normalt et klubværelse, der i vid udstrækning er omfattet af de samme lejer-beskyttende dele af lejelovgivningen som lejligheds-lejemål.
      > Man bor KUN i et egentligt enkeltværelse (“accessorisk enkeltværelse” med begrænset beskyttelse jfr. lovgivningen), hvis “værelset er en del af udlejers beboelseslejlighed, eller er en del af et en- eller to-familieshus, som udlejer selv bebor”.
      Yderligere tvivl ? – Så opsøg afklaring hos en lokal lejerforening: http://dklf.dk/lejerforeninger/

      Venlig hilsen
      Henrik Stougaard

    • #18321
      Ann Bilde
      Gæst

      Hej – vi har en ung ven, der er syrisk flygtning. Han har i næsten et år boet på to værelser oppe under taget i en forretningsejendom. Der er ikke forbindelse mellem de to værelser, men han skal ud på en trappeopgang og hen forenden af gangen. Det ene værelse har et lille tekøkken og toilet. Udlejer driver virksomhed i ejendommen. Det fremgår ikke klart af lejekontrakten, om han har 1 eller tre måneders opsigelse, men udlejer henholder sig til, at han har betalt 3 måneders depositum og følgelig skulle give tre måneders opsigelse.
      PS. Må en udlejer sætte huslejen op fra 3.600 til 4.600 indenfor et år.
      PPS. De to små værelser har han betalt 4.600 for inkl. lys og varme. Et rækkehus på 80 kvm2 i byens boligforening koster 4.100 med alt betalt. Er det indenfor acceptable rammer?
      Han flytter nu til en ungdomsbolig i boligforeningen, fordi det er alt, alt for dyrt på en integrationsydelse. Efter huslejen har han kun 800-900 til alt, og altså alt som i ALT

    • #18332
      Yasmin
      Gæst

      Hej. Jeg bor med min kæreste i nederste etage af et hus min udlejer også bor i. Vi har eget bad og køkken og på kontrakten står der vi bor i en lejlighed. Men han bliver ved med at sige den kun er registreret som et værelse. Og derfor får vi ikke bolig støtte.
      Jeg opsagde lejemålet dagent før d. 1. August. Betyder det jeg kan netto have flyttet d. 1. September?
      Og hvis ja, hvad gør jeg så nu for at komme ud?
      Mvh. Yasmin Saabye 😊

    • #18358

      Vi kan ikke gå ind i det her på brevkasse-vilkår, men de kan hjælpe dig/jer i den lokale lejerforening: http://dklf.dk/lejerforeninger/

      Med venlig hilsen
      Henrik Stougaard

    • #18406
      Viola
      Gæst

      Hej.
      Jeg udlejer to sammenhængende værelser i en treværelses lejlighed. Det tredje værelse er mit. Det er indrettet, og jeg kommer en gang imellem og er der, men jeg bor der ikke til dagligt, og jeg har ikke adresse der. Er de to værelser jeg udlejer så accessoriske?

    • #18408
      Camilla
      Gæst

      Hej,

      Såvidt jeg kan læse mig frem til oven for, så er køkkenet det afgørende samt, at man skal dele dette med udlejer.

      Jeg er i den situation, at udlejer bor i udlandet, men jeg deler køkken med en anden lejer. Dette taler jo for, at det er et seperat værelse.

      Dog er der den modifikation, at udlejer har et værelse til rådighed, hvor han bor når han er hjemme i DK. Bliver det så til et accesorisk enkeltværelse, så jeg dermed kun har 1 måneds opsigelse?

      Mvh Camilla

    • #18470

      Ud fra din beskrivelse kan der godt være den risiko, ja, men jeg vil anbefale at du opsøger nærmere rådgivning hos en lokal lejerforening: http://dklf.dk/lejerforeninger/
      Husk at medtage din lejekontrakt.

      Med venlig hilse

    • #18475
      Pernille
      Gæst

      Hej,

      Jeg er pt. fremlejetager i et bofællesskab med to andre. Ham jeg betaler husleje til står som udlejer i lejekontrakten, hvor han derefter betaler den samlede husleje til ejeren af opgangen. Vi deler køkken og bad. Jeg har betalt 3 måneders forudbetalt husleje.

      I min lejekontrakt står der skrevet, at man som lejer af separat enkeltværelse har 3 måneders varsel, mens man som lejer af accessorisk enkeltværelse kun har 1 måneds varsel.

      Mit spørgsmål er derfor; ovenstående taget i betragtning, hvor lang tids varsel har jeg ved min opsigelse? Og hvad sker der med de 3 måneders forudbetalt husleje, i så fald at jeg kun skal give 1 måneds varsel?

      Venlig hilsen
      Pernille

    • #18488
      Emilie
      Gæst

      Hej, jeg bor i en 4-værelses lejlighed sammen med 2 andre. Jeg har mit eget værelse, og så deler vi køkken/stue/bad. Vi står alle 3 på kontrakten.
      Kan det gå ind under et accesorisk enkeltværelse, så min opsigelse kun er 1 mdr?

    • #18540
      Chris
      Gæst

      Hjæææælp!

      Jeg bor i en lejlighed med min udlejer. Dvs. jeg lejer værelset af hende, hvor vi deler køkken og bad. Kan forstå der er 1 måneds opsigelse, når man lejer et accessorisk enkeltværelse.

      Jeg har dog i min kontrakt (åbenbart) skrevet under på under §11 – Særlige vilkår, at jeg har 3. måneders opsigelse.

      Hvad gælder? Kan jeg godt stå dårligere end lejeloven siger, når jeg selv har skrevet under..

      Håber nogen kan hjælpe – er virkelig i krise! 🙁

      • #18579
        Budim
        Deltager

        Jeg bor i en lejlighed med fire værelser, der er udlejet til 4 forskellige lejere, der deler køkken, bad og spisestue. Udlejer bor der ikke.

        Er værelserne accessoriske med 1 måneds opsigelse eller har vi 3 måneders opsigelse, som udlejer siger?

Viser 22 svartråde

Emnet 'accessorisk enkeltværelse' er lukket for nye svar.